"היום שאחרי": תערוכה מרתקת בספרייה בעפולה

התערוכה תהיה פתוחה במשך חודשיים, ותושבי העמק מוזמנים לצפות בה. כותרת התערוכה 'היום שאחרי' באה להדגיש את השאיפה של הניצולים לחיים חדשים, להקמת בית ומשפחה ביום שאחרי. מאת: אפרת שלם

מפגש מרגש התקיים בשבוע שעבר בספרייה העירונית בעפולה לרגל פתיחת תערוכה הנקראת 'החיים שאחרי' ובה אלפי צילומי ילדים יתומים ששהו במנזר אינדרסדורף בגרמניה בימים שלאחר המלחמה.
אנה אנדלאואר שחיה בכפר ליד המנזר, הקדישה במשך עשר השנים האחרונות את חייה למחקר על הילדים היתומים שחיו במנזר אליו הגיעו מכל רחבי אירופה על ידי ארגוני סיוע שונים. היא תיעדה את חייהם של כל אחד מהילדים ואת הקבוצות אליהם השתייכו. בסוף המחקר יצרה תערוכת צילומים גדולה, אוסף נדיר בהיקפו, העוסקת בחיי הילדים ושיקומם לאחר יציאתם מהמנזר. רוב הילדים היו יהודים. חלקם עלו לישראל באמצעות שליחי עלייה.
הקבוצה הגדולה שמנתה 38 ילדים ונקראה נוער 'איתן' עלתה אחרי מלחמת העצמאות באנייה 'אקסודוס', שכידוע הוחזרה לקפריסין. כשהגיעו לבית השיטה וראו את הגדרות המקיפות את הקיבוץ חששו להיכנס. כאן שהו במשך כשנה וחצי, קיבלו הכשרה לערכים, עבדו ולמדו. בסיום הוצע להם להצטרף לפלוגה ד' של הפלמ"ח ולהתיישב בכפר הערבי הנטוש בית נטיף, כדי להיות בין מקימי קיבוץ נתיב הל"ה. קבוצה שנייה של ניצולים מהונגריה נקלטה בקיבוץ חפציבה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


לפני ארבעה חודשים הגיעה אנה אנדלאואר לבית-השיטה וביקשה להיפגש עם יעקב יוניש כדי לרתום אותו לפתוח תערוכה בעמק, כהמשך לסדרת תערוכות שהתקיימו בארץ. יוניש נאות לבקשה והרחיב את התערוכה למפגש עם ניצולי השואה, דור שני ושלישי. בכנס הועלו סיפורים מצמררים של הניצולים בני השמונים פלוס חברי נתיב הל"ה, בניהם ונכדיהם.
הלינקה בריקס-פורת הייתה אחת הילדות שחיה במשך שנים רבות בעפולה, ובנה ונכדה היו בין המספרים.
ראש העיר אבי אלקבץ ודניאל בן מנכ"ל 'שחקים' הביעו רצון לתמוך בפרויקט ולעודד את הנוער העפולאי להמשיך את המסעות לפולין. 20 נערים בוגרי כיתה י"ב מבית הספר אורט בן גוריון המתעתדים לנסוע השנה לפולין, היו בין הנוכחים כחלק מההכנה למסע. בערב שולבו קטעי נגינה ושירה, ובסיום שר כל הקהל את השיר 'אלי אלי שלא ייגמר לעולם'. התערוכה תהיה פתוחה במשך חודשיים, ותושבי העמק מוזמנים לצפות בה. כותרת התערוכה 'היום שאחרי' באה להדגיש את השאיפה של הניצולים לחיים חדשים, להקמת בית ומשפחה ביום שאחרי…