הטרגדיה שהצילה חיים: תייר נורבגי טבע בסחנה – איבריו הושתלו בארבעה ישראלים 

הווארד יונאסן, סטודנט בן 23 טבע בגן השלושה (הסחנה) ואושפז כשמצבו אנוש במחלקת טיפול נמרץ במרכז רפואי העמק בעפולה. לאחר קביעת מותו הסכימו בני משפחתו לתרום שישה מאיבריו לטובת הצלת חייהם של ארבעה ישראלים.
מאת: אור גבריאלוב
צילום: מרכז ההשתלות

לפני כשלושה שבועות טבע הווארד יונאסן, צעיר בן 23 מנורבגיה במימי הסחנה, בעת שבילה באתר יחד עם קבוצת סטודנטים במכללה למקרא. יונאסן נמשה מהמים ועבר פעולות החייאה על ידי צוותי מד"א גלבוע – תוך כדי פינוי למרכז הרפואי העמק בעפולה כשמצבו אנוש.
"סיבת המוות הרשמית היא טביעה אבל מה קרה בדיוק שגרם לו לאבד הכרה במים לא ידוע", סיפר השבוע שמואל, חבר המשפחה "הוריו ואחיו ואחותו של הווארד הגיעו לארץ ללוות אותו ברגעיו האחרונים. הווארד היה נוצרי אדוק וכך גם משפחתו. הוא היה בחור צעיר, מלא בנתינה, חובב מוזיקה וטבע. הוא אהב לצלול ולשחות והיה בחור אכפתי מאוד".
לאחר קביעת מוות מוחי נשימתי בידי הרופאים הסכימו בני משפחתו של הווארד לתרום את איבריו. תרומה זו הצילה חיים של ארבעה ישראלים. "האיברים שנתרמו הינם לב, ריאות, שתי כליות וכבד, המשפחה אמרה שזה מה שהווארד היה רוצה בחייו כיוון שהייתה לו נתינה מאוד גדולה" סיפרה השבוע חפצי גוטמן מתאמת ההשתלות ביה"ח העמק. "הווארד הגיע מנורבגיה, מדינה מתקדמת בה כל אזרח תורם את איבריו – אלא אם כן ישנה התנגדות לכך. המקרה הזה רק מדגיש ומחדד את החשיבות הרבה שקיימת לתרומת איברים", הדגישה גוטמן.

חפצי גוטמן. צילום: מרכז רפואי העמק
חפצי גוטמן, מתאמת ההשתלות ביה"ח העמק. צילום: מרכז רפואי העמק

ארבעת הישראלים שעברו השתלה נמצאים בימים אלה במצב של התאוששות והשתקמות כשהסיפור הטרגי הזה הוביל להצלת חיים גדולה. "אני והמשפחה כל כך מעריכים את צוות הטיפול הנמרץ בהעמק על הטיפול המקצועי והיחס האוהב והאנושי שלהם. נוצרה פשוט מערכת יחסים מדהימה בינינו", הוסיף לסיום שמואל.
מנכון לשנה אשתקד יותר מ1100 חולים בישראל ממתינים לתרומת איברים. המקרה הטרגי והמצער הזה שהוביל להצלת חיים של ארבעה אנשים רק מדגיש את החשיבות לתרומת איברים וחתימה על כרטיס אדי.