הטובים לטיס

קורס הטיס (מחזור 182) היוקרתי של חיל האוויר הסתיים בשבוע האחרון עם שני נציגים לאזור: סגן א' מעמק יזרעאל וסגן נ' מעמק המעיינות. צילומים: דובר צה"ל

מסדר "כנפיים", בו הוענקו כנפי הטיסה לבוגרי קורס טיס מחזור 182, התקיים בבסיס "חצרים" ביום חמישי האחרון בסימן 40 שנה למבצע "אופרה" בו הושמד הכור הגרעיני בעיראק.
קודם לכן קיבלו את דרגות הסגן 39 לוחמי צוות אוויר, מתוכם ארע לוחמות, שעתידים להוביל את הפעילות המבצעית של חיל האוויר בשנים הבאות ולהוות את חוד החנית המבצעית של צה"ל.
במסדר הכנפיים השתתפו נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, ראש הממשלה, נפתלי בנט, שר הביטחון, בני גנץ, סגן הרמטכ״ל, אלוף אייל זמיר, מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, ומשפחות הבוגרים.

מסיימי קורס טיס מחזור 182. צילומים: דובר צה"ל
מסיימי קורס טיס מחזור 182. צילומים: דובר צה"ל

המסדר נערך בסיום שלוש שנים של הכשרת הצוערים כקצינים לוחמים, כצוותי אוויר וכבוגרי תואר אקדמי מאוניברסיטת "בן-גוריון". החל מהשבוע יוצבו הקצינים והקצינות השונות בחיל האוויר ויחלו את הכשרתם המבצעית.

• סיפורו של סגן א': ממגרש הכדורסל לטייסת הקרב

בין המסיימים גם שני נציגים לאזורנו, מעמק יזרעאל ועמק המעיינות.
הראשון, סגן א', טייס קרב, בוגר קורס 182 של חיל האוויר. סגן א' בן 21 ומתגורר בעמק יזרעאל. לסגן א' שלושה אחים והטיסה אינה זרה לו וזורמת בדמו: אביו הוא אלוף משנה במילואים אשר שירת כמפקד טייסת קרב, וכיום מדריך טיסה. כילד, גדל סגן א' בבסיס חצרים ובהמשך עבר עם משפחתו לעמק יזרעאל. בתיכון הרחיב לימודי ביולוגיה והיה בתנועת הנוער בני המושבים. בזמנו הפנוי הוא אוהב לשחק כדורסל, לנגן בגיטרה, ולקרוא ספרים.
לאחר התיכון היה סגן א' במכינה הקדם צבאית מיצר ברמת הגולן, שם למד והתנדב בחוות נירים בהרים – חווה חקלאית בה מטופלים בני נוער בסיכון. שם גם הכיר את סגן א' וסגן פ', המסיימים את הקורס יחד איתו. סגן א' חלם להיות טייס עוד משחר ילדותו, כאמור בעקבות דרכו של אביו. מאוחר יותר, כשהתחיל לשחק כדורסל שינה את דעתו ורצה להיות ספורטאי. עם זאת, לקראת סוף כיתה י"א הבין א' שתשוקתו האמיתית היא לטיס, והתחיל בתהליך אותו הוא סיים במסדר הכנפיים.
סגן א' סיכם השבוע שלוש שנים בקורס המאתגר והיוקרתי: "הקורס מאתגר בכל הבחינות, גם שכלית וגם פיזית, אבל בעיקר מנטלית. חוויתי הרבה חוויות שזכורות לי לטובה וגם לרעה, הכרתי הרבה אנשים חדשים ובסוף הדרך שעשיתי הייתה שווה את זה." עם סיום הקורס, סגן א' ממשיך בדרכו כטייס קרב בחיל האוויר הישראלי.

סגן נ' מעמק המעיינות. צילום: דובר צה"ל
סגן נ' מעמק המעיינות. צילום: דובר צה"ל

• סגן נ': התחיל במגמת מסוקי קרב והוסב למגמת נווטי קרב

הנציג השני של האזור הוא סגן נ', נווט קרב. סגן נ', בן 23 מתגורר במועצה האזורית עמק המעיינות. לסגן נ' 5 אחים – אח גדול ששירת קצין בשריון והיום מאמן כדורסל, אח קטן אשר משרת בפלס"ר נח"ל כמדריך ניווט, ו-3 אחים קטנים שלומדים בבית ספר.
נ' מנהל אורח חיים דתי. בזמנו הפנוי הוא עוסק בספורט, משחק כדורסל, אוהב לשמוע מוזיקה, לנגן בגיטרה ובפסנתר ולקרוא. בתיכון הרחיב את לימודי הפיזיקה, לקח חלק בתנועת הנוער בני עקיבא והדריך בה שנתיים. לאחר סיום הלימודים היה במכינה במשך שנה וקצת. סגן נ' הגיע לקורס לאחר קבלת מיונים. הוא עבר אותם בהצלחה והחליט ללכת על הקורס בכל הכח, המשיך ועשה את הטוב ביותר שלו עד שהתקבל. סגן נ' התחיל במגמת מסוקים, והוסב בשלב הראשוני למגמת נווטי קרב. עם נ' מסיימים שלוש מחבריו למכינה אותם הכיר לפני הקורס: סגן ש' מנווטי הקרב, סגן י' ממסוקים וסגן א' נווט תובלה.
למפגש משפיעים עם מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין בו מביאים הבוגרים דמות שהשפיעה עליהם הגיע סבו, אשר מהווה דמות מוערכת מאוד עבורו. עם סיום הקורס, סגן נ' ממשיך בדרכו כנווט קרב בחיל האוויר הישראלי.