החרבות נשלפות: סכסוך עבודה במוא"ז גלבוע

זאב ליברמן, יו"ר ההסתדרות במרחב העמקים הודיע היום למשרד הכלכלה על החלטה לפתוח בסכסוך עבודה בגלבוע, "אי אפשר לדרוש שינויים בשיטת זבנג וגמרנו. העובדים לא אשמים שהמועצה בגירעון ולא צריכים לשלם משכרם כדי שהגירעון הזה יצטמצם. הבקשה הזו לא לגיטימית, לא מקובלת ולא ראויה". עובד נור: "הוועד לא מספיק בוגר ואחראי"

המשא ומתן בין נציגי הנהלת המועצה אזורית הגלבוע להסתדרות העובדים עלה על שירטון ולאחר שלא הושגו הסכמות החליט זאביק ליברמן, יו"ר ההסתדרות במרחב העמקים, בשיתוף נציגי הוועד, להכריז על סכסוך עבודה. במסגרת ההליך צפוי ליברמן להעביר היום מכתב לגוף המטפל במשרד הכלכלה בו הוא מכריז על התחלת סכסוך העבודה והעילות שהובילו לפתוח בתהליך.
בתום ההכרזה על סכסוך העבודה יינתנו לצדדים 15 ימים להתדיינות במטרה לגשר על הפערים ולהגיע להסכמות. בתהליך זה יכול להיות מעורב גם הממונה על העבודה במשרד הכלכלה. במידה וגם בהליך זה לא יהיה כל התקדמות, מתכוונים במועצה ובגיבוי ההסתדרות לנקוט בצעדים ארגונים שלדבריהם הם ימצאו לנכון. עוד בפנייה: "כל ניסיונותינו למנוע פיטורי עובדים ומנגד קבלת עובדים חדשים, כתנאי להשתתפות העובדים בתכנית ההתייעלות עלו בתוהו. אי לכך יחד עם הסתדרות העובדים במרחב העמקים, החלטנו להכריז על סכסוך", לשון ההודעה.


בפנייה שהעבירו אפרת מלכה, יו"ר עובדי המועצה וחי סורקה, יו"ר עובדי המתנ"ס בגלבוע נכתב: "לאחרונה זומנו וועד עובדי המועצה וועד עובדי המתנ"ס למספר פגישות עם הנהלת המועצה, בעניין תכנית ההתייעלות אותה ההנהלה רוצה ומתכוונת לבצע. הנהלת המועצה העלתה בפנינו את דרישתה לצמצום של 8.5 מיליון שקלים, מתוכם לצמצם 2.5 מיליון שקלים בעלויות השכר כולל פיטורי עובדים".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• ליברמן: "לא ניתן יד לפיטורי עובדים"

"המועצה בגירעון ולא מהיום, את זה כולנו יודעים", אמר זאב ליברמן, "זה בסדר ומקובל שהיא מתחילה תהליך של התייעלות כלכלית המשולב עם תוכנית הבראה. התהליכים הללו החלו במועצה במספר דרכים, ועכשיו הם הגיעו לפתחם של העובדים. הדרישה היא לפטר את חלקם או לצמצם את השכר של חלק מהעובדים ואת זה אנו לא נאפשר ולזה אנו לא ניתן יד.

טענות על הבטחות ללא כיסוי ומאידך סיפורים על דאגה אמתית לעובדים. עובד נור (צילום פייסבוק מוא"ז הגלבוע)
טענות על הבטחות ללא כיסוי ומאידך סיפורים על דאגה אמתית לעובדים. עובד נור (צילום פייסבוק מוא"ז הגלבוע)

ליברמן: "אנו מוכנים לשתף פעולה בכל הליך ותהליך של התייעלות, אבל כמובן לא על גבם של העובדים. זה לא שהם מרוויחים משכורות עתק. העובדים לא אשמים שהמועצה בגירעון ולא צריכים לשלם משכרם כדי שהגירעון הזה יצטמצם. הבקשה הזו לא לגיטימית, לא מקובלת ולא ראויה. יש מקומות אחרים בהם המועצה יכולה לקצץ, לדוגמא בתקציבים שמופנים לספורט, לתרבות או לתשתיות. מהשיחות והמשא ומתן שניהלנו הבנו שהדרישה של עובד נור, ראש המועצה, היא לקצץ בשכר לא לתקופה קצרה, אלא לתקופה ארוכה מאוד". 


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בחלק מהמקרים הדרישה היא לחתוך בשכר ללא אפשרות לשנות, בבחינת קביעת עובדה. מצד שני אנחנו לא נאפשר לחתוך בשכר כאשר לעובדים רבים לא עודכנו דרגות במשך שנים וחלק לא קודמו".
נכון לעת הנוכחית, לאחר ההכרזה על סכסוך העבודה צפויים נציגי ההסתדרות, ועד העובדים והנהלת המועצה להמשיך ולהתדיין. חוקת העבודה קובעת שאם קיימים חילוקי דעות מעבירים את ההחלטה לוועדה פריטטית. בהסתדרות מדגישים כי בכל מקרה, אין פה אפשרות למהלך חד צדדי. אם לאחר הועדה הפריטטית לא תהיינה הסכמות, אזי הכדור יועבר למגרשו של בורר מוסכם, "אני מאמין שאף אחד לא רוצה להיגרר לתהליכים הללו, אבל במצב שנוצר אין ברירה אחרת", הוסיף ליברמן, "במועצה חייבים להבין שאי אפשר לדרוש משהו בשיטת זבנג וגמרנו. כפי שהדגשתי בפני הנהלת המועצה, לכולם חייב להיות ברור כי העובדים לא אשמים וגם להם יש רצון אמיתי שהמועצה תתפקד, שתהיה בריאה ויציבה פיננסית ושהם יעניקו את השירותים המיטביים לתושבים, אבל שוב, לא על גבם".

• עובד נור: "אנו מבינים שהוועד בחר לא להתמודד עם הסוגיה המורכבת"

מהמועצה האזורית גלבוע נמסר בתגובה: "מצבה התקציבי והתזרימי החמור של המועצה, גירעונותיה הכבדים ועצירת העברת כספי משרדי הממשלה, טרם כניסתו של ראש המועצה לתפקיד, אילצו אותנו לגבש תכנית התייעלות בשיתוף משרד הפנים. מסגרת התכנית אושרה במליאת המועצה, והיא מחייבת אותנו לנקוט צעדי התייעלות מידיים, הן תקציביים והן בעלות השכר, אשר יביאו לחסכון והתייעלות ארגונית. תכלית פעילות המועצה הינה מתן שירותים לתושבים. רק התנהלות אחראית ונקיטת צעדים הכרחיים לייצוב וייעול המערכת, יאפשרו לנו להמשיך לתת את השירותים שאנו חייבים ורוצים לתת לתושבי הגלבוע, ואף לשפר את רמת השירות ואיכות החיים. לצורך כך, התקיימו באחרונה מספר ישיבות עם ועד העובדים, במטרה לפעול ביחד להתייעלות המערכת. אנו מבינים שהוועד בחר לא להתמודד עם הסוגייה המורכבת. מעבר לכך, ראש המועצה, עובד נור, ישוחח עם העובדים ישירות ובשקיפות מלאה בתחילת השבוע, ומסר כי: "לצערי, הוועד לא מספיק בוגר ואחראי להתמודד עם מורכבות המצב".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

• "לרובנו היה ברור שלא יהיו הסכמות"

בתוך כל הסבך המורכב נמצאים תושבי המועצה האזורית גלבוע, שכל רצונם הוא שהסאגה הנוכחית, שלא מוסיפה כבוד לאף אחד מהצדדים תגיע לקיצה. עובד וותיק במועצה אמר היום לעמקניוז: "הסכסוך הזה היה על הפרק תקופה ארוכה ולרובנו היה ברור שלא יהיו הסכמות נוכח הפערים העצומים שהתגלעו בין הנציגים שמייצגים אותנו, לבין הנהלת המועצה ועובד נור. בסופו של דבר מרבית העובדים רוצים שהשקט יחזור לשכון במועצה, וכמובן אנו לא רוצים שאף אחד מהעובדים יפוטר אן שייפגעו לו בשכר. לעובד נור היו המון הבטחות בקמפיין שלו, אבל הן לא באות לדי ביטוי במבחן המציאות, בעיקר בכל הנוגע למדיניות ושקיפות".

מצד שני נשמעים במועצה גם קולות אחרים, חלקם של תושבים, חלקם של עובדים שאמרו השבוע: "עובד דואג לעובדים יותר מכל אחד, גם ביחס אישי. הוא לא ייתן לאינטרסים אישיים צרים של אנשי ועד ופוליטיקאים מפוחדים, לפגוע בקופה הציבורית או בעובדים. לעובדי המועצה נוצרה תדמית שלילית בציבור והשינוי נדרש לטובת כולם.
זו גם תהיה הפעם הראשונה שתוסדר העסקתם של עובדי המרכזיים הקהילתיים. אנחנו יודעים שהוא ניהל הרבה שיחות עם הוועד אבל יש במערכת אנשים שדואגים לאינטרסים האישיים שלהם ולא אכפת להם גם להשבית ולפגוע בשירותים לתושבים".