החמישייה הפותחת

עורך הדין העפולאי שהמיר את מדי חיל האוויר, במדי מילואימניק קרבי של חטיבת גולני, הנגד ממגדל העמק שמבצע תפקיד חשוב ומרכזי במוכנות לחירום, והקצין מהמשטרה הצבאית ששינע דגימות במקום לעצור עריקים ומשתמטים. רגע אחרי יום העצמאות ה-73 של מדינת ישראל, עמקניוז עושה לכם הכרה עם חמישה חיילים וחיילות מהעמק שנבחרו למצטיינים ומהווים מקור לגאווה עבור כל המדינה. צילומים: דוברות צה"ל

• רס"מ דודי שפירא: מלוחמי חטיבת כרמלי (אוגדה 146) – מצטיין מפקד אוגדה 146

שפירא, בן 45, מתגורר בעפולה, עורך דין במקצועו ומתכנן להישאר במילואים כל עוד יש בו כוח. בשנת 1995 הוא התגייס לחיל האוויר, והשתחרר בשנת 1998. הוא מספר כי במבצע 'חומת מגן', כשנפלו 11 לוחמי שייטת – קיבל החלטה. "הרגשתי שאני לא יכול להישאר בטייסת כמנוען, אני רוצה לעבור ליחידה קרבית ולהילחם כמו אלו שהקריבו את חייהם."
שפירא עבר השלמת טירונות, וזה לא היה קל. כשהגיע לחטיבת כרמלי (מילואי גולני) בשנת 2006 הרגיש שהוא מגשים את ייעודו.
"נקלטתי מיד אחרי לבנון השנייה, זו תקופה משמעותית. אני נהנה מכל רגע, יש לי שם אחים לנשק. אני רוצה להיות מתחת לאלונקה ולהילחם. ברגע האמת לשרת לצד האחים שלי ולדעת שזה כולם בשביל כולם.
זה חלק מהישראליות שלנו לשמור על המדינה, בגלל זה אני עושה את כל התהליך הזה. אין שום סיבה שלא ניתן כתף למאמץ השמירה על המולדת, כולנו צריכים לדאוג זה לזה. לצערי הרב, לעולם ניאלץ להשתמש בחרבנו וכולם צריכים לקחת חלק בזה. יש לנו ארץ נהדרת, ילדים טובים, לוחמים מעולים. אני באמת תמיד אומר שיש לנו מלח הארץ בפלוגות המילואים. אני מאמין בזה בכל ליבי."
לקראת הטקס, עוד שיתף שפירא: "ההצטיינות מרגשת אותי לא מעצם הפרס אלא מעצם ההכרה בזה שאתה עושה דברים ומישהו אומר לך שאתה בדרך הנכונה. אני אומר תודה כל יום. יש לנו ארץ מיוחדת".

רס"ל אלגירדס פטקטיץ'. ילום: דובר צה"ל
רס"ל אלגירדס פטקטיץ'

• רס"ל אלגירדס פטקטיץ', נגד ימ"ח ראשוני בחטיבה 228 – מצטיין מפקד אוגדה 146

רס"ל פטקטיץ' בן 30 ומתגורר במגדל העמק. הוא נולד בליטא ועלה לארץ בגיל 18. כשהגיע לארץ, למד בפתח תקווה ושם השלים 12 שנות לימוד. לרס"ל פטקטיץ' שלוש אחיות וכולן עשו שירות חובה. אחותו הקטנה התגייסה לא מזמן לפיקוד העורף.
"אני מבצע תפקיד חשוב ומרכזי במוכנות שלנו לתרגילים ולחירום. אני גאה להיות מוערך על ידי מפקדיי ואני מבטיח שאמשיך לעשות את עבודתי בצורה המשמעותית והמיטבית ביותר."

סמ"ר מתן בר. צילום: דובר צה"ל
סמ"ר מתן בר

• סמ"ר מתן בר מפעיל צוות מכני בהנדסה קרבית של אוגדה 210 – מצטיין נשיא

סמ"ר בן 20 מכפר תבור, הוא חייל בחיל הנדסה קרבית. לפני כשנתיים הוא התגייס להנדסה קרבית אחרי שנלחם להגיע לשירות לקרבי. לסמ"ר בן היו סעיפי קשיי הסתגלות אך לאחר שהראה הרבה רצון, מוטיבציה ומסירות בעבודתו ולימודיו הצליח לשנות את תפקידו לשיבוץ קרבי והגיע להנדסה קרבית, מה שהכי רצה.
בחיי היומיום מתן קם מוקדם בבוקר והולך לעבוד בתפעול הכלים שפורצים את דרך ״ציר הבשן״. ״אני אוהב לעבוד על הכלים, אני נהנה מהעבודה״, סיכם סמ"ר בן.

סגן איתן ביריוקוב. צילום: דובר צה"ל
סגן איתן ביריוקוב

• סגן איתן ביריוקוב, קצין בילוש בפלוגת הבילוש של חיל המשטרה הצבאית בפיקוד מרכז – מצטיין נשיא

סגן ביריוקוב, בן 21, מתגורר במגדל העמק. הוא התגייס לשורות צה"ל בנובמבר 2018, לחיל המשטרה הצבאית ושירת בתור לוחם מעברים. סגן ביריוקוב יצא לקורס פיקוד, לאחר מכן עבר בה״ד 1, ושובץ בתור קצין בילוש בפלוגת הבילוש של חיל המשטרה הצבאית בפיקוד מרכז.
בשנה האחרונה בה איתן משרת בתפקידו, הוא מספר שמדובר בתפקיד מאוד מיוחד. תפקידו כולל מעצר של עריקים ומשתמטים, והחזרתם לצבא לשירות תקין.
סגן ביריוקוב: ״אני בעצם הייתי חלק ממקימי הפלוגה. הבלשים היו מפוזרים בבסיסי השיטור השונים, ופעלתי להקים פלוגה שתרכז ותאחד את כל נושא הבילוש באופן הכי מקצועי שיש. בקורונה הפעילות השגרתית שלנו הצטמצמה, וקיבלנו משימה של שינוע דגימות. ניהלתי את זה במשך כמה חודשים במשך שתי פעימות, באזור הגל הראשון והשני. למרות שזו לא המשימה השגרתית אליה אנו מוכוונים, עשינו אותה בגאווה, ושמחנו לעזור לשמור על בריאות הצבא שלנו״.
לקראת הטקס, סגן ביריוקוב סיפר על קבלת ההצטיינות כי ״זו הייתה הפתעה מאוד נעימה. הייתה שנה מאוד מורכבת של קורונה, משימות שיטור, משימה לאומית של שינוע דגימות, מידי פעם מעצרים. זו הייתה שנה מאוד דינמית, שדרשה את ההירתמות שלי, של החיילים ושל כלל הפלוגה״.
מסר אישי מאיתן: ״שאנשים לא יקחו דברים כמובן מאליו – חשוב לעשות את העבודה, להשקיע, בלי לעשות יותר מידי רעש. לעשות את העבודה בענווה״.
מפקדיו מספרים עליו בגאווה. כשרס״ן זיו אייזלר, מפקד המשטרה הצבאית בפיקוד המרכז התקשר להודיע לו על קבלת ההצטיינות, אמר לו – ״יש משפט שאומר  – תעבוד בשקט וההצלחה תעשה את הרעש. אתה הדוגמא הטובה ביותר לכך״.

סמל עליזה מרמור. צילום: דובר צה"ל
סמל עליזה מרמור

• סמל עליזה מרמור, מפקדת קורסים של טכנאי כלי טיס מאויש מרחוק – מצטיינת נשיא

סמל מרמור, בת 22, מתגוררת בקיבוץ יפעת שבעמק יזרעאל. היא גדלה והתחנכה בעיר בני ברק למשפחה חרדית, אמה מאוסטרליה ואביה מרומניה. סמל מרמור מספרת שעברה ילדות מאוד מורכבת לצד חוויות שהיו לה קשות מנשוא ולכן בחרה לעבור בגיל 12 להתגורר בפנימייה. במהלך השנים עברה בין כמה משפחות ובתי ספר עד שהגיעה לבית הספר החקלאי ויצו נהלל בו סיימה בהצטיינות 12 שנות לימוד ואף סיימה כעתודאית באלקטרוניקה. כל זאת אגב כאשר היא בנתק מוחלט ממשפחתה שנשארה בבני ברק. סמל מרמור התגייסה לחיל האוויר ביוני 19 ולאחר קורס משמעותי שירתה בטייסת 200 – 'טייסת המל״טים הראשונה' שבבסיס פלמחים. כיום, כאשר הגיעה לסוף השירות, עליזה מפקדת על קורסים של טכנאיי כטמ״ם.
סמל מרמור הנרגשת מספרת: "ההצטיינות בעיני זוהי אבן דרך במסע שלי. אין גאה ושמחה ממני לקבל אותה. מבחינתי זה חלק מהדרך הארוכה שעשיתי בכוחות עצמי עם האנשים שהיו ועדיין חלק מהמסע שלי ואף הופכים אותו למשמעותי יותר."