החלטתם להגשים חלום ולצאת לעצמאות עסקית? אל תפספסו את הפרטים הקטנים

לפעמים התשוקה להגשים חלום ולהקים עסק מסתירה מאיתנו את הפרטים הקטנים(החשובים ביותר) שיכולים להותיר אותנו עם עוגמת נפש גדולה ובעיקר חוב כספי. סיפור מהחיים, בעל עסק שניצל ברגע האחרון מהסתבכות מיותרת שכזו

החלטתם לצאת לדרך עצמאות, חלמתם לפתוח מסעדה, דוכן, חנות או להקים משרד בתוך קניון ועכשיו בוערת בכם התשוקה והנחישות להגשים את החלום. אז בהצלחה!!!
לאחר שבשלב הראשון התחלתם לחפש מקום, ומצאתם אחד כזה שאתם חושבים שהוא מתאים, והוא מאוד מצא חן בעינכם, וגם המחיר אטרקטיבי ואתם עומדים לחתום על החוזה. פה אני ממליצה לכם לעצור!
אם לא ידעתם, אז לעסקים השונים ישנן דרישות שונות בכל הנוגע למקום הימצאות העסק, לעמידה בתקנים ותקינה רלוונטיים, התייחסות לנגישות, דרישות כבאות, עמידות חומרים ותקנים של משרדי הממשלה השונים (בריאות, תמ"ת וכו').


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אמנם ישנם מקצועות שבהם פתיחת עסק אינה כרוכה במקום פיזי אלא רק במכירת ידע, אך מה לגבי אנשים שחלומם מצריך, השכרת מקום, ציוד, התעסקות עם סחורה, מכשור מיוחד, תפעול של מכונות, ועוד.
קבלו סיפור אמתי מהחיים שממחיש עד כמה ידיעת הפרטים הקטנים מראש, של החוקים והתקנים השונים יכולה למנוע ממכם הסתבכות והוצאות כספיות מיותרות.
באחד מן הימים התקשר אליי לקוח בהתרגשות גדולה, וסיפר שהוא עומד להגשים חלום ולפתוח פיצרייה, הוא סיפר שכבר שכר מקום וביקש לקבוע שם פגישה בכדי שאוכל להתרשם מהפוטנציאל, לקחת מידות וכמובן לסגור חוזה ולהתחיל לעבוד על עבודת עיצוב הפיצריה.


להפתעתי, הודיע לי לקוחי כי בעקבות שיחתנו הוא עשה בירור נוסף עם המשכיר, וגילה כי אין היתר לגלריה, לא של רישוי עסקים, ולא של משרד הבריאות.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


לאחר שהגעתי למקום המיועד להקמת הפיצריה של לקוחי, חשכו עיני, מיד הבחנתי בגלריה שרצפתה מעץ, הגובה שלה בחלקה העליון גבולי, ומה גם שהגובה הכללי של התקרה אינו גבוה דיו ותקני לבניית הגלריה.
בסיום הסיור במקום העסק, מיהרתי למשרדי וערכתי בדיקה מקפת לתקנים החשובים הנדרשים על פי חוק לתפעול עסק כזה, בכדי לבדוק באופן מוחלט האם המקום כשיר לפתיחת פיצרייה או שהלקוח פשוט הולך "לשים את כספו על קרן הצבי".

אילוסטרציה. חשוב להקפיד על גבהי הגלריה על פי התקנים המתייחסים לעסק המתוכנן
אילוסטרציה. חשוב להקפיד על גבהי הגלריה על פי התקנים המתייחסים לעסק המתוכנן

בתום הבדיקה המעמיקה, נאלצתי להודיע ללקוח בצער רב, כי הגלריה לא עומדת בתקנים הנדרשים. מאוחר יותר להפתעתי, הודיע לי לקוחי כי בעקבות שיחתנו הוא עשה בירור נוסף עם המשכיר, וגילה כי אין היתרים לגלריה, לא של רישוי עסקים, לא של משרד הבריאות, ואף חמור מכך, שלמקום אין גם היתר של כיבוי אש. כלומר, הסיכוי לקבל רישיון עסק ולהפעיל את הפיצריה במקום ששכר הוא נמוך מאוד עד אפסי.
מיותר לציין כי ובמידה והלקוח היה מתעקש על פתיחת העסק במקביל להתחלת תהליך קבלת רישיון עסק מול הרשויות, הדבר היה עולה לו בכסף רב.


יתכן וללקוח היה פה עניין של מזל גדול, ולמעשה הוא ניצל מבזבוז מיותר של כסף ואף עגמת נפש שהיה עובר בתהליך מול הרשויות ובעיקר ממפח הנפש שגרם לעצמו.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


כמובן שהלקוח עצר את כל התהליך, לאחר שירד לו "האסימון" כי הוא עומד להשקיע סכום כסף גדול במקום שיכול מאוד להיות שלא יוכל לקבל רישיון עסק והפיצריה עלולה להסגר.

• עניין של מזל?

יתכן וללקוח היה פה עניין של מזל גדול, ולמעשה הוא ניצל מבזבוז מיותר של כסף ואף עגמת נפש שהיה עובר בתהליך מול הרשויות ובעיקר ממפח הנפש שגרם לעצמו.
חשוב להבין כי פתיחת עסק זה לא עניין של מה בכך, יש פרמטרים רבים שצריך לקחת בחשבון, יתרה מזאת, הביורוקרטיה הקיימת מקשה מאוד ועלינו לקחת זאת בחשבון היטב שכל חריגה מהתקנים תהא מכה כספית בעתיד לבוא.
אין ספק שחלומות נועדו על מנת שיגשימו אותם והכל אפשרי אם יש בנו כוח רצון והתמדה, אבל צריך לעשות זאת כמו שצריך. חשוב לתכנן ולבדוק את הדברים לעומק לפני שקופצים למים העמוקים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בדיוק כפי שהכנת הפיצה במקרה לעיל נעשית בשלבים מאוד ברורים, על אחת כמה וכמה, פתיחת עסק צריכה להיעשות בשלבים מסודרים, לאחר בדיקה מעמיקה והתייעצות עם אנשי מקצוע מהתחום. מעבר לתכנון כלכלי נכון ומסודר, אנשי המקצוע יכולים לחסוך לכם לא מעט כסף, ולמלט אתכם ממפח נפש מיותר.
מניסיוני הרב בתחום העיצוב ומפרויקטים רבים בתחום השיפוצים והבנייה אני ממליצה לבעלי העסקים להקפיד ולראות בצורה מרחבית את התמונה הכוללת והשלמה. דאגו שיהיה לכם אדם שילווה אתכם גם בתהליך המקדים, שיבין את התקנים הנדרשים, שידע להנחות ולבנות את התכניות על פי הנדרש, שידע להתנהל מול רישוי העסקים של העירייה ויוביל אתכם בבטחה לעבר הגשמת החלום של הקמת העסק אותו רציתם. אולי מומחה כזה זו עוד הוצאה כספית אבל כזו שתחסוך לכם בסיכומו של עניין הרבה.

עדי זילברברג – מתכננת ומעצבת פנים המתמחה בעיצוב חלל וזרימה במרחב ולעיתים אף ממלאת מקום של מטפלת זוגית ואישית בתהליך הבנייה.
ניתן לפנות בשאלות וקביעת פגישת ייעוץ במייל: adizilberberg@gmail.com  
או בטלפון 050-2600627