"החלטה אמיצה": בוטלה ההחלטה להקים שדה תעופה בינלאומי ברמת דוד

ההצעה עברה פה אחד וכעת יוקם צוות שיבחן את האפשרויות שעומדות על הפרק. "תודתנו נתונה לממשלת ישראל, על הפגנת המנהיגות והאחריות, הנדרשת בעת הזו", אומרים בעמק יזרעאל

החלטה 2050, להקים שדה תעופה בינלאומי משלים לנתב"ג באזור עמק יזרעאל בוטלה היום בהצבעה רשמית של שרי ממשלת ישראל. ההצעה הוגשה על ידי יאיר לפיד, שר החוץ וראש הממשלה, שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מרב מיכאלי ושר האוצר אביגדור ליברמן.
ההחלטה קובעת כי כעת יוקם צוות שיבחן עתה מחדש את האפשרויות שעומדות על הפרק להקמת שדה תעופה נוסף. שלב גיבוש המסקנות יעמוד על פחות משנה. יצוין כי ההחלטה עברה פה אחד.
במוא"ז עמק יזרעאל בירכו על ההחלטה. בהודעה רשמית של המועצה נכתב: "ההחלטה לביטול התכנון של חלופת רמת דוד, אשר אושרה בממשלה, הושגה הודות לפעילות האינטנסיבית שמנהלות הרשויות המקומיות בעמק, במהלך השנים האחרונות, באמצעות מינהלת משותפת ייעודית, שהוקמה לשם טיפול בנושא. כבר בתחילת פעילותה של המינהלת, הצטרפו כלל רשויות הנגב ובהמשך גם רשויות ממרכז הארץ, מאזור עוטף נתב״ג ולאחרונה, עיריית חיפה. קואליציה רחבה זו של רשויות, מציגה קו ברור ומוסכם בנושא תשתיות התעופה בישראל. כחלק מפעילותם של ראשי הרשויות, הוצגו עשרות דו"חות מקצועיים, ביניהם דו״ח כלכלי ארוך ומפורט, חוות דעת הנדסיות, דו"חות בריאות מאת מיטב המומחים בארץ ובעולם ואף דו"חות השפעה על הסביבה והתעסוקה. השוואות מפורטות אלו מראות, בבירור, עדיפות משמעותית לחלופת נבטים, על פני הקמת שדה תעופה בינלאומי בליבו של עמק יזרעאל. למרות שהיו מספר גורמים שתקפו את ההחלטה, הושגה הסכמה גורפת ותמימות דעים בקרב השרים וחברי הכנסת, שמכירים את הנושא המורכב על כל צדדיו ובקיאים בכל הטיעונים".
כעת, פונים ראשי הרשויות להמשך הפעילות בנושא ומתרכזים בסיוע לגופי התכנון, על מנת לקדם הקמת נמל תעופה מרכזי בדרום הארץ ושדה תעופה בינלאומי, אזורי, לתושבי הצפון – בחיפה. זאת, כחלק מתכנון אסטרטגי, מקצועי, ארוך טווח, שיתאים לצרכיהם של כלל אזרחי המדינה, בעשרות השנים הבאות.
ראש המועצה האזורית מגידו איציק חולבסקי שנאבק במשך תקופה ארוכה כנגד הקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל: "אני מברך על ההחלטה שהביאה שרת התחבורה לאישור הממשלה. מרב מיכאלי מחויבת זמן רב לעמדה המתנגדת לשדה בעמק ושבוע לפני הבחירות במהלך ביקורה במגידו, היא חזרה על עמדתה בהצהרה משותפת איתי בשדות קיבוץ הזורע. מרב מוכיחה שוב בהצעתה לבטל השדה בעמק נחישות, עקביות, אופי ואומץ ציבורי. עבדנו קשה למען ביטול השדה בעמק ואני מקווה שבכך תמה סופית הסאגה ושדה התעופה לא יקום בעמק".

• תגובות

אייל בצר ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל: ״המאבק בהקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק הוא מהחשובים והבוערים שבו עוסקת המועצה האזורית עמק יזרעאל, בשנים האחרונות. לצד ההישג הגדול שמבטיח את עתידו של עמק יזרעאל, אנחנו ממשיכים לפעול, בכל הכוח, יחד עם שותפינו היקרים בנגב, במרכז הארץ ובחיפה, מתוך אמונה והבנה שחייבים לתכנן את עתיד התעופה של מדינת ישראל באופן ארוך טווח, לטובת כל תושביה. תודתנו נתונה לממשלת ישראל, על הפגנת המנהיגות והאחריות, הנדרשת בעת הזו. תודה לתושבינו, שפעלו יחד עמנו, לילות כימים, עד לביטול ההחלטה.״
עידו גרינבלום ראש המועצה המקומית קרית טבעון: "החלטה חשובה לטובת עתידה של מדינת ישראל. אני מודה לכל השותפים שעוסקים בנושא שנים רבות, באכפתיות ובהתמדה – ראשי מועצות ועיריות מהצפון והדרום, תושבות ותושבים מסורים, אנשי תכנון, ביטחון וסביבה."
עופר בן אליעזר ראש המועצה המקומית רמת ישי: "ראשית, אני מבקש לברך בשמי ובשם חברי, ראשי הרשויות מצפון ומדרום, את ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת התחבורה מרב מיכאלי על ההחלטה האמיצה והנכונה שלא לקדם שדה תעופה בעמק יזרעאל, שהקמתו הייתה הופכת לבכייה לדורות. הצלחנו בעבודה מאומצת ומקצועית שנמשכה שנים, תוך שילוב זרועות בין ראשי רשויות מצפון, מהמרכז ובדרום ותושבי העמק, למנוע את הקמת השדה הבינלאומי בעמק ולשמור על איכות החיים של כולנו".
איציק חולבסקי ראש המועצה האזורית מגידו: "אני מברך על ההחלטה שהביאה שרת התחבורה לאישור הממשלה. מרב מיכאלי מחויבת זמן רב לעמדה המתנגדת לשדה בעמק וכשבוע לפני הבחירות, במהלך ביקורה במגידו, חזרה על עמדתה בהצהרה משותפת איתי, בשדות קיבוץ הזורע. מרב מוכיחה, שוב, בהצעתה לבטל השדה בעמק – נחישות, עקביות, אופי ואומץ ציבורי. עבדנו קשה למען ביטול הקמת השדה בעמק ואני מקווה שבכך תמה סופית הסאגה ושדה התעופה לא יקום בעמק".
אלכס גן ראש המטה המקצועי של הרשויות: ״החלטה אמיצה ונכונה, גם אם מגיעה באיחור. המדינה מעולם לא שאלה מהו שדה התעופה שצריך, אלא התחילה לעסוק בכך סביב המיקום בלבד ובהתחשב בעמדת חיל האוויר, בלבד. ישראל צריכה שדה בינלאומי גדול, נוסף, המסוגל להטיס את כל סוגי המטוסים ולא שדה קטן ומוגבל. המקום לשדה כזה הוא בנבטים. במקביל, שדה מוגבל לטווחי אירופה ניתן וצריך להקים על בסיס השדה הקיים בחיפה. מלוא ההערכה לשרת התחבורה ושאר השרים שלא נכנעים ללחצים מצד חיל האוויר והפקידות, אלא מסתכלים שנים רבות קדימה.״