החילוץ המרגש של איוון

איוון שוימו בן 16 מעפולה נחת השבוע בישראל לאחר שלוש שנים שהתגורר עם אמו באי קרים שסופח מאוקראינה לרוסיה בשנת 2014. דווקא המלחמה היא ששכנעה את אמו לשלוח אותו לאביו בישראל לפני שהצבא הרוסי יגייסו

המלחמה באוקראינה מציפה מדי יום עשרות סיפורים מרגשים. כך גם הסיפור של אוון שוימו בן ה-16 שבניגוד לאינספור מקרים עצובים אחרים, הסתיים לפני כשבוע בחיוך והקלה גדולה מצד בני משפחתו, המשנה לראש העיר ד"ר מיכאל ברקן וסגן ראש העיר ד"ר בוריס יודיס שהפעילו את הקשרים מעבר לים ובמוסדות המדינה ויחד עם אנשי אגף הקליטה בעפולה הצליחו לסייע לבן לנחות בישראל ולהתאחד עם אביו בעפולה.
תחילת הסיפור באוגוסט 2019 כאשר אב המשפחה ואדים החליט לעלות לישראל עם רעייתו ויקטוריה ובנם המשותף לב (8). לצערו של ואדים בנו הבכור איוון נאלץ להישאר לחיות בחצי האי קרים שעבר לשליטה רוסית בשנת 2014 שם מתגוררת אימו שסירבה בתוקף לאפשר לבנה לעלות לישראל.
במהלך השנתיים וחצי האחרונות קבעו ואדים ורעייתו ויקטוריה את ביתם בעפולה, מצאו עבודות ראויות והבן לב השתלב במערכת החינוך העירונית. במקביל המשיך ואדים להילחם להביא את בנו איוון לישראל כדי שיוכל להתאחד עם משפחתו בעפולה. למרות כל ניסיונות השכנוע של האב, גם התפרצות הקורונה וגם סירובה העיקש של אמו הביולוגית מנעו מהבן להתאחד עם אביו ואחיו בישראל.
המפנה בסיפור החל לאחר שפרצה המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. למרות היותו בן 16 בלבד, התקשרו מהצבא הרוסי לאמו של איוון בכדי שזה יתגייס לצבא ויצטרף ללחימה. דאגתה של האם לבנה הצעיר שכנעה אותה לאשר את עלייתו המיידית לישראל והוא נחת בבן גוריון לפני כשבוע בטיסה האחרונה של חברת איירפלוט שיצאה לישראל.
המפגש עם אביו ואחיו בשדה התעופה היה מרגש והשניים נפלו זה על צווארו של זה ויכלו סוף סוף לנשום לרווחה לאחר מסע ארוך ומתיש שהחל לפני כשנתיים וחצי. השבוע, כשהם בחופשה משפחתית באילת נשמע האב ואדים כבר יותר רגוע לאחר החודש המתוח האחרון: "חששנו שהמלחמה תגלוש לקרים ולכן ביקשתי שוב מהאם לוותר על סירובה ולאפשר לבננו איוון לעלות לישראל. לשמחתי בעקבות המלחמה היא נענתה לבקשה ועכשיו הוא יוכל להתחיל לעצמו חיים חדשים פה אתנו בעפולה".