הורי וילדי העמק משתפים: כך תעבירו את הזמן יחד בלי להשתגע

הורים מרחבי עפולה והאזור משתפים בכמה וכמה טיפים לזמן איכות משפחתי – בכדי שנוכל לעבור את משבר הקורונה בשלום. אז מי בונה קופת צדקה מעץ? מי מלמד את רזי משחק השחמט? ומי לא עוזב את השלטים של ״האקס בוקס״. הכל בפנים

משבר הקורונה ואי הודאות מעמידים אינספור אתגרים עבור משפחות שנאלצות להתמודד בשגרה אינטנסיבית ולחוצה, בין היתר באינטראקציות המרובות והמורכבות מול ילדיהם ״שסוגרים״ כבר שבועיים בבית וצפויים ל״בלות״ בו על פי התחזיות עוד שבועות רבים.

אז איך עוברים את התקופה הזו בשלום? מערכת עמקניוז קיבצה עבורכם כמה וכמה המלצות מוכחות  מהורים בעפולה והאזור בכדי שנוכל לנצל את הזמן והשגרה הכפויה – על הצד הטוב ביותר.

 

דניאל בן, מנכ״ל רשת שחקים ואבא לדר-לי וארד

הקשיים הרבים שמוטחים בפנינו בהפתעה בימים האחרונים, מאלצים את כולנו לפתח המון חשיבה יצירתית ותושייה וכמו שזה נראה עוד נידרש להן גם בעתיד. גם על התחום "המשפחתי" לא פוסח ההכרח בחשיבה יצירתית ותושייה, אין אנו יודעים כעת מה תהינה ההשלכות של תקופת הבידוד הזו, אך  הצורך במציאת עניין, גיוון פעילות והטמעת תכנים חינוכיים בשגרת יומם של ילדינו, ברור לכולנו כבר עכשיו.

מחוברים לטבע באוויר הגלבוע. משפחת בן
מחוברים לטבע באוויר הגלבוע. משפחת בן

זה מאתגר ומורכב ונראה שהמערכות כולן (גם הפורמאלית וגם הבלתי פורמאלית) לא היו ערוכות דיו למציאות אליה נקלענו.

ההמלצה הצנועה שלי היא לבנות שיגרה יומית /שבועית מסודרת ככל הניתן (לכולנו דרך אגב)  כזו שתכלול גם זמן משחק, גם זמני לימוד מוגדרים, גם פעילות פיזית/ אקטיבית וגם זמני פנאי חופשיים. הוודאות בסדר היום היא הקריטית וצריך לשלב בה גם צפיות וגם מטלות שגרה, גם ריגושים וצ'ופרים וגם דברים שכולנו פחות אוהבים.  במקביל, נסו לייצר לילדיכם שיח מול קבוצות השווים שלהם, יש דרכים שונות לעשות זאת וכולן טובות. כמו כן, מומלץ לנסות לערב אותם ביוזמות הקהילתיות שמוצעות ברשתות החברתיות: לשיר שיר משפחתי, לתלות שלט במרפסת, לבשל ארוחה בזום.. העיקר שתהיה אינטראקציה עם הקהילה הסובבת אותנו.

המשבר יחלוף, הקורונה תנוצח ואנחנו נישאר עם קהילה שיש לחזק ולהעצים. בינתיים בואו נשמור על החיבורים ונלמד את ילדינו שהעתיד של כולנו יבנה על הערבות ההדדית והקשרים שנצליח לשמר״.

 

שלומי אלבז, מנהל אגף הספורט בשחקים יחד עם שי-לי, יהלי וליעד

אפילו את המשחקים הם מכינים בעצמם. משפחת אלבז
אפילו את המשחקים הם מכינים בעצמם. משפחת אלבז

מתכון בצק משחק מעולה לילדים:

3 כוסות קמח

3 כפות מלח לימון

2 כפות גואש בצבע הרצוי

חצי כוס מלח

רבע כוס שמן

כפית תמצית וניל

2 כוסות מים רותחים

לערבב הכל ביחד ולהוסיף קמח בעת הלישה לפי הצורך.

 

אילן בן סהל, בעלים של חברת ״יו-קום״ ומתחם ״האב-ואלי״ עם הילדים אלדר, שקד ושי

אני ממליץ על משחק שחמט משותף עם הילדים. זמן טוב להתרחק מהמסכים וללמד את הילדים מהו זמן איכותי אמיתי…

משפחת בן סהל עובדים על הריכוז
משפחת בן סהל עובדים על הריכוז

 

אחיקם משה דוד, יועץ תקשורת ואסטרטגיה עם הילדים מאיה, רומי ומיכאל

אנחנו מבשלים הרבה, המון דברים יצירתיים ואפילו כותבים ספר זיכרון משפחתי ביחד.

קורונה? מקסימום חיידק הכתיבה. משפחת משה דוד
קורונה? מקסימום חיידק הכתיבה. משפחת משה דוד

 

לירז וזאן, חבר מועצת העיר עפולה ואבא של פלג, נבו ומיתר

אנחנו נצמדים בימים אלה בעיקר לאקס בוקס.

נותנים בראש בפיפא. משפחת וזאן
נותנים בראש בפיפא. משפחת וזאן

 

רועי כהן, שוטר מגב ואבא לשי שמעון, נגה חן ורונה

אנחנו מנצלים את החופשה לגייס את הילדים לטובת העבודות השגרתיות בבית ובין היצר לאיסוף עלים נושרים.

התחילו בנקיונות. משפחת כהן
התחילו בנקיונות. משפחת כהן

יאנה קריספיל, פעילה חברתית: אמא לבן וגיא

קניתי מלא חומרי יצירה במקס סטוק… אבל לפני כמה ימים גיא יצא בהכרזה :"אמא אני לא רוצה יותר יצירה, כמה יצירה אפשר???? שני בנים, אם לא מפעילים אותם ולא מעסיקים אותם מייד מתפתחת קטטה וזו הופכת להיות התעסוקה שלהם.

רוקנו את מקס סטוק. משפחת קריספיל
רוקנו את מקס סטוק. משפחת קריספיל

אנחנו מנצלים את הזמן לאימון על האב, חוברות עבודה, חשבון בסיסי והכרת המספרים. ניסיתי לייצר עבורם לו״ז. בבוקר עושים איזה שהוא "חוג" ספורט שהמטרה העיקרית היא לעייף אותם / להוציא מהם קצת אנרגיות, כדורגל במדרגות. גם חדר מדרגות הפך לחוג כשקופצים במדרגות. הילדים גם מאוד טובים ומאוד רוצים לעזור בניקיון. אפשר למלא שפריצר של הניקוי חלונות במים ולתת להם לנקות חלונות או תריסים מהצד הפנימי של הבית בהשגחה כמובן. נתתי להם לנקות מעקות. אני מאחלת לכולנו לעבור את זה בשלום. ואסכם את זה בפוסט מצחיק שנתקלתי ברשת: שיש מצב שההורים ימצאו תרופה לקורונה לפני המדענים.

 

שניר פרידמן, מנכ״ל החברה הכלכלית בגלבוע. אבא לירדן, איתן ארבל

אני ורעייתי קארין ממליצים על אפיית פיתות עם הילדים. גם הכנת בצק לישה, רידוד ובסוף גם אפיה על הגריל גז. אנחנו משתדלים להקריא גם המון ספרים.

משפחת פרידמן בזמן איכות במושב
משפחת פרידמן בזמן איכות במושב. כבר קשקשו על הקיר בבית החדש

איתי כהן, חבר מועצת העיר. אבא של פאר ואמה

הילדים שלי יחד איתנו יוצרים המון. במקביל אנחנו מקפידים על השלמת חומר הלימודים, קריאת ספרים ושיחות הפגה עמם על המצב. בימים אלו קורא את הספר סודות נתניהו שמומלץ מאוד לבוגרים שמביננו.

שוקדים על הלימודים ולומדים על ביבי. אבא איתי כהן
שוקדים על הלימודים ולומדים על ביבי. אבא איתי כהן

אסתי דה פז, מאמנת כושר ואמא לליאור, ראם ועדי

הקורונה החזירה אותנו להסתכל מסביבנו ברמת המיקרו, שינויים קטנים שעושים שמח וטוב, זמן לפעילות משותפת, שיתוף פעולה וזמן איכות משפחתי. הילדים קיבלו אחריות הראו רצינות, שיתפו פעולה והתוצאה מדהימה!

מסתכלים ברמת המיקרו, ומשתמשים הרבה במיקרו. משפחת דה-פז
מסתכלים ברמת המיקרו, ומשתמשים הרבה במיקרו. משפחת דה-פז

עו״ד שרון גליק, אמא של אביגיל ויאיר

המלצה שלי על פעילות לזמן איכות היא משחקי קופסא וכמה שיותר. מצאנו את עצמנו מוציאים משחקי קופסא שהיו לנו בחדר המשחקים על המדף ולא הגענו אליהם הרבה זמן. מרכיבים המון פאזלים, משחקים במשחקי חשיבה וכל המשפחה נהנית מהביחד והילדים מקבלים ערך מוסף.

משחקי חברה, פאזלים והכל בהתאם לחוק כמובן. משפחת גליק
משחקי חברה, פאזלים והכל בהתאם לחוק כמובן. משפחת גליק

אבי דג׳ן, פעיל חברתי. אבא של מתן וליאם

לי ולרעייתי קידי יש מעבר לילדינו גם אחריות לטיפול בילדי המשפחתון בויצו ניר העמק. יש לנו סדר יום קבוע, למידה, ספורט וכיף. מעבר למשחקי קופסא, אנו מנצלים את הזמן לדברים שלא הגענו אליהם כמו לימוד השפה האמהרית שאנו מחויבים ללמד את ילדינו.

אחריות חברתית וחיבור לשורשים. משפחת דג׳ן
אחריות חברתית וחיבור לשורשים. משפחת דג׳ן

עו״ד אוהד פארי, אבא של יהלי שחר וינאי שמעון

אני ורעייתי רותם פותחים את היום עם הילדים בקריאה של מזמורי תהילים לרפואת עם ישראל, אוכלים ארוחת בוקר שמכינים יחד, ממשיכים בפעילות ששולחות מידי יום הגננות בת אל מגן רימון א ומזל מגן רימון ב. לאחר מכן נרתמים להכין את הבית לחג הפסח, אח״כ מכינים את ארוחת הצהרים ביחד, ממשיכים לשנ״צ כי מותרררר !!!!! בערב משחקים קצת בסוני, ארוחת ערב, קצת טלוויזיה והולכים לישון.

סדר יום מתוקתק והכי חשוב שנ״צ. משפחת פארי
סדר יום מתוקתק והכי חשוב שנ״צ. משפחת פארי

אמיר הלוי, מנהל מרכז אתחלתא אבא של יוסף יצחק הלוי

בבית משפ' הלוי, שלוחי הרבי במרכז חב"ד אתחלתא מוצאים מגוון דרכים להעסיק את חמשת ילדיהם, ובין היתר באפיה, בישול, העשרה ובין היתר גם סדנת נגרות – כולל בנית קופת צדקה.

מבשלים ומתאמנים במלאכות מסורתיות. משפחת הלוי
מבשלים ומתאמנים במלאכות מסורתיות. משפחת הלוי

יותם ויסמן, חבר בדירקטוריון שחקים. אבא של יהלי, גאיה ואביב

אנחנו ממליצים לחזור ולשחק במשחקי קופסא. הילדים מבלים שעות במקום במסכים עם משחקי קופסא של פעם- סולמות וחבלים, מונופול וכו'. כמו כן עשינו מטלות ופרסים, לכל מטלה יש סכום כסף מסויים (וירטואלי) ולכל פרס יש מחיר, עושים משהו מקבלים עבורו כסף, חוסכים ואז ניתן לבקש לראות סרט עם פופקורן, 30 דק' במחשב ועוד.

קורונה עם מתודיקה. משפחת וייסמן
קורונה עם מתודיקה. משפחת וייסמן