הולכי רגל בתאונות דרכים – דעו את זכויותיכם

תאונות דרכים של הולכי רגל קורים לצערנו באופן יומיומי(אגב בקטגוריה זו נכללים רוכבי אופניים, קורקינט, גלגיליות וכל רכב לא מנועי אחר). עו"ד שרון גליק בטור הבא, עושה לכם סדר בנושא ונותנת לכם מספר ככלים וטיפים שכדאי לכם להקפיד בכדי לשמור על זכויותיכם (לא עלינו) אם נפגעתם בתאונה כזו.

תאונת דרכים של הולכי רגל הן טראומטיות במיוחד היות והולך הרגל הוא חסר הגנה ופגיעה ישירה בהולך הרגל עשויה לגרום לפגיעה פיזית קשה ואף ייתכן שתגרום גם לטראומה נפשית משמעותית, אשר עלולה להיות לתקופה ממושכת ואפילו לצמיתות.
במקרים בהם נגרמים להולך הרגל נזקי גוף חמורים, המונעים ממנו להמשיך ולהתפרנס עד קבלת פסק הדין והפיצוי, ניתן לבקש פיצוי תכוף. מדובר בתשלום שיינתן על חשבון סכום הפיצוי המלא שייפסק לזכותו בעתיד.
רוכבי אופניים, קורקינט, גלגיליות וכל רכב לא מנועי אחר הינם בגדר הולכי רגל בעת פגיעתם מכלי רכב.
חשוב מאוד לרשום את כל פרטי הרכב הפוגע, לרבות פרטי הנהג, מספר רישוי של הרכב ומספר פוליסת ביטוח החובה ופרטי החברה המבוטחת. החשיבות הרבה ביותר היא למספר הרכב.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


במידה והיו עדים לתאונה רשמו גם את פרטיהם שלה העדים ודרכי התקשרות, בעת הטיפול הרפואי, הקפידו לציין בפני הגורם הרפואי שמטפל בכם כי הפגיעה נגרמה עקב תאונת דרכים.

• פגע וברח

במקרים בהם הרכב הפוגע נוטש את הולך הרגל ובורח מזירת האירוע, וזאת מבלי להגיש עזרה להולך הרגל שנדרס. כמובן שבמקרה כזה, הנהג הדורס לא ישאיר גם את פרטיו האישיים ואת פרטי חברת הביטוח.
הולך הרגל הפצוע יכול לתבוע את נזקיו מתאגיד 'קרנית' שהינו קרן מיוחדת אשר הוקמה על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים במטרה לפצות נפגעי תאונות דרכים, שאינם יכולים לתבוע את חברת הביטוח של הרכב הפוגע מסיבה כלשהי, לרבות תאונות פגע וברח ובנסיבות הנוספות שאפרט בהמשך.


זכרו, אין חשיבות לשאלה מי אשם בתאונה, גם אם הולך הרגל חצה את הכביש שלא במעבר חציה וכתוצאה מכך נדרס, הוא עדיין יהיה זכאי לפיצוי מלא. אנו ממליצים לכל נפגע בתאונת דרכים מסוג תאונת דרכים הולך רגל, להתייעץ בהקדם עם עו"ד ועד כמה שאפשר סמוך למועד אירוע התאונה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


במקרה של פגע וברח חשוב מאוד בין היתר שיהיה רישום באופן מדויק של נסיבות התאונה ופנייה מיידית למשטרת התנועה על מנת שתפעל לחקור את האירוע.

• "קרנית"- הקרן לפיצויי נפגעי תאונות דרכים

"קרנית" הוקמה במטרה שלא יוותרו נפגעי תאונות דרכים ללא פיצוי כספי, ובהתאם, לפי הוכחת הדברים בצורה נכונה ומדויקת ניתן לפנות אל "קרנית" בדרישה לקבלת פיצוי.
סוגי המקרים שבהם ניתן לפנות אל "קרנית":
1. תאונת "פגע וברח": נהג הרכב שהיה מעורב בתאונת הדרכים נמלט מזירת התאונה ולא ידוע מי הוא ומי חברת הביטוח שביטחה את רכבו בביטוח חובה.
2. הנהג ברכב הפוגע לא היה מבוטח בביטוח חובה בר תוקף.
3. לנהג הרכב אין רישיון נהיגה בר תוקף.
4. חברת הביטוח שביטחה את הרכב הפוגע בביטוח חובה הפכה לחדלת פירעון.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


• לא רק תאונת דרכים-  גם תאונת עבודה

במידה ותאונת הדרכים שבה נפגע הולך הרגל ארעה בדרך אל העבודה ו/או במהלך העבודה ו/או בדרך חזרה מהעבודה, אזי מדובר בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה. הנפגע יידרש לפנות גם אל המוסד לביטוח לאומי על מנת לתבוע דמי פגיעה, החזר הוצאות רפואיות ובמקרה הצורך – קביעת דרגת נכות צמיתה וקבלת מענק כספי או קצבה חודשית בגינה.

• פוליסות ביטוחים פרטים

במידה והנכם מבוטחים בביטוח תאונות אישיות תאונות אישיות וייתכנו מקרים שמקום העבודה רכש עבורכם ביטוח כזה, הרי שבאפשרותכם לתבוע פיצויים נוספים בהתאם לפוליסה. תשומת לבכם כי התיישנות עבור תביעות ביטוח עומדת רק על 3 שנים בתביעת ביטוח מסוג זה.

• לסיכום

זכרו, אין חשיבות לשאלה מי אשם בתאונה, גם אם הולך הרגל חצה את הכביש שלא במעבר חציה וכתוצאה מכך נדרס, הוא עדיין יהיה זכאי לפיצוי מלא. אנו ממליצים לכל נפגע בתאונת דרכים מסוג תאונת דרכים הולך רגל, להתייעץ בהקדם עם עו"ד ועד כמה שאפשר סמוך למועד אירוע התאונה.