הולכים לבית הספר: שתים כפול שתיים

ביום חמישי הקרוב ישובו התלמידים לכיתות ולגנים. רגע לפני הצלצול הראשון, נפגשנו עם התאומים מרטין ואנדי ז'יבוב ויובל וליאל יצחק מעפולה שיעלו לכיתה א' בבית הספר "גוונים" בעפולה ומספרים על ההתרגשות ההולכת וגוברת. שמענו גם את האמהות הנרגשות והמורות שמוכנות לקבל את התלמידים הצעירים. וגם: חשיפה מיוחדת לפרוייקט בו מבקרות המורות בביה"ס בבית התלמידים בטרם השיעור הראשון

הספירה לאחור החלה: אחרי שני חודשי חופשה ארוכים, מלאי בילויים, נופשים, טיולים בחו"ל ושעות ארוכות של בטן גב, ישובו ביום חמישי התלמידים לכיתות. התלמידים הנרגשים ביותר יהיו לבטח תלמידי כיתה א', שלראשונה בחייהם ימירו את המשחקים במחברות, עפרונות וספרים. פחות משבוע לפני שיישמע הצלצול הראשון כינסנו פאנל  המורכב מארבעה תלמידי כיתה א' בבית הספר היסודי גוונים בעפולה, אותו מנהלת בשנים האחרונות אילנית בן ישי. אליהם הצטרפו כמובן ההורים הנרגשים לא פחות, והמורות המסורות.

• אל בית הספר

הארבעה, שהם גם במקרה תאומים, נשמעו נרגשים לקראת החוויה הלימודית הממשמשת ובאה. האחים מרטין ואנדי ז'יבוב, בני 6, מגיעים ליום הלימודים הראשון בציפייה דרוכה להתחיל בלמידה. במהלך החופשה הם יצאו לחופשה משפחתית בבילרוסיה, "טיילנו ובילינו המון", סיפרו השניים, "עכשיו אנחנו ממתינים בהתרגשות רבה לפתיחת שנת הלימודים. קנינו תיקים של ברצלונה וריאל מדריד ואנחנו בטוחים שנצליח בלימודים, גם בגלל שאמא שלנו תעזור לנו להכין שיעורי בית".

האחים מרטין ואנדי ז'יבוב, בני 6 עם אמם
התאומים  מרטין ואנדי ז'יבוב,עם אימם ויקטוריה

גם האחים יובל וליאל נרגשים מאוד לקראת העלייה לכיתה א', התרגשות שמלווה את כל המשפחה, "אמא דאגה שהכל יהיה מוכן לפתיחת שנת הלימודים, החל מתיקים ועד מחברות, ספרים וקלמר מאובזר", הם אומרים, "לפני פתיחת שנת הלימודים הגענו לבית הספר בכדי להכיר אותו. אנחנו כבר רוצים להתחיל ללמוד שפה, מדעים ושיעורי ספורט. בבית דיברו איתנו על ההבדלים בין בית הספר לגן, מה צפוי לנו ואיך אנחנו צריכים להתנהג. אנחנו כבר יודעים לכתוב כמה מילים ומכירים גם המון אותיות ומספרים. אמא שלנו תדאג לנו מדי יום עם כריכים טעימים לבית הספר בעיקר עם גבינה צהובה", אמרו שני התלמידים.

התאומים יובל וליאל עם אמם
התאומים יובל וליאל יצחק עם אימם הילה

הילה יצחק, אמם של יובל וליאל סיפרה כי כל המשאבים והאנרגיות בבית מופנים לטובת ההכנות לבית הספר, "מעבר להכנות אנחנו מתרגשים וחושבים על פתיחת שנת הלימודים". גם ויקטוריה ז'יבוב, אמם של התאומים מרטין ואנדיי נשמעת נרגשת לא פחות מילדיה לקראת פתיחת שנת הלימודים, "כולנו כמו כל ההורים רוצים בטובתם של הילדים ושילמדו ויתפתחו בבית הספר", סיפרה, "אני בטוחה שהם יצליחו ויתקדמו".

• "אנחנו נערכות לפתיחת שנת הלימודים למעשה כבר מסיום השנה הקודמת"

את מרטין, אנדי, יובל וליאל ילמדו בשנה הקרובה המורות נורית אוחנה עם ניסיון של 23 שנים, 18 מתוכן בבית הספר גוונים, ורויטל כהן שמלמדת כבר 7 שנים בבית הספר.

"אני כבר לא זוכרת כמה מחזורים עשיתי, אבל ההתרגשות ניכרת כל פעם מחדש", סיפרה נורית, "אנחנו נערכות לפתיחת שנת הלימודים למעשה כבר מסיום השנה הקודמת. בהמשך אנחנו נפגשות למפגשי סיעור מוחות בכדי לבחון כיצד לקדם ולשפר, כשהמטרה שהלמידה תהיה מעניינת ומיטבית עבור התלמידים. מעבר לזה גם חשובה לנו שהם יסתגלו במהרה לסביבה הבית ספרית".

המחנכות נורית אוחנה ורויטל כהן עם החוברת שהופקה במיוחד לתלמידי כיתה א' החדשין
המחנכות רויטל כהן ונורית אוחנה עם החוברת שהופקה במיוחד לתלמידי כיתה א' החדשים

בבית הספר נערכו מבעוד מועד לפתיחת שנת הלימודים: "יצרנו השנה תוכנית ייחודית שזכתה לשם חודש גמיש", מסבירה רויטל, "התכנית מאפשרת כניסה חלקה יותר ורצף הגיוני יותר מהגן לבית הספר. בפועל זה נעשה על ידי פעילויות גמישות במהלך היום, חלקן סביב שולחנות עבודה ויצירות. המוקד יהיה מוכנות לכיתה א'. כך יהיה להם יותר קל להבין את הדרישות הלימודיות. הם יידעו מראש מה מצפה להם כשחלק מהפעילויות תהיינה פרונטאליות וחלק משימות בקבוצות שאנו המורות עובדות עם כל קבוצה וקבוצה".

בבית הספר גוונים הפיקו גם חוברת מיוחדת עבור תלמידי כיתה א' ונערכים במשנה מרץ לחזרת התלמידים לכיתות, "כפי שציינו, ההכנות מתחילות כבר בסוף שנת הלימודים הקודמת. הבנו שהתלמידים שמגיעים מהגן זקוקים למעבר יותר קל", אומרות השתיים, "הגענו למסקנה הזו לאחר ניסיון של מספר שנים רב שצברנו. מאוד קשה להם בהתחלה לפתוח מחברת וספר ורצינו שהיה להם יותר קל וטבעי. המנהלת אילנית גם קידמה נושא זה ויחד בנינו את התוכניות והחוברת שהפקנו. בנינו גם פעילויות מסביב לחוברת".

• "שלום המורה"

אחד התהליכים הייחודים המתקיימים בבית הספר, בא לידי ביטוי בביקור מקדים של מורות כיתות א', בבתי התלמידים, בטרם הצלצול הראשון, "הביקור של המורות בבתי התלמידים יוצר איזשהו חיבור מיוחד בין המורה, ההורים והתלמידים ולכן אנו והמנהלת אילנית מוצאים לו חשיבות רבה. מטרת המפגש הוא ליצור קשר ראשוני בין התלמיד והמחנכת ובין וההורים והמחנכת. אנחנו פוגשים את התלמיד בסביבה הבטוחה שלו, בביתו, יחד עם הוריו ושם הוא מספר לנו קצת על עצמו. במפגש הזה אנו גם נחשפות לסביבה ממנו התלמיד מגיע, המשחקים האהובים עליהם וכדומה. ההורים מאוד מתחברים למפגשים הללו ומוצאים להם חשיבות רבה".


"לפני פתיחת שנת הלימודים הגענו לבית הספר בכדי להכיר אותו. אנחנו כבר רוצים להתחיל ללמוד שפה, מדעים ושיעורי ספורט. בבית דיברו איתנו על ההבדלים בין בית הספר לגן, מה צפוי לנו ואיך אנחנו צריכים להתנהג"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בשנים האחרונות, השינויים הטכנולוגיים והחברתיים המואצים הובילו לאתגרים מורכבים עבור המורים שנאלצים לא פעם ללהטט בין 30 תלמידים ולעיתים אף יותר בכיתה אחת. התהליכים הללו מובילים לא פעם לשחיקה בקרב מורים רבים ולטענות על עומסים וקשיים רבים עבור המורים. רויטל ונורית מודעות למורכבות והאתגרים שמונחים לפתחן, "אנחנו מתמודדות עם המון סבלנות והמון אהבה למרות שלפעמים יש התמודדויות, כמו שקורה בכל כיתה בישראל. לשמחתנו, בחודש הראשון יהיו נוכחות בכל כיתה שתי מורות וזה יקל. מעבר לכך, יש לנו כלים להתמודד עם האתגרים בכיתות".

 • איפה באים לידי ביטוי רגעי הסיפוק

"יש כל יום ולאורך כל השנה רגעים של אושר ורגעים מספקים. אם לא היו כנראה לא היינו פה", אומרות השתיים, "אין רגע יותר מספק מרגע שתלמיד מגיע אלינו בסוף היום ואומר לנו שהיה לו מאוד כיף היום בבית הספר ושהוא נהנה ללמוד משהו חדש. זו תחושה שאנחנו הצלחנו במשימתנו, שהצלחנו לגרום לתלמיד הנאה לצד הלמידה. גם ילד שמחייך מהווה עבורנו סיפוק אמיתי. אנחנו גם מתרגשות כמובן שבוגרים של בית הספר חוזרים אלינו עם חיוך שובב וקוראים לנו המורה. אם הם חזרו לפה רק בכדי להגיד לנו שלום, סימן שכנראה עשינו משהו טוב. כמובן שמעבר לזה, התקדמות טבעית של כל תלמיד באשר הוא בכיתה, בעזרתנו בשילוב עם ההורים והצוות החינוכי, מהווה סיפוק בפני עצמו עבורנו המורות. בבית יודעים שהעבודה לא מסתיימת בבית הספר, אנחנו מחוברות לעבודה כל הזמן. מעבר להכנת מערכי שיעור ושיחות עם ההורים, תמיד יש מה לעשות ותמיד רוצות לחדש ולהתחדש יחד עם התלמידים, אחרת גם אנחנו פחות מתעניינות. חשוב לנו שתהיה לתלמידים קליטה טובה, מהנה ומוצלחת", סיכמו נורית ורויטל.


"אין רגע יותר מספק מרגע שתלמיד מגיע אלינו בסוף היום ואומר לנו שהיה לו מאוד כיף היום בבית הספר ושהוא נהנה ללמוד משהו חדש. זו תחושה שאנחנו הצלחנו במשימתנו, שהצלחנו לגרום לתלמיד הנאה לצד הלמידה


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


על תכנית 'חודש גמיש':

אילנית בן ישי מנהלת ביה"ס
אילנית בן ישי מנהלת ביה"ס

מנהלת בית הספר אילנית בן ישי מסבירה בהרחבה על תוכנית "חודש גמיש": "תוכנית "חודש גמיש" בבית הספר גוונים מיישמת את עיקרון הרצף החינוכי מגן החובה אל כיתה א', ומאפשרת לתלמיד השתלבות מותאמת במסגרת הבית סיפרית. מטרת התוכנית בראש ובראשונה הינה לחזק את תחושת הביטחון העצמי ותחושת המוגנות של התלמיד תוך העצמת הקשר בין התלמיד, ההורים והמחנכת".

 איך יראה יומו של התלמיד?

באמצעות פעילויות חוויות ומעשירות במרכזי למידה בזמן גמיש, שבו הילדים נכנסים ללמידה בצורה חלקה, שמאוד דומה לעבודה בגן. הכוונה היא ליצור למידה בעבודה במרכזים, ופחות שיעורים פרונטליים, הפסקות מגוונות במרחבי הלמידה הבית ספריים וכך מפותחות מיומנויות היסוד הנדרשות כהכנה לרכישת הקריאה, הכתיבה ולימודי החשבון. לצד הפיתוח הדידקטי מפותח גם הצד המוטורי בשיעורי תנועה שונים, ופיתוח קשרים רגשיים- חברתיים באמצעות משחקי חברה. כל אלו יתנו כלי ראשוני לזיהוי רמת המוכנות של התלמידים ולבניית תוכנית דיפרנציאלית התואמת את צרכי התלמידים. בכך, ניתן מענה דידקטי הולם ולמנוע או לצמצם קשיים בעתיד.