ההבדל בין עקירת עצים, כריתה וגיזום שחובה להכיר

על ההבדל בין גיזום עצים לבין כריתה או עקירת עצים, מה מותר ומה אסור ומי יכול לכרות או לגזום עצים?

עצים זה דבר נפלא אך לעתים עולה הצורך לגזום, לכרות או אפילו לעקור עץ, אך כדי לעשות את זה, יש כמה דברים שאתם חייבים לדעת שאם לא כן, אתם חשופים לטעויות שעלולות להוביל עד לכדי הרשעה פלילית – אפילו אם מדובר בעץ שנמצא בחצר הבית הפרטי שלכם.
אז מה עושים כשעולה הצורך לגזום או לעקור עץ ואיך לעשות את זה באופן הרצוי, כך שמצד אחד לא תסתבכו עם החוק ומצד שני לא תפלו על חאפר שיגבה מכם מחיר מופרז? לפניכם המדריך שיסייע לכם לגזום, לכרות או לעקור עצים באופן חלק ובמחיר הוגן.

• ההבדל בין גיזום עצים לבין כריתה או עקירת עצים

לפני שנתחיל להסביר מה צריך לעשות על מנת לבצע כל אחת מהפעולות הללו, חשוב שנכיר אותן תחילה.
בגיזום עצים אנו למעשה חותכים ענפים מתוך מטרה לאפשר לעץ לצמוח באופן נשלט ובריא יותר. מדובר בפעולה הפשוטה ביותר מבין השלוש אך כפי שנראה בהמשך, חשוב להקפיד על מספר דגשים כדי להוציא את הגיזום אל הפועל באופן הרצוי.
במסגרת כריתת עצים אנו למעשה חותכים את העץ מתוך מטרה להסיר אותו מהקרקע וכאן נפתחת אפשרות נוספת שהיא עקירת עצים אשר בניגוד לכריתה, מאפשרת לכם לעקור את העץ מהשורש כך שלא יישארו שרידים ובכלל זה שורשים וגדם.
כדי להמחיש את ההבדלים בין גיזום, כריתה ועקירת עצים, נסביר שבגיזום העץ ממשיך להתקיים לאחר חיתוך הענפים, בכריתה העץ מושמד אך נשארים שרידים בדמות שורשים בקרקע וחלק קטן מהגזע שצמוד לקרקע ואילו בעקירת עץ לא נשאר דבר.

גיזום וכריתת עצים – מה מותר ומה אסור

עד כה הכל נשמע פשוט למדי אך כדי לבצע חלק מהפעולות שהוזכרו, יש צורך בקבלת אישור.

כריתה או עקירת עצים הינה אסורה על פי חוק ואפילו אם מדובר בעץ שנטעתם בחצר הפרטית שלכם או בחצר הבניין המשותף, עדיין אסור לעקור את העץ מתוקף חוק אילנות מוגנים. גיזום עצים מהעבר השני אינו דורש אישור.
אם נקלעתם למצב שבו אתם מעוניינים מכל סיבה שהיא לעקור או לכרות עץ בוגר, עליכם לקבל היתר לביצוע הפעולה.
באתר משרד החקלאות תוכלו לקרוא פרטים חיוניים על התהליך ובהחלט מומלץ לעשות את זה. רק לאחר קבלת האישור ניתן יהיה לכרות את העץ או לחילופין לעקור אותו.

מי יכול לכרות או לגזום עצים?

בגיזום עצים ואחת כמה וכמה בכריתה או עקירת עצים, עליכם להזמין אדם מיומן שהוסמך לשם כך.
גוזם/כורת עצים הינו מי שעבר בהצלחה את הקורסים הדרושים של משרד החקלאות ומשרד העבודה ומחזיק ברישיון תקף שמעיד על כך שהוא רשאי לעסוק בתחום.
אנו עוסקים בתהליכים עם סיכונים רבים לעץ (בזמן גיזום) ולסביבה ועל כן חשוב להזמין רק גוזם או כורת מקצועיים שערוכים לבצע את העבודה.

טיפים להזמנת כורת או גוזם עצים

ראשית חשוב לציין שמדובר באותו השירות ובאותו בעל מקצוע. שנית, כדי להבטיח שאתם מזמינים בעל מקצוע מומלץ שיעמוד ביעדים ויספק לכם שירות מקצועי, מומלץ להקפיד על יישום של מספר כללים:

  1. הזמינו רק גוזם עצים מקצועי שמחזיק ברישיון.
  2. חשוב לבדוק שהכורת מחזיק בנוסף גם ביטוח תאונות מקצועי שמכסה אותו ואתכם מפני כל נזק אפשרי.
  3. השוו מספר הצעות מחיר. לעתים תגלו הפרשים מהותיים בין ההצעות, בעיקר בעבודות גדולות.
  4. תמיד עבדו עם גוזם או כורת עצים מומלצים ובעלי מוניטין חיובי.

במקרה של עקירת עצים מהשורש – מומלץ להזמין מי שיכול לכרסם את השורשים בבטחה באמצעות מכשיר ייעודי.