הדור הבא של הניתוחים הקיסריים במרכז הרפואי העמק מקבוצת כללית

בחדרי הלידה של המרכז הרפואי העמק משתמשים בשיטות המתקדמות בעולם לסגירת חתך הניתוח הקיסרי. גישות אלה כוללות דבק מיוחד שנמס, סיכות נמסות וחוט תפירה נמס, וזאת בנוסף לגישה הקיימת של סיכות מברזל שעדין נהוגה במצבים רפואיים מסוימים. צילום: המרכז הרפואי העמק

כ- 20% מהלידות בישראל ובעולם המערבי מתבצעות בניתוח קיסרי מסיבות רפואיות שונות. נשים רבות שמיועדות לעבור ניתוח קיסרי מוטרדות מההתאוששות ומתקופת ההחלמה שלאחר הניתוח, ומהצלקת שתישאר מהניתוח.
"אנו היינו בין החלוצים בתחום, וצברנו ניסיון של למעלה מ-3 שנים בתפירת חתך הניתוח באמצעים שנמסים, ואינם מצריכים הוצאת סיכות", מספר פרופ' ראיד סלים, מנהל חדרי הלידה במרכז הרפואי העמק.
"ישנן כמה שיטות מתקדמות שמחליפות את השימוש בסיכות לסגירת חתכים בניתוחים קיסריים ויולדות שמגיעות לניתוח קיסרי מתוכנן מראש יכולות לבחור בין מספר חלופות לסגירת החתך של הניתוח", מפרט פרופ' ראיד. "ניתן לבחור בדבק המיוחד, או בסיכות הנמסות שהנשים לא רואות אותן בכלל, לא מרגישות בהן והן נעלמות בעור לאחר תקופת ההחלמה. האופציה הנוספת היא תפר שמבוצע מתחת לעור ונספג לבד. גם את התפר הנשים אינן רואות ואין צורך להסיר אותו", מסביר פרופ' סלים. "בעיקרון, כל יולדת יכולה לבחור על פי ההעדפה שלה ויחד עם שיקולים רפואיים שתלויים במאפייני גוף האישה ובדחיפות הניתוח, מתאימים לכל יולדת את השיטה הטובה והנכונה ביותר עבורה".

• יתרונות משמעותיים באמצעים נמסים

"לשימוש בדבק, בסיכות נמסות, או בחוט מתחת לעור מספר יתרונות משמעותיים. ראשית, אין צורך לבצע הסרת הסיכות מברזל, כך שאנו מונעים מהיולדת את חוסר הנוחות הכרוך בפעולה זו. כתוצאה מכך לעיתים ניתן לשחרר את היולדת מוקדם יותר לביתה, מכיוון שהיום הרביעי לאשפוז מיועד בין היתר להוצאת הסיכות. השחרור המוקדם מתקיים בתנאי שמצבה הרפואי של האם מאפשר זאת.
שנית, נשים לאחר ניתוח קיסרי ללא סיכות הברזל מרגישות נינוחות יותר. הסיכות עלולות להגביל את היולדות ולהקשות על תפקודן בהשוואה לשיטות החדשות. ללא הסיכות, פוחתים הכאבים באזור הצלקת מיד לאחר הניתוח. זה חשוב מפני שזה מקל על היולדת לטפל בתינוקה בימים החשובים והקריטיים שלאחר הלידה וזהו יתרון גדול ומיידי של השיטות החדשות" מסכם פרופ' ראיד.