דו"ח בתי החולים: מרכז רפואי "העמק" מוביל בתחום חשוב במיוחד

הישג מרשים וראוי להערכה למרכז הרפואי העמק בעפולה. דוח שהפיק משרד הבריאות מציג את מספר מקרי הזיהום בבתי החולים ברחבי הארץ כתוצאה מהכנסת צנתור. ממפת הזיהומים עולה כי בעמק השיעור הנמוך ביותר – כשאף מטופל לא לקה בזיהום. במרבית בתי החולים בישראל הנתונים הרבה פחות מחמיאים ומעוררי דאגה. המחשה: צילום ע"י פיוטר בודצ'ק- ויקיפדיה

פרופ' אורנה בלונדהיים
פרופ' אורנה בלונדהיים

מרכז רפואי העמק בעפולה ניצב בגאווה במקום הראשון בישראל במניעת זיהומים נרכשים, כך ע"פ דו"ח שהיה סודי עד כה. משרד הבריאות החליט לפרסם את הדו"ח לציבור בכדי לתת למטופלים מידע נוסף בנושא בטיחות הטיפול בבתי החולים השונים, בדומה לדו"חות מדדי האיכות שמתפרסמים בשנים האחרונות, שגם בהם מוביל העמק בעמידה במדדים.
הדו"ח בדק בכל בתי החולים בישראל את כמות המטופלים המתאשפזים בטיפול נמרץ ובמסגרת האשפוז לוקים בזיהום נרכש בשל צנתר ומהדו"ח עולה כי במרכז רפואי העמק 0 מטופלים לקו בזיהום נרכש.
לדברי מנהלת מרכז רפואי העמק, פרופ' אורנה בלונדהיים: "אנחנו גאים בתוצאות שמדברות בעד עצמן. נתון זה משקף עבודה שיטתית, מקצועית ומאומצת מאד של צוות טיפול נמרץ במטרה למנוע העברת זיהומים מחולה לחולה, בהנחיה וליווי מקצועי של צוות היחידה למחלות זיהומיות, וזאת למרות תנאי תשתית מאתגרים מאד".
מהדו"ח עולה כי בבית החולים רמב"ם שבחיפה, בית החולים הגדול ביותר באזור הצפון, שיעור מקרי הזיהומים הוא הגבוה ביותר ועומד על שישה על כל אלף ימי צנתור. בבית החולים כרמל 4.1 של מקרי זיהום בדם בטיפול נמרץ ובפוריה 5.7.

• שר הבריאות: "הנתונים קשים"

שר הבריאות הרב יעקב ליצמן: ״מכת הזיהומים בבתי החולים היא מגיפה לכל דבר המאיימת על מערכת הבריאות. אנו רואים כיעד עליון את המלחמה בתופעה הקשה. הנתונים הקשים מחייבים אותנו לנקוט בתהליכים ופעילויות אינטנסיביות במטרה לצמצום ניכר בשיעור הזיהומים בבתי החולים ובמוסדות לאשפוז ממושך. משרד הבריאות מוביל ביוזמתי שורת צעדים דרסטיים שימשיכו להביא את השינוי הנדרש בתחום הזיהומים, בהתאם לקביעת גורמי המקצוע".
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב: ״אנחנו מציבים את הטיפול בזיהומים במרכז העשייה שלנו. לשם כך גיבשנו תכנית לאומית לצמצום זיהומים, הכוללת גם מודל תמריצים לבתי החולים שישתפרו, ולא פחות חשוב מכך, פרסום שקוף של הנתונים לציבור. בשנה האחרונה בתי החולים ריכזו קשב ניהולי גדול בעניין ואנחנו נלך ונשתפר בתקופה הקרובה ונמשיך בדיווח מלא לציבור".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה על הדוח שמפרסם משרד הבריאות בנושא הזיהומים בבתי החולים:
"הדו"ח שפרסם משרד הבריאות הוא הישג אדיר לא רק לוועדה לביקורת המדינה ומשרד הבריאות אלא לתושבי ישראל כולם. במשך ארבעה דיונים ישבנו, דיברנו וניסינו להניע פתרונות ותכניות שניתנות ליישום. היום ניתן לראות הישגים שהם תוצר של שיתוף פעולה עקבי. הגענו להתקדמות מרחיקת לכת בכל הנוגע לשקיפות והנגשת מידע חיוני לציבור. היכולת לבקר ולפקח הינו כלי עבודה יעיל לשיפור עבודת הממשלה. הנתונים שנחשפנו אליהם בתחילת התהליך הם מצמררים , מס מקרי מוות שעוקפים את מס ההרוגים בכבישים, היום אנחנו כבר עדים לנתונים במגמת שינוי. יש עוד הרבה עבודה אבל ההתקדמות מרשימה ומבורכת".