"הדואג לדורות – מחנך בני אדם"

סא"ל אסף כנען מהיישוב עדי שבעמק יזרעאל מסיים בימים אלה את תפקידו כמפקד בסיס חוות השומר. בראיון עומק הוא מסכם את דרכו הצבאית, המורכבות והאתגרים עם החיילים, תחושת השליחות והתכניות לעתיד

צה"ל, מעבר להיותו מערך שלם שדואג לביטחון האזרחים וריבונות ישראל, מקנה ערכים ומגייס לשירותיו מגוון נרחב של חיילים ממגזרים נרחבים. לא בכדי הוטמע בחברה הישראלית הנרטיב והמיתוס שצה"ל הוא 'כור ההיתוך' של החברה הישראלית – על כל גווניו. במקרה של סא"ל אסף כנען, צה"ל היה עבורו גם מקום של לחימה ובעיקר מקום לחנך ולהנהיג חיילים שהגיעו מרקעים קשים והיו צריכים להתמודד עם המערכת המאתגרת.

, מתגורר ביישוב הקהילתי עדי שבעמק יזרעאל. הוא בן 43, נשוי לעדי ואב לנועה, יעל ואורי, בקרוב הוא יסיים את תפקידו כמפקד בסיס חוות השומר ויירד ממדי הזית של צה"ל. כנען פיקד ולקח תחת חסותו לא פעם חיילים שההתמודדות עמם לא פעם הייתה מורכבת ומאתגרת בלשון המעטה, חיילים שמערכות כאלה ואחרות פשוט "ויתרו" עליהם בדרך, חלקם בשל מסלול חייהם, החברה שבה גדלו, המשפחות בהן הם התחנכו ועוד. סא"ל כנען ראה בתפקידו שליחות שמעניקה לאותם חיילים פתח ענק למוביליות ושינוי שבסופו של דבר מעבר להצלחה במסגרת הצבאית יכולה גם להפוך אותם לאזרחים טובים בהמשך.

• "זו לא שאלה מבחינתי, היה ברור לי שאני רוצה להיות קצין"

מדי צה"ל נכחו בבית משפחתו של אסף עוד כשהיה צעיר, כשאביו היה אף הוא קצין בצה"ל. מגיל קטן הוא ספג את ערכי הרעות ואהבת האדם. בשנת 1991 הוא התגייס למערך הנ"מ כלוחם ותמיד ראה את עצמו כמי שייצא לקצונה במהלך שירותו. "כשהחלו הדיבורים על יציאה לקצונה", נזכר כנען "זו לא הייתה שאלה מבחינתי. היה ברור לי שאני רוצה להיות קצין".


"הפעם הראשונה שהכרתי את החברה הישראלית היה באוהל בטירונות, כי לפני, כל אחד חי בערוגה שלו ולאנשים שדומים לו, ופתאום בצבא אתה פוגש דרוזים, אתיופים וכל מיני אוכלוסיות"


 

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


סא"ל כנען אכן יצא לקצונה והגיע עד לדרגת רס"ן. כאשר סיים את תפקידו הוא החל לחשוב על שחרור מצה"ל, אך ביקור שעשה בבסיס מחו"ה אלון של חיל החינוך, שינה את דעתו וגרם לו להמשיך את שירותו. מתפקיד במערך הנ"מ שמטרתו לשמור על שמי המדינה ולמנוע חדירה של כלי טיס בתקופה שצה"ל נמצא בדרום לבנון והסכמי אוסלו ברקע, הוא החליט לעבור לחיל החינוך והחל את תפקידו כמפקד מגמת עולים.

• "חיילים מ-50 מדינות ולמעלה מ-20 שפות"

מגמת עולים בצה"ל מתמקדת בחיילים שעלו ארצה בגלי עלייה השונים ומתגייסים לצבא. המשימות העיקריות שעמדו בפני כנען היא להכין אותם מצד אחד לשירות הצבאי ומצד שני ללמד אותם עברית, זהות יהודית והכרת הארץ. העולים הגיעו ממגוון מקומות, ובינהם: מחבר העמים, מצרפת, דרום אמריקה, אתיופיה, ארה"ב ועוד. "היה תקופה אחת שבדקנו וגילינו שהיו במגמה חיילים מ-50 מדינות ולמעלה מ-20 שפות", נזכר סא"ל כנען, "זה היה פשוט תענוג לראות איך הם מתחברים יחד ונוצרים קשרים בין אחד לשני. בכדי לגשר בין כל מגוון התרבויות שהגיעו לאותו המקום, הענקנו לחיילים מעבר לטירונות הרגילה, פעילויות שונות של הכרת התרבויות השונות ולמידה על כל תרבות ותרבות. לדוגמא", הוא נזכר, "בסיום כל מחזור היינו עושים 'ערב עמים', כלומר שבכל קבוצה היו מציגים את המדינה והתרבות שממנה הם הגיעו".


רס"ל " רס"ל יבגני גבריאלוב: הסתבכתי עם החוק, לא רציתי להתגייס לצבא ונכנסתי לכלא ישר כשהגעתי בגלל נפקדות למשך שבועיים"


 

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בנוסף, בכדי לסייע למפקדים תחתיו לעבוד עם החיילים ולהבין את הניואנסים השונים, ההתמודדויות וכיצד לתפוש את הדברים ולהבין אותם לעומקם, פיתח כנען מערך הסברה למפקדים שנקרא 'סב"ה', סוגיות בחברה הישראלית, שמטרתו לתת למפקדים שנתקלים באוכלוסיות שונות כלים  בכדי להתמודד עם הדילמות שעולות. "הפעם הראשונה שהכרתי את החברה הישראלית היה באוהל בטירונות, כי לפני, כל אחד חי בערוגה שלו ולאנשים שדומים לו, ופתאום בצבא אתה פוגש דרוזים, אתיופים וכל מיני אוכלוסיות".

• "כשאתה מסתכל על התגובה של החייל צריך להבין שאלו הכלים שיש לו"

בשלב הבא בקריירה הצבאית המרשימה שלו המשיך כנען לבסיס חוות השומר בו הוא גם נשאר עד תום השירות. למרות הקושי שלעיתים עלה מול החיילים והצורך לעיתים ליצור הרתעה ולהטיל עונשים, לא הפסיק כנען לפעול לקידום חייליו: "לפני כמה ימים היה חייל שחירב לי את המשרד, זרק כיסאות, תמונות והתעצבן. יש לי על הקיר ציטוט של רבי אלימלך מליז'נסק: 'תן בליבנו שנראה כל אחד מעלת חברינו ולא בחסרונם'. כשאתה מסתכל על התגובה של החייל צריך להבין שאלו הכלים שיש לו. בצורת החיים שהוא גדל בה אין לו את הכלים להתמודד עם משבר וקושי ואסור לי לקחת באופן אישי את התגובה שלו, אלא לנסות לעזור לו לקבל את הכלים הנכונים". כך למעשה מתנהלת עבודתו של כנען, בין משמעת קפדנית לרצון ותחושת השלילות לסייע לחייליו.

 "אסף יודע לגרום לחייל לבצע משימות מתוך כבוד ולא מתוך פחד", רס"ל" יבגני גבריאלוב
"אסף יודע לגרום לחייל לבצע משימות מתוך כבוד ולא מתוך פחד", רס"ל יבגני גבריאלוב

במסגרת עבודתו עם החיילים פיתח סא"ל כנען קשר מיוחד עם רס"ל יבגני גבריאלוב, בן 27 מעפולה, שהתגייס לחוות השומר בשנת 2008 כשכנען היה סגן מפקד הבסיס.
גבריאלוב התגייס כנער המכונה בחברה הישראלית "בעייתי", עם רקע פלילי ואשר לא השלים את לימודיו בבית הספר התיכון. "הגעתי לחוות השומר אחרי שנשרתי מבית הספר בכיתה ט' והתחלתי לעבוד", שחזר השבוע יבגני, "הסתבכתי עם החוק, לא רציתי להתגייס לצבא ונכנסתי לכלא ישר כשהגעתי בגלל נפקדות למשך שבועיים". אחרי דין ודברים ותהליך משפיע, גבריאלוב הבין שסא"ל כנען פועל במטרה לסייע לו להתפתח ולהתקדם. "ייבגני היה טירון מורכב ומאוד לא פשוט בכל הנוגע להתנהגות שלו", סיפר סא"ל כנען, "אבל בסופו של דבר הוא הבין שאנחנו לא נגדו ומתישהו נפל לו האסימון שאנחנו כאן בשבילו".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


 

גבריאלוב חשב על הדברים בזמן שישב בכלא והיום בראייה לאחור הוא מבין עד כמה כנען היה מפקד טוב עבורו. "אסף יודע להסתכל לחייל בגובה העיניים", הוא אומר: "הוא יודע לגרום לחייל לבצע משימות מתוך כבוד ולא מתוך פחד."
ואכן בהמשך שירותו המשיכו כנען וגבריאלוב לשמור על קשר מקצועי כאשר גבריאלוב שנמצא כיום בבסיס צאלים מקבל חיילים שכנען שולח אליו לתקופת ניסיון על מנת לבחון התאמה לשירות. סיגרת המעגל תושלם הלכה למעשה כשגבריאלוב עתיד להיות הדגלן הראשי בטקס החלפת מפקד הבסיס.

• מחשבות לשחרור

כנען אמנם סיים את תפקידו הצבאי, אך חינוך אצלו זה ערך והוא מתכנן גם לאחר השחרור להמשיך ולעסוק בחינוך ולעזור לכמה שיותר אנשים. "אני לומד תואר שני בחינוך ורואה את עצמי עובד עם נערים בסטטוס של נשירה בדיוק כמו החיילים שלי. אני עמוק שם", אומר סא"ל כנען לסיום.

ניתוח לכריתת רחם שרירני באמצעות רובוט במרכז הרפואי העמק

|

אליקים: משמחים את בנו של החטוף צחי עידן

|

זוכרים את החייל שנחטף בעזה: טורניר כדורגל לזכרו של שקד דהן ז"ל

|