האקתון חדשנות היברידי 2020 במרכז חדשנות כנרת יוצא לדרך

ההאקתון אשר בחסות מכון התקנים ולוצטו בנוי ממספר שלבים: בשלב הראשון יוצגו האתגרים וכל צוות יבחר את האתגר שבו יתמקד במסגרת ההאקתון. צילום: מרכז החדשנות

העולם נמצא בעיצומה של המהפכה התעשייתית הרביעית – Industry 4.0 שמביאה איתה שינויים סביבתיים והשפעות שליליות על הסביבה, השפעות אלה עולות לראש סדר העדיפויות העסקיות בישראל ובעולם.
היום ברור יותר ויותר שקיימות סביבתית בקרב תעשיות וארגונים היא כבר מזמן לא מותרות של חברות גדולות, אלא חובה מוסרית לחברה בת קיימא, מדובר צורך קיומי של ממש. המציאות מוכיחה שחברות שמתעלמות מהסביבה, נעלמות מהמפה של התעשייה בישראל ובעולם.
מרכז חדשנות כנרת, בשיתוף צמח מפעלים, איגוד התעשייה הקיבוצית והמכללה האקדמית כנרת מובילים ב-24-25.12.2020 האקתון חדשנות היברידי, במסגרתו ייתכנסו ייזמים, אנשי תעשייה, צבא, אקדמיה והמגזר הציבורי סביב שולחן אחד במטרה לתת פתרונות שיכוללו את השינוי המיוחל ויהפכו את התעשייה לירוקה יותר.
ההאקתון אשר בחסות מכון התקנים ולוצטו בנוי ממספר שלבים: בשלב הראשון יוצגו האתגרים וכל צוות יבחר את האתגר שבו יתמקד במסגרת ההאקתון. בשלב הבא הצוותים בסיועם של המנטורים (מומחים משורה הראשנה בתחומי: ייצור תעשייתי, ניהול תהליכי חדשנות ירוקה, טכנולוגיה, מוצר, פיתוח, פיננסים ועוד) מעלים רעיונות שיתנו מענה לבעיה. השלב השלישי הוא שלב הפיתוח של הרעיון הנבחר לאורך 24 שעות. בזמן זה הצוותים מאפיינים, מעצבים ומפתחים את הרעיון אותו יציגו בפני השופטים. ולבסוף הגמר – הצוותים המובילים מציגים את המצגות והמוצר שפיתחו מול חבר השופטים שבוחרים את המנצח.


"למרות הקורונה מרכז כנרת לחדשנות בשיתוף פעולה עם השחקנים החזקים באזור, המכללה האקדמית כנרת, צמח, והתעשייה הקיבוצית בוחר שוב לחבור יחד והפעם בכדי לתת מענה לאתגרי השעה"


החברות שלוקחות חלק בהאקתון ומציגות את האתגרים שלהן: מסילות, גולן מוצרי פלסטיק, דשן הצפון, צמח תערובות, ביובי, לוג ו- א.ר.י-דורות.
בין האתגרים: האתגר של חברת Messilot: כיצד להפוך כבל מעליות לחכם באמצעות IOT ודאטה לצורך חיזוי תחזוקתי וכשלים בזמן אמת.
כיום תחלופה ותחזוקה של כבלי פלדה במעליות נעשית באופן תקופתי, ללא מידע על מצב הכבל באופן שוטף. כתוצאה מכך מוחלפים כבלים שעשויים היו להיות מסוגלים לעמוד בעומסים למשך זמן נוסף. מדובר על ניצול לא אופיטמלי, ושימוש בזבזני בפלדה. החברה מעוניינת למצוא פתרון שיאפשר להפוך כבל מסורתי לכבל חכם, כך שהכבל יוכל להודיע בכל זמן נתון מהם העומסים המופעלים עליו לטובת חיזוי תחזוקתי (Predictive maintenance) וחיזוי כשלים (Predictive failure). הפתרון יסייע להפחית פליטת פחמן דו חמצני ומניעת תאונות.
האתגר של חברת Dorot A.R.I: ייעול אנרגטי והנגשת מידע הנאסף מחיישנים במערכות הולכת נוזלים באמצעות IOT.
כיום ישנם כשלים במערכת להולכת נוזלים, כשלים אלו מהווים נזק עצום לתאגידי המים וכמובן לבזבוז עצום של מי שתייה, בחלק מהארצות אף לבזבוז של עד ל- 50% מהמים הנשאבים. הפתרון של האתגר יאפשר לייעל את מערכת הולכת מים ולהביא לחסכון באנרגיה וכמובן במשאב היקר ביותר של האנושות  – המים.
האתגר של חברת LOG: הארכת חיי מדף של תרופות דרך שיפור חסמות לחות וחמצן לבקובוקי תרופות.
כיום משתמשים בחברה בחומרים פלסטיים, EVOH Ethylene vinyl alcohol שהינו חומר קו-פולימרי המהווה חסם למעבר גזים ובעיקרם החמצן. תהליך ייצור החומר הינו יקר והוא רגיש ללחות ולכן הוא משולב כשכבה דקה בלבד בתוך עובי הפלסטיק. חומר נוסף הוא HDPE High-density  polyethylene , פולימר תרמו-פלסטי המאושר לשימוש עם תרופות ונחשב לזול יחסית. הארכת חיי מדף של התרופות תמנע יצירת פסולת ובזבוז של התרופה עצמה וגם של בקבוקי הפלסטיק.
שיר אליגור, מנהל מרכז חדשנות כנרת ואחראי ההאקתון:
"למרות הקורונה מרכז כנרת לחדשנות בשיתוף פעולה עם השחקנים החזקים באזור, המכללה האקדמית כנרת, צמח, והתעשייה הקיבוצית בוחר שוב לחבור יחד והפעם בכדי לתת מענה לאתגרי השעה. הקורונה האיצה תהליכים טכנולוגיים שונים, מהאופן בו אנחנו מדברים, קונים, אך גם מייצרים. ההאקתון מאפשר למפעלים השונים במרחב להיחשף לכלים טכנולוגיים מתקדמים שיאפשרו להם לבזבז פחות משאבים, ולשמור על סביבה נקייה יותר. מזמין את כל מי שלא נרשמו להצטרף."
להרשמה: https://k-i-c.typeform.com/to/mfN6AYtP
לפרטים נוספים על ההאקתון: https://www.innovationkic.co.il/