עו"ד לידור איזון: על צוואות וירושות

הטור של עו"ד לידור איזון תואר ראשון ושני במשפטים

השבוע אני רוצה לשתף אתכם בתיק בו ייצגתי, מדובר בתיק לקוחה שלי ביקשה לרשת את אביה באופן תמים ופשוט וחיכתה לה הפתעה עליה אספר לכם עכשיו.
קודם אקדים ואבסס כמה מונחים משפטיים שיקלו על הקורא להבין מי "השחקנים" בתיק הקשור בצוואות וירושות.
כשאדם נפטר, ומעכשיו נכנה אותו "המצווה", הוא משאיר אחריו בני משפחה, אישה וילדים בדרך כלל, אשר מכונים על פי חוק הירושה "כיורשים טבעיים". היורשים הללו רשאים לרשת את זכויותיו אך גם את חובותיו.
שונה המצב כאשר המצווה משאיר צוואה, אז הוא יכול להוריש את רכושו למי שהוא רוצה, גם לא לבן משפחה, אז בדרך כלל מתעוררות מחלוקת בין היורשים הטבעיים (בני משפחתו) לבין היורש על-פי הצוואה שאינו בן המשפחה.
היורשים הטבעיים טוענים שיש לפסול את הצוואה, ואילו הזוכה על פי אותה צוואה טוען שיש לקיימה.
הסיבות שבעטיים ניתן לפסול צוואה הינן רבות, כך לדוגמה אם יתגלה כי המצווה לא היה כשיר להוריש כי הוא היה חולה במחלה שפגעה ביכולתו להבין טיבה של הצוואה שהכין, בית המשפט יכריז עליה כבטלה, או אם לדוגמה קיים פגם בצוואה – צוואה שחתומה בעד אחד במקום שניים, גם אז בית המשפט יכריז עליה כצוואה בטלה ורבות הדוגמאות שבעטיים ניתן לבטל צוואה.
באחד התיקים שאני מייצג, הגיעה אלי יורשת על פי דין שהייתה ביתו של המצווה, והיא ביקשה לקבל צו ירושה שיכריז עליה כירושת יחידה (היא הייתה בת יחידה ואמא שלה גם נפטרה כך שהיא היורשת היחידה מכוח החוק), פתאום ומשום מקום, הגיש פלוני (שאינו בן משפחתו של אביה) בקשה לצו קיום צוואה, ובמילים אחרות: הוא אמר שיש לו צוואה אותה כתב המצווה ובה הוא מוריש לו את כל רכושו.
במקרה זה, היה צורך לחקור לעומק ולגלות כי אותו "יורש" חדש, הוא בעצם מטפל שסעד את אביה בבית האבות והחתים אותו על צוואה בה הוא מצווה לו מגרש גדול ומופשר לבניה במרכז הארץ (הרבה מאוד כסף).
חקירה מעמיקה הובילה לכך שאותו "יורש" החליט לסגת בו מבקשתו לקבל צו קיום צוואה ואותה יורשת, ילדתו הטבעית, זכתה במגרש הגדול והמופשר לבניה במרכז הארץ.
סיפור זה ועוד רבים המה, מלמדים כי לימוד טוב של "השחקנים" תיק, ולאו דווקא החומר המשפטי הטהור, יכולים להביא לתוצאה אופטימלית עבור הלקוחות אותם אני מייצג.
בנוסף לכך, עריכת צוואה חזקה וטובה, לפי כללי המשפט, תוך תיעוד הצוואה ולעיתים תוך צירוף חומר רפואי, יכולים לגרום לכך, שמי שורצה להתנגד לה, לא ירשה לעצמו לעשות כן לאחר שייחשף לכל החומר שהופך את הצוואה הזו לכזו שלא ניתן לערער עליה. לכן המלצתי אליכם, כאשר אתם עורכים צוואה או רוצים להתנגד לצו קיום צוואה, השתמשו בעורכי דין שמכירים את התחום הזה לאשורו!!!

שתהא שבת שלום לכולם,
לידור איזון.