האם העירייה שלך בזבזנית או חסכונית באנרגיה? 

משרד האנרגיה מפרסם מדד השוואתי של צריכת חשמל לתושב ברשויות מקומיות בישראל. מהנתונים עולה כי במגדל העמק ורמת ישי הצריכה היא נמוכה ובעפולה ממוצעת

משרד האנרגיה מפרסם לראשונה מדד שמאפשר השוואה בין צריכת החשמל לתושב של הרשויות המקומיות בישראל.
המדד מתבסס על נתונים שמילאו כ-120 עיריות ומועצות מקומיות באמצעות דיווח הצריכה השנתי, ומוצגים בו שני פרמטריים מרכזיים: סך צריכת החשמל הרשותית לתושב וסך צריכת החשמל של תאורת החוץ לקמ"ר. המדד מאפשר לגורמים המקצועיים ברשות ואף לתושבים, להעריך את שיעור צריכת החשמל הרשותית לתושב ביחס לממוצע הארצי של שאר הרשויות, לנתח טוב יותר את מאפייני הצריכה ואת הפוטנציאל לחיסכון, וכך – לקדם התייעלות וחיסכון באנרגיה.

צריכה נמוכה, מגדל העמק צילום: דוברות מגדל העמק
צריכה נמוכה, מגדל העמק. צילום: דוברות מגדל העמק

מהנתונים עולה כי העיר מגדל העמק מציגה נתונים מרשימים המצביעים על צריכה נמוכה עם 137 קוט"ש בחישוב שנתי ממוצע לתושב. גם רמת ישי בקטגוריה זו עם 125 קוט"ש. עפולה נמצאת בקטגוריית הצריכה הממוצעת עם 196 קוט"ש לתושב- בחישוב שנתי וכך גם נצרת עלית (173 קוט"ש) ובית שאן עם 249 קוט"ש.

• המדד הרשויות מאפשר מעקב אחר מגמות ושינויים במשק האנרגיה המוניציפלי

כ-50% מצריכת האנרגיה של הרשות הינה בגין תאורת הרחובות; כ-30% מהצריכה מתבצעת במוסדות חינוך והשאר – במבני ציבור. על פי תקנות מקורות אנרגיה, על כל רשות מקומית למלא דיווח שנתי של צריכת האנרגיה. מדד הרשויות שהופק על בסיס דיווח הצריכה השנתי, מאפשר מעקב אחר מגמות ושינויים במשק האנרגיה המוניציפלי, והשוואה בין כלל הרשויות, במטרה להוביל לחיסכון משמעותי באנרגיה ובתקציב המופנה לצורך כך ברשות.
בשנים האחרונות, מקדמות רשויות מקומיות רבות פרויקטים לחיסכון באנרגיה. הפרויקטים כללו למשל החלפת תאורת החוץ בתאורה יעילה וחסכונית באנרגיה והחלפת מזגנים ישנים ובזבזנים במזגנים יעילים בבניין הרשות ובבתי הספר.


סך התשלום של כ-120 הרשויות המקומיות שדיווחו על צריכת החשמל השנתית שלהן, הוא כ-600 מיליון ש"ח.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


כאמור, כ-120 רשויות מקומיות מילאו את דוח הצריכה כנדרש – כ-60% מכלל הרשויות בארץ. מעבר לקנס שמוטל על רשות מקומית שלא מילאה את הדוח כנדרש, הרי שהדבר מעכב ביצוע פרויקטים להתייעלות וחיסכון באנרגיה. במשרד האנרגיה מציינים, שהצעד הראשון לחיסכון, הינו מודעות: רשות מקומית, שמודעת לסך הוצאות החשמל שלה, תוכל לבצע פעולות לחיסכון ותקטין את ההוצאות בגין צריכת החשמל.