ד"ר אלטס: איך מתמודדים עם יובש בעור הידיים 

מראה עור לא אסתטי? סדקים?, קילופים המקשים על תפקוד יום יומי? ד"ר אלכס אלטס, מומחה ברפואת עור מעפולה מסביר על הגורמים העיקריים ליובש בכפות הידיים ודרכי ההתמודדות למניעה וטיפול

אחת הפניות הנפוצות למרפאות עור במהלך עונת המעבר – היא עקב יובש חריג וניכר בידיים.  ליובש ישנו ביטויים רבים – החל ממראה עור לא אסתטי, סדוק, יבש עד כדי סדקים וקילופים המקשים על תפקוד יום יומי ולאנשי מקצועות פיזיים בפרט.

ישנם כמה גורמים מרכזיים לתופעת היובש בכפות הידיים

• שינויי הגיל והחשיפה לשמש

רחיצה תדירה מדי ולא נכונה של כפות הידיים. כל מגע ישיר עם חומרים פעילים כגון חומרי ניקוי, שמנים מינראליים, סבונים חזקים, וכו'. נטייה יתרה לרגישות לחומרים כאלו ואחרים – כלומר אלרגיות בעור. וכמובן- תנאי מזג האוויר, שביניהם קור, רוח, אוויר יבש הגורמים בעצמם ליובש,  קילופים וכו' ומחמירים פי כמה וכמה את כל אלו.

• דרכי ההתמודדות ומה ניתן לעשות בנידון

מניעה: הרכיב המניעתי הוא אחד העיקריים כלומר כיוון שאנו מודעים כבר לבעיות – כל שנותר לנו הוא למנוע את המגע או את ההתנהלות הלא נכונה . לדוגמא "שוטפי הידיים בהגזמה" – מומלץ שיפחיתו משמעותית את כמות שטיפת הידיים. שכבת השומן אותה הם מנסים להסיר– היא למעשה השכבה האנטי בקטריאלית הנמצאת על הידיים והמגנה עליהן. שטיפת ידיים בתדירות גבוהה מנטרלת את ההגנה המינימאלית.

• הגנה

כל מה שניתן לעשות בכפפות – מומלץ להקפיד לעשות עם כפפות. אך גם הכפפות צריכות להיבחר כאשר הן ללא אבקה, ללא לטקס כשהמומלצות ביותר הן הסוגים העשויות ניילון , ויניל , וניטריל – אלו מאפשרות עבודה ממושכת ללא חדירה של חומרים כימיים פנימה,  עמידות ונוחות לתפקוד למשך מס' שעות.  יש מי שרגיש או מי שחושש שרגיש לחומרים כלשהם מומלץ לו לבצע בדיקה אלרגית מבחינת רגישות ולהכין את סביבתו בהתאם.

• התמודדות עם תנאי הסביבה

ברוב המדינות בהם החורף הוא מוגדר, כלומר בארצות בהן החורף מתבטא טמפ' נמוכות מאוד מתחת ל0 וכו' – אנשים מורגלים להגן על עור הידיים ולהשתמש בכפפות שאינן חדירות לרוח (עור, דמוי עור, וכו' עם בטנת פליז או כותנה) . בשנים האחרונות גם בארצות חמות יותר כמו ישראל, או ארצות בהן יש חורף 'עדין' יותר, התוודעו לתופעת הכפפות כאמצעי הגנה מהקור או כאביזר אופנה, אך דבר אחד הוא נכון ופשוט – שימוש קבוע בכפפות מחוץ לבית ימנע עד כדי 90 או 95 אחוז מהתלונות על עור ידיים יבש או סדוק.

•  דרכי טיפול בבעיה

לאחר שנקטנו צעדים מניעתיים – ניגש לטיפול עצמו. ההיגיון הבריא אומר שעל מנת להבריא עור יבש ישנו הצורך בלשמן אותו. החל מכל תכשיר קוסמטי כמו אל סבון, שמני רחצה וכו' – מומלץ להעדיף סבונים נטולי בושם לאנשים בעלי רגישויות בעור. בנוסף, כאשר רוחצים את הידיים במים וסבון, פעולה פשוטה ויומיומית, יש להקפיד שזו תעשה עם מים פושרים וכאמור לעיל בתדירות הנכונה / הסבירה.

• על טיפול מזותרפיה שמעתם?

באשר לתכשירי לחות או קרם ידיים, על כל אחד לבחור את מה שנכון לו ומתאים לו ולעור הידיים שלו. אך ישנו מכנה משותף לכל הקרמים האלו אין לשום קרם אפקט מצטבר לאורך זמן, כלומר, על מנת להשיג את התוצאה הרצויה רצוי לשמור על תדירות גבוהה יחסית של מריחת תכשירי לחות.
עוד חשובה היא תשומת הלב שיש להקדיש למצב הקיים אל מול המצב לאחר הקפדה ממושכת על מריחה. על המשתמשים בתכשירי לחות לשים לב ולהביט על השינוי בעור הידיים. הרי במידה ואין שינוי לאחר שימוש יומיומי –יש לגשת לייעוץ רופא עור להסתכלות וחוות דעת. בנוסף, מי שמאוד סובל מיובש, מעוניין לטפל בתכשירי לחות אך מפריעה לו נוכחות הקרם על כפות ידיים – ניתן למרוח רק על גב הידיים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


מי שלא השיג את מטרתו עד כאן –חש גרד, סדקים או קילופים למרות כל המאמצים למנוע ולפתור את הבעיות צריך לפנות לרופא עור כיוון שבמקרים מסוימים רק טיפולים תרופתיים מסוגלים לפתור או לגרום לשינוי כלשהו בבעיה.
שלב אינטנסיבי יותר באמצעותו ניתן להעלים את תסמיני היובש בעור הידיים הוא טיפול מזותרפיה, המבוסס חומצה היאלורונית להזנת העור מבפנים. החדרת חומצה היאלורונית ואנטי – אוקסידנט בטכניקת מזותרפיה היא שיטה מקובלת להחדרת לחות לעור כאשר אמצעים עדינים יותר כבר אינם מועילים.
טיפולים אלה מעבים ומזינים את העור ועוזרים לו לספוח מים. העור גם ייראה אלסטי יותר וגם יקרין חיוניות וברק. יישומו של טיפול זה בכף היד, משפר פלאים את מרקם העור על ידי הענקת לחות וחיוניות, בעור יבש וחסר חיות. הוא מורכב ממיקרו זריקות מרובות עמוקות יותר, או עמוקות פחות, בהתאם למצב התייבשות העור על גב כף היד.

פרטים ותיאום ייעוץ: טלפון 050-2142636.  www.dr-eltes.co.il