דפוסי אכילה בהשמנת יתר – האם אחד שולט בכם?  

ציפי ליבנה, אחות מוסמכת, מדריכה להתמכרות לסוכרים ואכילה כפייתית, ומייסדת "תזונה נבונה", מסבירה בטור אישי על דפוסי האכילה שונים שיכולים להביא להשמנה והטיפול בהם

אפשר לחלק את דפוסי האכילה שיכולים להביא לבעייה של השמנה ו/או בעיות בריאות מהאכילה לשלוש קבוצות כלליות: שימוש לרעה, אכילה רגשית ואכילה ממכרת.
אכילה ממכרת שונה מהדפוסים הקודמים. מדובר על מצב בו התפתחה תלות באוכל היפר-טעים, בעקבות שינויים ביו-כימיים במוח. מאכלים היפר-טעימים גורמים לגירוי של המוח ורצון לאכול עוד, אנשים עם רגישות או נטיה, מתמכרים למאכלים אלו. על מנת לטפל באכילה ממכרת, צריך קודם כל שיקום ביוכימי על ידי תהליך של גמילה והימנעות ממאכלים ממכרים, ז"א סוכר וקמח. בדומה להתמכרות לסיגריות, הרגישות למאכלים אלו אינה הפיכה וגם לאחר תהליך הניקיון הראשוני, חשוב מאד להמשיך ולהימנע מקמח וסוכר ולרכוש כלים לחיות חיים טובים ושמחים בלי המאכלים הממכרים. יש כאלו שמסוגלים לעשות זאת לבד, אך רבים מתקשים להפסיק, ואם כן הם מתקשים להמשיך ולהימנע, בלי ליווי מקצועי ו/או עזרה של קבוצת תמיכה כלשהי. זאת אחת הסיבות העיקריות מדוע דיאטות לא עובדות או מחזיקות בקבוצה זו. כשמדובר באכילה ממכרת, אם ההתייחסות היא רק לצד הפיזי, הסיכוי להצלחה יהיה מאד נמוך, גם אם זאת תהיה דיאטה מצוינת, תרופות מדכאות תיאבון ואפילו ניתוח. גם טיפול נפשי/רגשי פחות יעיל אם לא מנטרלים קודם כל את ההשפעה של המאכלים הממכרים ונותנים כלים להתמודד עם הגמילה והמשך ההימנעות מהמאכלים הממכרים.

הסובלים מאכילה ממכרת גם אוכלים לפעמים בדפוסים של אכילה רגשית ושימוש לרעה, אך לרוב הם יספרו שהם לא מבינים את הסיבה, שהצורך לאכול מאכלים "היפר-טעימים" הוא חזק מהם. בעצם, המוח "נחטף", השפעת מאכלים אלו יוצרת דחף לאכול, משתלטת על שיקולים אחרים וקשה מאד לעצור דחף זה.
יש כאלו שנולדו עם רגישות לאפקט הממכר של סוכר ו/או קמח, וכבר מגיל ילדות הייתה להם "משיכת יתר" למתוקים ו/או לבצקים, ויש כאלו שההתמכרות התפתחה עם הזמן. חשוב להבין שלא מדובר על חוסר כוח רצון, או פגם באופי, מדובר בתהליכים ביו-כימיים של המוח שמביאים לדחף בלתי נשלט לאכול. או כפי שאני אומרת בהרצאות ובסדנאות: אל תרגישו אשמה, המחשבה נחטפה.

ציפי ליבנה היא אחות מוסמכת, מדריכה להתמכרות לסוכרים ואכילה כפייתית, ומייסדת "תזונה נבונה" חפשו אותי בפייסבוק:  ציפי ליבנה – תזונה נבונה, האתר שלי www.zlivneh.com ליצירת קשר: info@zlivneh.com טל: 055-6644-854

 

עצמאות בעפולה: כך ייראו חגיגות ה-76 למדינה בעיר

|