בין עבר להווה: מוזיאון העתיקות של רמות מנשה

לכבוד ה- 69 שנים להיווסדו של קיבוץ רמות מנשה, שופץ וחודש המוזיאון הארכיאולוגי המקומי, השוכן בלב הקיבוץ. במוזיאון ששוכן במרכז מורשת ותרבות, מוצגים בו ממצאים שנחפרו באזור בידי חברי הקיבוץ וכוללים תכשיטים יפים במיוחד, כלי מאכל ועוד

מוזיאון העתיקות המחודש נחנך לאחרונה בטקס מרשים, בנוכחות ראש המוא"ז איציק חולבסקי, משפחות מייסדי המוזיאון ומכובדים נוספים.
המוזיאון הינו מפעל חייו של יהודה ורנר- בלו ז"ל ממייסדי קיבוץ רמות מנשה, שיזם והקים והיווה הרוח החיה בחשיפת הממצאים הארכיאולוגים בשיתוף פעיל של דוד גלפרין, כאשר לאורך השנים ניהל את המקום ניסים קטריבס. את עבודת שיפוץ המוזיאון וחידושו הובילה לבנה שני מנהלת המוזיאון כיום.
בחפירות ובחשיפת הממצאים הארכיאולוגיים נטלו חלק חברי הקיבוץ. הממצאים, הצילומים והסיפורים המוצגים במוזיאון, משקפים את הדיאלוג שהתקיים בארבעים השנים הראשונות של הקיבוץ בין העבר וההווה ואת הסקרנות והרצון של תושבי המקום להתחקות אחר שורשי העבר, לאורך שנים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


על המוזיאון מספר מנהל הקהילה גיורא רץ חבר הקיבוץ: "לנו, ילדי חברת הילדים משנות ה– 60, יש זיכרונות טובים וחוויות נהדרות מימי החפירות במערות במרחב הגדול סביבנו. היינו שותפים מלאים לתגליות המעניינות וההתלהבות הבלתי נלאית של בלו, איש המקצוע שעבורנו היה הכל. הסטוריון, ארכיאולוג ,היודע הכל ובעיקר, מספר הסיפורים הנפלאים שמילאו לנו את היום והקלו את זמן החפירה הקשה. התגליות היו נהדרות. שרידי אדם במערות הקבורה, ממצאי חיים במערות בהם חיו אנשים. נרות שמן, כדים קטנים, כלי מאכל ותכשיטים יפים ומיוחדים מאבנים, זכוכית ונחושת שיוצרו בידי אדם, שהם גולת הכותרת והפכו מטרה עיקרית במהלך העבודה המונוטונית והקשה.

ראש מוא"ז מגידו חולבסקי בטכס חנוכת המוזיאון המתחדש
ראש מוא"ז מגידו חולבסקי בטכס חנוכת המוזיאון המתחדש

מתגליות אלו למדנו על אזור רמת מנשה, עד כמה פורה ומעניק חיים היה. על תרבות משפחתית, חינוך ילדים וחיי קהילה תוססים. נושאים חשובים כשלעצמם, אך חשוב יותר הוא פרק השימור וההצגה. וכך, הוקם מוזיאון מרשים ומיוחד והוא גאוות הקיבוץ מזה שנים רבות."
כאמור המוזיאון נמצא במרכז מורשת ותרבות אותו יזם גיורא רץ בליבו של הקיבוץ, והוא כולל בנוסף גלריה לאומנות לזכרם של  האומנים ,מייסדי הקיבוץ לאו  פלטאו  וסטפי יניצקי.  ובסמוך הצריף הראשון שעדיין לא הוכשר למבקרים.
איציק חולבסקי ראש מוא"ז מגידו: "קיומו של מוזיאון עתיקות בישוב משקף ומדגיש את הקשר העמוק של חברי רמות מנשה לאזור ולהיסטוריה של האיזור, בפרספקטיבה של אלפי שנים. אני מברך את לבנה שני שהובילה את השיפוץ ומנהלת את המוזיאון וחברים נוספים שסייעו ואת הנהגת הקיבוץ על חנוכת פרויקט חשוב ומרשים"

המוזיאון והגלריה בו מוצגות תערוכות מתחלפות פתוחים למבקרים מידי שבת.