גם רופא וגם בן אדם

ד"ר עזאם פיראס מוכיח שרופא שיניים לא חייב להיות איש מפחיד שמעורר חיל ורעדה. במרפאה המעוצבת והנעימה שלו בנוף הגליל הוא דואג במקצועיות ועדינות למטופלים הרבים שלו, כשהוא נחשב לאחד המומחים הבודדים בצפון המטפל בלייזר בהשתלות שיניים, מחלות חניכיים, ניתוח פה, נחירות ועוד.
מאת: אפרת שלם

כשמשהו מפחיד אותך, כל גופך מתכווץ. הלב דופק בחוזקה. ככה זה גם בטיפולי שיניים. עצם המחשבה ללכת לרופא שיניים מעוררת חיל ורעדה. ואז, ברגע שאתה מתייצב בדלת המרפאה ונתקל בדמות עם החלוק הלבן כשבידה האחת מקדחה מאיימת ובשנייה 'סקשן', הלב מתחיל לפעום בחוזקה, פניך חיוורות ואתה מנסה לחפש פתח מילוט? זו המציאות של רובנו. אמת, רופא שיניים הוא אדם מפחיד.
לאחרונה נתקלתי ברופא מזן אחר, שגם אחרי טיפול שורש או השתלת שיניים אתה קם מהכיסא ושואל בתמיהה: דוקטור, לא הרגשתי כלום, באמת סיימת? ואתה יוצא מהמרפאה שמח כאילו לא עברת אירוע מכאיב , נכנס לרכב וממשיך בדרכך.
כאשר גיליתי את ד"ר עזאם פיראס הרגשתי שגיליתי את אמריקה! גיליתי רופא מזן אחר. רופא שלפני הכול הוא בן אדם. כזה שמתעניין בך, ורוצה לעזור לך. הוא יעשה הכול כדי להציל שן 'גמורה' שרופא אחר אמר לעקור. אך לא מדובר רק באנושיות, מדובר גם במקצועיות. ד"ר פיראז עובד עם הציוד והחומרים הכי מתקדמים שיש היום בשוק, המילה האחרונה. שתי תכונות אלה – אנושיות ומקצועיות -הם כרטיס הביקור המיוחד שלו.
ד"ר פיראס(34) נולד בנצרת, למד בבית ספר סאנט ז'וסף. גדל במשפחה של רופאים או תומכי רפואה. נשוי לאליאנה (32) פסיכולוגית קלינית, אביו ואחיו רופאי עור.


פן אחר של הלייזר הוא: נחירות ודום נשימה. יותר מחמישים אחוז מבני האדם נוחרים ומתקשים בשינה. בטיפול לייזר ממצקים ומהדקים את החייך כדי שהלשון לא תיפול ותסתום את האוויר. זהו טיפול לא פולשני, ולא כואב


אחותו שיננית בעלת תואר בניהול מערכות בריאות. אמו מנהלת בית ספר לשעבר. באווירה כזו אין לך אלא ללכת עם הזרם….
אחרי שסיים תיכון בישראל, טס לאיטליה ללמוד רפואת שניים באוניברסיטת 'פוויה' ליד מילאנו. לאחר שסיים מסלול של שש שנים חזר לארץ, עבר מבחן מקומי לקבלת רישיון והחל לעבוד בכמה מרפאות. ב- 2019 קיבל תואר מהאוניברסיטה הערבית-אמריקאית AAU בנושא השתלת שיניים וכירורגיה לשתלים.
לפני חמש שנים הקים מרפאה פרטית ב'נוף הגליל' הכוללת חוץ ממנו, מומחה כירורג (שעבד ברמב"ם), רפואת ילדים, פסיכולוגית, מזכירה רפואית. הקליניקה מרווחת, האווירה נינוחה, וכל הצוות מאיר פנים.

עם יד הלב, למה בחרת דווקא ברפואת שיניים? יש לך את כל הנתונים להיות רופא משפחה טוב, כירורג, קרדיולוג, למה דווקא שיניים?
ד"ר פיראס: רציתי להתמודד עם הפחד. עם הפחד הזה שכולם סובלים ממנו. נשים רבות אמרו לי שקל יותר ללדת מאשר לעבור טיפול שיניים. בניתוח קרדיולוגי הפציינט ישן ואין דו שיח. כאן אני נדרש להיות פסיכולוג טוב, להקשיב, להסביר כל צעד, להבין ממה הפציינט פוחד. אני מכיר את עצמי כאדם רגוע היכול לתת מעטפת רגיעה למטופל. אני מעביר אותו ממצב נפשי חרדתי, למצב של נינוחות מסוימת, שמאפשרת לו לעבור את הטיפול גם ללא הרדמה. זהו אתגר גדול! "
את עבודת הגמר שלו באוניברסיטה באיטליה עשה בלייזר. היום הוא בין המומחים הבודדים בצפון המטפל בלייזר בהשתלות שיניים, מחלות חניכיים, ניתוח פה ועוד.
סיפרה לי פציינטית שלו רזיה בן גוריון: התוודעתי לראשונה לטיפול בלייזר כשהגעתי עם דלקת בשתל. בעזרת מכשיר זה ד"ר פיראז ניקה סביב השתל והדלקת עברה. במשך שעה של הליך מורכב לא הרגשתי דבר הודות לעדינות ולדיוק שלו. זכיתי להכיר רופא רגיש ומיומן שנעזר במיטב החידושים כדי להביא מזור למטופליו.
פן אחר של הלייזר הוא: נחירות ודום נשימה. יותר מחמישים אחוז מבני האדם נוחרים ומתקשים בשינה. בטיפול לייזר ממצקים ומהדקים את החייך כדי שהלשון לא תיפול ותסתום את האוויר. זהו טיפול לא פולשני, ולא כואב. זו בעיה מאוד נפוצה גם אצל גברים וגם אצל נשים, והלייזר יכול להוות פתרון לאנשים המתאימים לכך. לפעמים זה קשור בעודף משקל או במבנה סגור של הפה. חשוב להתייעץ עם מומחה לשינה.
ד"ר פיראס חי את העידן הדיגיטלי בכל נפשו. אם בעבר השתלת שניים נחשבה לחצי ניתוח עם דימום וזמן החלמה איטי, הרי שאצל ד"ר פיראס ההשתלה קלה, היא ממוחשבת ומדויקת מאוד. "אנחנו לא צריכים לפתוח עם סכין את החניכיים, אומר פיראס, ולהיכנס לניתוחים מסובכים. היום ניתן להשתיל לסת שלמה, ויום למחרת ללכת לעבוד. אלה שתלים דיגיטליים שאני מכין על פי מדידות שאני לוקח לפני ההשתלה".
מבחינה טכנולוגית ד"ר פיראס חי את חידושי הדור השלישי, מבחינה אנושית הוא חי את הדור הראשון, של אימא המקשיבה לבנה, מקבלת ומעודדת.