גלגולו של סיפור

סיפור ילדים מקסים ומעצים שכתב רס"ן יותם לוטן ז"ל מקיבוץ בית השיטה, שנהרג במלחמת לבנון השנייה הסתתר במשך שנים ארוכות אצל אילדר רפאל, ילד שחנך בפנימייה בכפר יחזקאל. בימים אלה המעגל נסגר לאחר שהספר הועבר לבתיה ועמיר, הוריו של יותם. כעת ההורים מבקשים את תמיכת הציבור במימון המונים במטרה שהספר ייראה אור. צילומים: באדיבות המשפחה. מאת אפרת שלם

12 שנה עברו עד שהצליח לגייס את כוחות הנפש, כדי להרים טלפון להוריו של  רס"ן יותם לוטן ז"ל, מקיבוץ בית השיטה. הוא שמר אצלו זיכרון, שחיזק אותו לאורך כל שנות התבגרותו. שמו אילדר, אז ילד רגיש בן 12, חניך בפנימיית 'הבית לילד' בכפר יחזקאל, אשר פגש ביותם, סטודנט שנה שלישית במדעי ההתנהגות במכללת יזרעאל.

"נפשו של הילד נקשרה בנפשו של יותם"

תרצה פלד מעין חרוד מאוחד, העובדת הסוציאלית של הפנימייה, נשבתה מהרגע הראשון בקסמו ובייחודו של יותם. היא ידעה, שהוא האדם המתאים להצמיח באילדר תחושת אמון ובטחון בעולם המבוגרים, היא זו שקישרה ביניהם. "אחת לשבוע", היא מספרת, "היו השניים נפגשים בפנימייה, ונפשו של הילד נקשרה בנפשו של יותם. הם היו משחקים כדורסל, מנגנים בפסנתר, ובין לבין מנהלים שיחות מלב אל לב. בחום המיוחד שלו ובגישה המכבדת שלו, מצא יותם מסילות לליבו של הנער".

אילדר בטח ביותם, מבחינתו זו הייתה חוויה מתקנת. "כשיותם הבטיח לבוא", סיפר אילדר, "הוא בא! אף פעם לא אכזב!" השנה הסתיימה והם נאלצו להיפרד. הפרידה הייתה כואבת ולוותה בעצב ודמעות. ביום הפרידה יותם הביא לאילדר מתנה בצורת ספרון קטן שכתב ואייר, 'מעשה בשני עיגולים'.
זהו סיפור על פרידה שיש בה הרבה רגישות, זיכרון וגעגוע (ציטוט:"פעם חיו להם שני עיגולים, עיגול אחד גדול ואחד קטן. שני העיגולים לא הכירו אחד את השני, אבל יום אחד הם נפגשו ומיד הפכו לחברים…."). הספרון הזה ליווה את אילדר לאורך שנות בגרותו ועזר לו בכל פעם שניסה למצוא את מקומו בעולם. הגעגועים ליותם הובילו אותו לכתוב את הדברים הללו באתר ההנצחה: "יותם, תם תם. התגעגעתי אני חושב עליך המון, ונזכר בכל כך הרבה רגעים …. כל כך משמעותי היית לי בחיים. אני מודה לך תם תם, מודה".
לימים, נפרדו דרכיהם והקשר עם יותם נפסק. במקביל ללימודיו החל יותם לעבוד כרכז חברתי בחברת הילדים בבית-השיטה. הייתה זו תחילת דרכו כאיש חינוך וכמדריך נערץ. בחמש שנות עבודתו בבית השיטה, ואחר כך עוד שלוש שנות עבודה בעין חרוד איחוד, יצר יותם סביבו מסגרת חינוכית יוצאת דופן. הקשרים עם החניכים נוצרו דרך העשייה, ההומור הנפלא, האהבה, האנושיות וההבנה העמוקה לליבם של חניכיו. בזמן מלחמת לבנון השנייה, כמפקד פלוגה, הוביל יותם את חייליו לעבר הכפר בינת ג'בל ושם נפל.

משפחת לוטן. מימין לשמאל: רותם, בתיה, יותם, עמיר ואופיר
משפחת לוטן. מימין לשמאל: רותם, בתיה, יותם, עמיר ואופיר

"לפני שנה, ביום הזיכרון חיפשתי את שם משפחתו באתרי הנופלים ומצאתי. באותו יום חלמתי עליו, בדרך כלל אני לא חולם. זה היה חלום כל כך מציאותי ומיוחד, ואז החלטתי לאזור אומץ ולהגיע אליכם, בתיה ועמיר בבית-השיטה"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"בתוכי ידעתי שיום אחד אביא לכם את הספרון"

ביום נפילתו התגלגל לידיו של אילדר עיתון. תוך כדי עלעול בדפיו, קלט את שמו של יותם ברשימת הנופלים. הוא היה מזועזע עד עמקי נשמתו ולא ידע מה לעשות. לימים סיפר לעמיר, אביו של יותם: "תמיד חשבתי שניפגש ונשלים פערים… בתוכי ידעתי שיום אחד אביא לכם את הספרון שנתן לי כמתנת פרידה, אך לא העזתי, לא היו לי כוחות נפש להיפגש. לפני שנה, ביום הזיכרון חיפשתי את שם משפחתו באתרי הנופלים ומצאתי. באותו יום חלמתי עליו, בדרך כלל אני לא חולם. זה היה חלום כל כך מציאותי ומיוחד, ואז החלטתי לאזור אומץ ולהגיע אליכם, בתיה ועמיר בבית-השיטה".

"היה זה מרגש לחלוק את הקשר בין השניים"

מספרת בתיה: "ביולי 2018 קיבלנו מייל מפתיע מאילדר, זו הייתה הפעם הראשונה שנוצר קשר ישיר בינינו, וקבענו להיפגש. אילדר הביא את הספרון, שלא זכינו לראות בימי חייו של יותם. ברגע שקראנו את הסיפור, מוצפים אושר, עצב וגאווה, היה לנו ברור שהוא לא יכול להישאר טמון בקופסה. יצרנו קשר עם הוצאת ספרים "נוצה", במטרה להוציאו לאור. ברור היה לנו, שנרצה לאפשר לקהל הרחב לקחת חלק ממשי בפרוייקט, אתר  headstart מאפשר לכל מי שרוצה להיות שותף, להצטרף אלינו. כך 12 שנים אחרי נפילתו של יותם, אילדר, אותו ילד קטן שיותם חנך ועזר להתמודד עם הפרידה, הגיע אלינו. ביום השנה האחרון שערכנו ליותם ז"ל, הזמנו את אילדר לספר על הקשר ועל הספרון שכתב עבורו. היה זה מרגש לחלוק את הקשר בין השניים עם משפחתנו וחבריו הרבים של יותם".

פרופ' מולי להד, מומחה לטיפול במצבי משבר כתב על הספר: "כמי שעובד שנים עם מטופלים בני כל הגילים, אני מוצא את הספר 'מעשה בשני עיגולים' כדרך נפלאה להיפגש רגשית ובינאישית עם נושא הפרידה. אני שמח להמליץ על ספר זה ככלי נהדר לסיום ולפרידה, הן במסגרת חינוכית, מסגרות חונכות וטיפול, וחושב שרבים ייהנו ממתנה זו מהמטפל או החונך שלהם."

"אנו בתיה ועמיר, הוריו של יותם, מזמינים אתכם לקחת חלק ולהיות שותפים במסע  המרגש הזה", אמרו ההורים.
קישור לתמיכה בפרוייקט "מעשה בשני עיגולים" באתר: headstart: https://bit.ly/2VGFaHr

בימים האחרונים הושג המימון עבור הוצאת הספר לאור ועתה הם ממשיכים ליעד הבא: מימון מלגת לימודים עבור אילדר בסכום של 10,000 שקלים.