גלבוע: מחצבת עין חרוד חוזרת לטבע

בשורה משמחת לסביבה ולתיירות בגלבוע: הקרן לשיקום מחצבות החלה בעבודות שיקום של מחצבת "עין חרוד" בהשקעה של 1.5 מיליון ₪. העבודות יכללו שטח של 360 דונם והפיכתו ליער פעיל. צילום: יח"צ

בשורות טובות לגלבוע ולתושבי גדעונה, מחצבת עין חרוד השוכנת בתחום המועצה האזורית, ששנים רבות הייתה כפצע פעור ומכוער בשמורת הטבע- הר הגלבוע, ושימשה תזכורת לרגלו הדורסנית של האדם בטבע, בימים אלו החלו עבודות שיקומה של המחצבה, בסופם תהפוך כחלק מיער עין חרוד שבהר.
את פרויקט שיקום המחצבה תוביל הקרן לשיקום מחצבות בעלות של מיליון וחצי ש"ח. תכנית שיקום המחצבה המשתרעת על פני שטח של כ-360 דונם, כוללת נטיעות, טיפול במבנים הקיימים, הסדרת חניון ושבילים בשטח המחצבה.
עבודות השיקום יכללו פירוק קירות מתקני החציבה שנותרו בשטח, איטום ושיקום המבנים הקיימים והפיכתם לאלמנטים פיסוליים ואמנותיים.

אזור חציבה במחצבת עין חרוד המיועד לשיקום
אזור חציבה במחצבת עין חרוד המיועד לשיקום

כמו כן יוסדרו שני מגרשי חניה בצפון המחצבה ובדרומה. המגרש הצפוני צפוי לשמש את היוצאים לטיולים רגליים ולרכיבה על אופניים, ובסמוך למגרש החניה הדרומי יוקמו פינות ישיבה. התכנון כולל גם נטיעות בכל שטחי המחצבה, בחניונים ובשבילים, ובסיום הליך השיקום תהפוך מחצבת עין חרוד לחלק פעיל מיער "עין חרוד". עבודות השיקום צפויות להמשך כחמישה חודשים ולהסתיים לקראת סוף שנת 2018.
הקרן לשיקום מחצבות הוקמה בשנת 1978, על מנת לצמצם את הנזק הסביבתי מפעילות המחצבות ולהבטיח שיקום אתרי כרייה וחציבה עזובים.
מזכיר הקרן, מר צבי זיו: "שיקום מחצבת עין חרוד תחזיר אל הטבע שטח עצום של כ- 360 דונם שישוקמו לרווחת המטיילים. הניסיון מלמד אותנו שמחצבה משוקמת מושכת אליה אלפי מטיילים שנהנים משטחים ציבוריים בטבע. הנטיעות הרבות הצפויות במקום וסלילת החניונים יעניקו למטיילים גישה נוחה ואטרקטיבית אל מסלולי הטיול באזור  ואל שבילי האופניים הקיימים בסמוך לשטח המחצבה.
שיתוף הפעולה עם הקרן הקיימת לישראל והמועצה האזורית הגלבוע, מוביל להצלחת השיקום ומשרת את האינטרס הלאומי והציבורי של החזרה ושמירה על ערכי הטבע כיער. נמשיך לפעול  בכל רחבי הארץ, לשיקום מחצבות נטושות"