גלבוע: מאסר לתושב סנדלה שנאשם בעבירות בטחוניות חמורות

בגזר הדין נכתב: "במעשיו הנאשם פגע באופן חמור בערכים החברתיים של בטחונה וריבונותה של מדינת ישראל…ביהמ"ש העביר מסר ולפיו יש לנקוט בענישה מוחשית ומחמירה עם מי שפוגע בביטחון המדינה, בפרט כשמדובר באזרחי המדינה". צילום: אתר ויקיפדיה

ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע גזר ביום ראשון 8 שנות מאסר על פיראס אלעומרי, תושב הכפר סנדלה בגלבוע, אשר הורשע בעבירות נגד ביטחון המדינה שעניינן קשירת קשר לסיוע לאויב במלחמה ופרסום ותמיכה בהתאחדות בלתי מותרת.
כזכור, בנובמבר 2015 הכריז שר הביטחון על "התנועה האיסאלמית" כהתאחדות בלתי מותרת, לפי תקנות ההגנה (שעת חירום) 1945. כתבי האישום, שהוגשו נגד הנאשם, אשר היה מזוהה עם התנועה האיסלאמית ונגד שלושה נאשמים נוספים, מתארים כיצד הנאשם חבר למחמוד לוויסי, מחמד מסרי, פעילי התנועה האיסלאמית אף הם, ולנאשם נוסף בשם עבדאללה אבו עייש, במטרה להוציא לפועל פיגוע טרור במדינת ישראל באזור הדרום, על רקע הוצאת התנועה האיסלאמית אל מחוץ לחוק וכאות תמיכה בתנועה האיסלאמית.

• ירי על חיילים, דריסה ודקירה

מכתבי האישום עלה כי מחמוד לוויסי, עבדאללה אבו עייש ומחמד מסרי הועסקו כולם ברשת הסופר מרקט "קינג סטור אלמשהדאווי", ומכאן היכרותם. הנאשם ניהל את עמותת "יוסף הצדיק", העוסקת בענייני אסירים ומשתייכת לתנועה האסלמית. בעקבות מורת רוחם של הנאשמים מההחלטה להוציא את התנועה האסלאמית אל מחוץ לחוק, הגיעו השלושה לכלל החלטה לבצע פיגוע טרור בישראל אשר כוון נגד חיילי צה"ל. בהמשך עודכן אבו עייש ע"י מסרי על הכוונה לביצוע פיגוע כאמור, אך אבו עייש לא עשה דבר בנדון.


"כל ניסיון לפגוע בביטחון מדינת ישראל ובביטחון חייליה צריך להיענות בענישה ממשית ומוחשית" וכי: "העובדה כי הנאשם הוא אזרחי ישראלי מעצימה את חומרת ביצוע העבירות ויש בה אף פגיעה בנאמנות האזרחית למדינה".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


המתווה המתוכנן לפיגוע הטרור היה פיגוע בתחנת אוטובוס או בסיס צבאי באמצעות ירי על החיילים, דריסה, דקירה וכיו"ב. בכתבי האישום מתוארים הצעדים שנקטו הנאשמים והאחרים במטרה להוציא את תכניתם אל הפועל. כתב האישום ייחס לנאשם אישום נוסף של עבירות בנשק, לאחר שהעביר לידיו של מחמוד לוויסי נשק מסוג תת מקלע מאולתר "קרלו".

• "העובדה כי הנאשם הוא אזרח ישראלי מעצימה את חומרת ביצוע העבירות"

לאחר תחילת ניהול התיק, הגיעו הצדדים להסדר טיעון במסגרתו תוקן כתב האישום והנאשם הודה והורשע בביצוע עבירות של קשירת קשר לסיוע לאויב במלחמה, פרסום ותמיכה בהתאחדות בלתי מוכרת ועבירת נשק. הסדר הטיעון לא כלל הסכמה לעניין העונש. כאמור, ביום ראשון גזר ביהמ"ש המחוזי את דינו של הנאשם ל-8 שנות מאסר בפועל, מאסר מותנה וקנס בסך 10,000 ₪. ביהמ"ש ציין בגזר דינו כי "כל ניסיון לפגוע בבטחון מדינת ישראל ובבטחון חייליה צריך להיענות בענישה ממשית ומוחשית" וכי: "העובדה כי הנאשם הוא אזרחי ישראלי מעצימה את חומרת ביצוע העבירות ויש בה אף פגיעה בנאמנות האזרחית למדינה".

• "הנאשם היה הרוח החיה מאחורי ביצוע העבירות וגזר הדין משקף את חומרת העבירות"

עוד ציין ביהמ"ש: "במעשיו הנאשם פגע באופן חמור בערכים החברתיים של בטחונה וריבונותה של מדינת ישראל, זכותם של תושביה לחיות במדינה בביטחון ובשלום. פגיעה זו היא חלק מהמציאות הביטחונית הקשה באזורנו. מדינת ישראל נמצאת במאבק יומיומי בארגוני הטרור וכל גורם אשר לוקח חלק ומסייע בפעילות הטרור מהווה חלק משרשרת המוות ומעמיק את הפגיעה בבטחון המדינה, גם אם אין הדבר נעשה במסגרת ארגון טרור".
עו"ד מסעד מסעד מפרקליטות מחוז דרום פלילי: "ביהמ"ש העביר מסר ולפיו יש לנקוט בענישה מוחשית ומחמירה עם מי שפוגע בביטחון המדינה, בפרט כשמדובר באזרחי המדינה, ואף אם מדובר היה בתכנון בלבד שלא יצא בסופו של דבר אל הפועל. הנאשם היה הרוח החיה מאחורי ביצוע העבירות וגזר הדין משקף את חומרת העבירות בהן הורשע הנאשם". לציין כי משפטם של שני הנאשמים הנוספים, מסרי ולוויסי טרם הסתיים. הנאשם אבו עיאש, אשר חלקו בפרשה היה שולי יותר, הורשע בעבירה של חיפוי ונדון ל-30 חודשי מאסר בפועל.

הנאשם  פיראס אלעומרי מסנדלה שבגלבוע לאחר הקראת גזר דינו