גלבוע: לראשנה בארץ מערכות סולריות צפות בבריכות הדגים במועצה

הישג אנרגטי נוסף לגלבוע: כמה חודשים לאחר קבלת האישור להקמת השדה הסולארי הפרטי הגדול בישראל, הוצבו לראשנה בארץ, מערכות סולריות צפות להפקת אנרגיה מן השמש בבריכות הדגים של המועצה. צילום: דוברות מוא"ז הגלבוע

חצי שנה בלבד מאז העניק קבינט הדיור ל-11 מושבי התענך את האישור להקמת השדה הסולארי הפרטי הגדול בישראל, רושמים בגלבוע הישג אנרגטי נוסף, כאשר בריכות הדגים של הקיבוצים חפציבה, בית-אלפא ויזרעאל ישמשו לראשונה בארץ, כאמצעי להפקת אנרגיה מתחדשת! מיזם זה מתקיים כשבמקביל ימשך בבריכות תהליך גידול הדגה, דבר המהווה מנוף כלכלי חסר תקדים לישובים בגלבוע.
השבוע הגיע ראש המועצה, עובד נור, יחד עם גורמי ההנדסה והתכנון במועצה, לבריכות הדגים של קיבוץ חפציבה לצפות מקרוב במיזם הייחודי, תולדה של שיתוף פעולה בין חפציבה לחברת "נופר אנרגיה". המיזם המשותף כולל התקנת פאנלים סולארים בשלוש בריכות דגים, ובשטח כולל של 14 דונם. הפאנלים הללו ייצרו חשמל בהספק של 1.4 מגה-וואט, במתווה של "מונה נטו", המחליף את צריכת החשמל של המדגה, ושאר ההספק ינותב לטובת השימוש העסקי של הקיבוץ וחברת נופר אנרגיה.
עובד נור, ראש המועצה: "זכינו בגלבוע, ואנו מצליחים ליישם באופן מרגש את מדיניות מיזמי האנרגיה, יחד עם פיתוח המשאבים החקלאיים והסביבתיים של היישובים.


  [dfp name="728×90" height="728" width="90"]


אנחנו לא מפסיקים להיות יצירתיים וזהו פרויקט תשתית מבורך, שלא פוגע בחקלאים ולא גורם לנטישת החקלאות, ועם זאת מאפשר יצירת מנוף כלכלי חשוב לישובים, ועל כך גאוותנו. בכל מקום בו יישוב יבחר לפתח מיזמיים שכאלו, אנו נהיה
שם לתמוך!".
מיזם עסקי דומה מקדמת חברת "נופר אנרגיה" גם עם הקיבוצים בית אלפא, שם יוקמו שני מתקנים ע"פ 10 דונם, ובקיבוץ יזרעאל, שם יוקם מתקן אחד בגודל של 6 דונם. הפאנלים הסולארים מייצרים חשמל יעיל, זול ונקי, ומעבר ליכולת להמשיך לגדל דגה, הם גם מהווים פתרון לבעיית אידוי המים. אזור עמק חרוד נחשב לאחד המקומות החמים בארץ, ואילו הפאנלים על המים יוצרים הצללה שמקטינה את האידוי.
עופר ינאי, יו"ר "נופר אנרגיה", מסביר את רציונל המיזם המתכתב עם הפוטנציאל "ליצור אלפי מגה-וואט, שקשה יהיה לייצר בדרך אחרת". לדברי מייסד החברה: "ישראל אמורה עד 2020 להגיע ל-10% ייצור של אנרגיות מתחדשות לעומת 2.5% כיום. זה אומר להגדיל, יותר מפי שלושה את היקף הייצור. בשל בעיות קרקע אובייקטיביות בארץ, יהיה קשה ליישם את החזון ע"י הקצאת קרקע, ומכאן הפיתוח של לוחות סולארים על פני המים". ינאי מסביר את הטכנולוגיה: "הפקת חשמל בסביבת מים דורשת יותר השקעה מאשר במערכת פשוטה. לכל הכבלים יש בידוד כפול ולכל הפאנלים יש זכוכית כפולה. ממירי המתח שלנו מנמיכים את רמת המתח במאגר. כל שאר הציוד שלנו מוגן מפני מים והוא מוצב לפחות בגובה של 70 ס"מ מעל פני המאגר, כאשר הוא מתוכנן להיות עמיד גם בסיטואציה של גלים".


  [dfp name="728×90" height="728" width="90"]


המיזם החדש על פני בריכות הדגים בגלבוע, מגיע על רקע המעורבות האקטיבית של המועצה, בעקבות יצירת מסמך מדיניות מוסכמת למיזמי האנרגיה. דבר זה היה מהגורמים העיקרים, שזירזו את תכנון מתקן פוטו-וולטאי בחבל התענך- המתקן לאנרגיה מתחדשת הגדול ביותר שהוקם בצפון עד היום. המתקן מתוכנן להתפרש על שטח של כ-2641 דונם, והוא יספק עד 250 מגה-וואט, שיוזרמו לרשת הולכת החשמל הארצית. זוהי כמות הגדולה פי חמישה מהשדה הסולארי הפרטי המצוי כיום בארץ, והיקף פעילות השדה, תהווה מנוף כלכלי חסר תקדים עבור כל מושבי חבל התענך, אשר באדמתם יוקם הפרויקט.