גאווה בינלאומית למכבי

פרופסור מוחמד עבדאלגני, מומחה לרפואת משפחה ויועץ הסוכרת של מכבי שירותי בריאות בצפון, נבחר לרשימה היוקרתית של המדענים המצוטטים והמובילים בעולם של אוניברסיטת סטנפורד. צילום: דוברות מכבי צפון

אוניברסיטת סטנפורד פרסמה לאחרונה עדכון של רשימת 2% המדענים המובילים והמצוטטים והמובילים ביותר בעולם. פרופסור מוחמד עבדאלגני, מומחה לרפואת משפחה ויועץ הסוכרת של מכבי שירותי בריאות בצפון, זכה להיכנס לרשימה המכובדת והמצומצמת.
דירוג זה, הנחשב ליוקרתי ביותר בעולם, מבוסס על המידע הביבליומטרי הכלול במאגר המידע של Scopus וכולל יותר מ-160,000 חוקרים ולמעלה מ-8 מיליון מדענים הנחשבים לפעילים ברחבי העולם, כאשר 22 תחומים מדעיים ו-176 תתי תחומים נלקחים בחשבון. דירוג סטנפורד מבוסס על אינדקס ציטוטים מורכב שאינו כולל ציטוטים עצמיים ומתחשב במעמדם של חוקרים במחברת מאמרים, בדגש על מחבר יחיד, ראשון ואחרון.
אותו אינדקס כולל ציטוטים עצמיים מסופק לצורך השוואה. פרופסור עבדאלגני, בוגר לימודי הרפואה באוניברסיטה העברית והדסה בירושלים ובוגר Ph.D. בפיזיולוגיה באוניברסיטה העברית, לאחר סיום התמחות ברפואת המשפחה, והשתלמות פוסט-דוקטוריאלית במחקר בפיזיולוגיה באוניברסיטת טורונטו בקנדה, הצטרף למחלקה לסוכרת באוניברסיטת טקסס בסן אנטוניו ב-2004. כיום הוא מכהן כפרופסור לרפואה, במחלקה לסוכרת באוניברסיטת טקסס בסן אנטוניו ומשמש גם כיועץ סוכרת במחוז צפון של 'מכבי שירותי בריאות'. המחקרים של פרופסור עבדאלגני מתמקדים בגילוי הגורמים שמביאים להתפתחות סוכרת סוג 2 ופתוח שיטות חדישות לטיפול במחלה ומניעת סיבוכיה. פרופסור עבדאלגני היה הראשון להראות שרמות סוכר בדם שעה אחרי העמסת סוכר היא המנבא העתידי הטוב ביותר להתפתחות סוכר בעתיד.
לממצא זה חשיבות רבה באיתור אנשים עם סיכון עתידי גבוה לפתיח סוכרת והתערבות אצלם להפחתת סיכון זה ומניעת סוכרת. פרופסור עבדאלגני מיישם שיטות אבחון והתערבות אלה ומוביל את הגישה בעולם של הצורך בטיפול משולב בסוכרת כבר בשלבים המוקדמים של המחלה כדי למנוע את סיבוכי המחלה כולל אלה שאינם נגרמים ע"י רמות סוכר גבוהות בדם. פרופסור עבדאלגני, מומחה לרפואת משפחה ויועץ הסוכרת של מכבי שירותי בריאות בצפון:" למחקר רפואי חשיבות עצומה ביצירת ידע חדש למען קידום הרפואה, אך הערך של ידע זה נשאר מוגבל אם אינו מיושם לשיפור בריאות החולה הבודד. במכבי אנו מיישמים את הידע העדכני ביותר כדי לשפר את הטיפול בחולי הסוכרת".