בתום ערעור: חייל יוכר כנכה נפשית בגלל שמירות בצבא

נכותו הנפשית של החייל הוכרה לפני שנה, ערעור משרד הביטחון על הקביעה נדחתה. המחשה: צילום ע"י דימטרי סמסונוב, פריאימג'ס

פסק דין שהתקבל לפני כשנה, הכיר בנכותו הנפשית של חייל צה"ל  – לאחר שלקה במחלת נפש עקב תנאי דחק מהם סבל בשמירות.
במשרד הביטחון בתגובה החליטו לערער לביהמ"ש המחוזי בתל אביב.
בערעור, טענו נציגי משרד הביטחון כי שמירה היא עניין טריוויאלי, איננה אירוע חריג הגורם לדחק, ודומה באופייה לשמירה באזרחות. בנוסף, נטען בערעור כי התביעה לא הראתה שום מובאה מהספרות הרפואית אשר מצביעה על קשר בין קור לבין התפרצות של מחלות נפש.
מנגד, טען עוה"ד יואב אלמגור, שייצג את החייל בתביעה ובערעור כי "יש להצר שפעולה צבאית מובהקת של שמירה, הפכה ביד משרד הביטחון לעניין טריוויאלי שקיים גם באזרחות, ועל כן אינו מיוחד לשירות".
הערעור נדון בפני הרכב של שלושת שופטי ביהמ"ש המחוזי: יהודית שבח, שאול שוחט ויונה אטדגי.
השופטים בחנו את קביעותיו של ביהמ"ש השלום, ובפסק הדין ציינו שופטי המחוזי כי "בקביעות העובדתיות, המתייחסות לתנאי השמירה של החייל, עת הוצב לבדו בלילות ארוכים בבונקר נטול אמצעי חימום, גם כשהועבר לשמירות ליליות במשאית ללא יכולת תנועה במשך שעות ארוכות – הוכח היסוד הסובייקטיבי (של הנכות)".
עוד ציינו שופטי המחוזי כי "אין מחלוקת על קיומה של עבודת שמירה גם בחיים האזרחיים, כגון שמירה בבית ספר, בקניונים, בבתי קולנוע וכיו"ב – אלא שהחייל לא קבל על עצם השמירה הצבאית, אלא על תנאיה החריגים".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"מדובר בשמירות מתמשכות שבוצעו בתנאים חריגים ומיוחדים ורווי מתחים", ציינו השופטים בפסק דינם. "בנוסף לפחדיו, נאלץ החייל להתמודד גם עם הקור באמצעים פרימיטיביים כמו ניילונים ושכבות ביגוד נוספות, וסבל מחרדה פן ייתפס כשהוא נרדם על ידי מפקדיו".

השופטים ציינו עוד, כי הניסיון להשוות בין תנאי השמירה הקשים והמיוחדים שהוכחו בעיני החייל, לבין שמירה בסקטור האזרחי הנעשית בתנאי נוחות "אינו במקום". לפיכך, נטען, הוכח גם היסוד האובייקטיבי.
לגבי היסוד העובדתי-רפואי ציינו השופטים כי החייל אובחן כסובל מהפרעה סכיזואובססיבית שפרצה במהלך השירות.
בסיום פסק דינם קבעו השופטים כי בהיעדר כל תיעוד רפואי על הפרעה נפשית כלשהי אצל התובע טרם גיוסו, ובהתחשב בעובדה שסיים את לימודיו עם בגרות מלאה, השלים לימודי נהיגה וסיים בהצלחה קורס טכני טרם הועבר לבסיסו – הם מוצאים לנכון לדחות את ערעור משרד הביטחון, ולהותיר על כנה את החלטת בית משפט השלום. כך, נקבע כי יש להכיר במחלת הנפש של התובע, ככזו שנגרמה בעקבות ובמהלך שירותו הצבאי.

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|