החלטה מקוממת? למרות נכותה, הבן ימשיך לשלוט באם

בית המשפט לענייני משפחה בנצרת נדרש השבוע לסוגיה מורכבת הנוגעת לשאלת מינוי אפוטרופוס לאישה נכה פיזית אך צלולה שכלית הנשלטת על ידי אחד מילדיה והמעוניינת כי הוא ורק הוא יטפל בה

אסף זגורי, סגן הנשיא בבית המשפט לענייני משפחה נדרש השבוע לשאלת מינוי אפוטרופוס לאישה נכה פיזית אך צלולה נפשית הנשלטת על ידי אחד מילדיה והמעוניינת כי הוא ורק הוא יטפל בה.
בשנת 2012 עברה האישה הקשישה ששמה נשאר חסוי(י.ע), אירוע מוחי אשר בגינו הייתה מאושפזת בבית החולים השיקומי "בית לווינשטיין". מאז האירוע המוחי סובלת החסויה משיתוק של פלג גוף שמאל, אינה יכולה ללכת כלל ומתקשה מאוד לעמוד, רוב היום מרותקת למיטה או יושבת במיטה ומתקשה במעברים מהמיטה לכיסא או לשרותים.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בנה של האשה, שהינו רווק, החליט לאחר מספר חודשי שיקום בבית החולים לקחת את אמו מבית לווינשטיין לטיפול בביתה ומאז הוא מתגורר עמה ומטפל בה, כאשר יחסיו עם יתר אחיו רעועים בלשון המעטה, עד כי אין כניסה וביקורים של יתר ילדיה ונכדיה בבית האישה והיא מצויה בבידוד מוחלט מהעולם החיצון.

• לאישה ימונה אפוטרופוס חיצוני

הגם שהדבר מנוגד לטובתה, רואה בית המשפט לנכון לכבד את רצונה של האישה  לחיות, לגסוס ולמות כרצונה. בית המשפט סבור כי הזכות של אדם לחיות ולמות בכבוד, כוללת גם את זכותו "לגסוס" בכבוד. כל עוד מדובר באדם צלול, המודע למעשיו ותוצאותיהם, אין בית המשפט בר חורין ליטול ממנו את כשרותו ואת יכולת בחירתו, גם אם בחירה זו משמעותה פגיעה מודעת וכמעט וודאית באיכות שארית חייו של אדם ואף קיצורם בשל כך.


על – כן, במסגרת הטיפול בעניינה של הגב' ש.נ. ולאחר שבית המשפט מוצא, כי היא כשירה לקבל החלטות הנוגעות לחייה, כי היא מעוניינת לחיות ולמות בביתה (כלשונה), וכי היא מטופלת מבחינה פיסית, היטב (לשיטתה), על ידי בנה א.נ., לא יתערב בית המשפט בשיקול דעתה זה, לא ימנה לה אפוטרופוס לגוף ולמעשה יניח לה לנפשה.


עם זאת, ובעקבות התרשמות בית המשפט, כי קיימת תלות מוחלטת של ש.נ. בבנה א.נ. ולאור התנהלותו הכלכלית הבעייתית וניגוד העניינים המובנה בו הוא נמצא ומתוך מחשבה על טובת ש.נ. בלבד ועל מנת להגשים את רצונה, ימונה לה אפוטרופוס חיצוני לרכושה וכספיה שיפעל גם לחייב את בנה האחר ע.נ. להשתתף בעלויות הטיפול בה.
כמו – כן, הורה בית המשפט על הפסקת תביעה שהוגשה על ידי האישה הקשישה תחת השפעתו ושליטתו של בנה א.נ. וקבע כי רק האפוטרופוס לרכושה יהיה רשאי לחדש הליך זה.