ברך חתחתים: דרכים למנוע ולטפל בכאבי ברכיים

על 2 הברכיים שלנו מוטלת אחריות אדירה של נשיאת גופנו, החזקתו יציב וגם שינוע שלו ממקום למקום. לצערנו, ככל שמדובר בכאבים כרוניים, כאבי ברכיים הם הנפוצים ביותר מיד אחרי כאבי גב. אז איך שומרים עליהן שלמות ובריאות? תמונה: shutterstock

כמה קטנות ככה גדולות. למרות שביחס לשאר הגוף הן קטנות – הברכיים הן המפרק הכי גדול בגוף. משתנים כמו גיל, משקל, כושר ועוד רבים אחרים משפיעים על יכולות הנשיאה והתפקוד של ברכינו. אלו נושאות תפקיד מכריע בחיינו, ויש מספיק דרכים להזיק להן ולפגוע בעצמנו בלי שנשים לב לכך עד שנגיע לרגע הפציעה. פציעות ברכיים הן תופעה שכיחה והכאבים הנלווים אליהם יכולים אף להגיע לרמה של השבתה ופגיעה בתפקודנו היום יומי. כדי לחסוך כאבים בברך ולמנוע אותם מבעוד מועד, יש כמה כלים וכללים שלא ממש קשה להקפיד עליהם.

גם לספורטאים זה כואב

עוד לא נמצא האדם שלא ימליץ על פעילות גופנית כאמצעי לאורח חיים בריא ותקין. עם זאת, אין ספורט שלא מערב הפעלה של המפרקים ואין ספורט שאינו שוחק אותם. יש ענפים ותחומים ששוחקים אותם יותר, וככל שנכנסים לתוכם – הנזק המצטבר גבוה יותר. ריצה, רכיבה על אופניים, טיפוס הרים ואימוני כושר עצימים נפוצים מאד בישראל, הגם שהם פוגעים בברכיים, במיוחד כשמדובר במרחקים ארוכים. לאנשים העוסקים בתחומי הפעילות האלו עלול להיגרם נזק בלתי הפיך, וזו פגיעה משמעותית גם בנפש ובמורל של המתאמן. כאשר אתם נכנסים לאחד מתחומי הספורט שציינו כאן – עשו זאת בהדרגה. אל תתחילו מאימונים מאסיביים שמותחים את קצה היכולת שלכם. עבדו באופן מבוקר ורצוי בצמוד לתכנית אימונים מקצועית. הקפידו להתאמן נכון מבחינה טכנית ואם יש צורך השתמשו בעזרים מקצועיים כגון מדרסים ומגיני ברכיים והכי חשוב – הקשיבו לגוף שלכם. זו אינה אמירה ריקה מתוכן. הגוף ידע לסמן לכם מתי עליכם להאט ולתת לו לנוח ולהתאושש.

אין חדש תחת העומס

לבד מהעומס שיכולה ליצור פעילות גופנית עצימה, בל נשכח את עומס המשקל. כמחצית מהאוכלוסייה סובלת ממשקל עודף, לעתים מעט, לעתים הרבה, תמיד מזיק. העומס הזה, על פי כל חוקי הכבידה ומשיכה, מופעל כלפי מטה על הברכיים שלנו. הזמן גם הוא אינו פועל לטובתנו, ככל שהוא חולף הברכיים נשחקות, וגם אם זה לא מורגש באופן מיידי, ההיחלשות שלהן תגיע בשלב זה או אחר. חלק נוסף מפגעי הזמן הוא שינוי תהליכים בגוף, כלומר הזדקנות. ככל שחולפות השנים חילוף החומרים בגוף מאט כמו גם שריפת השומנים, ויותר קל לנו לעלות במשקל. המשקל הזה, שוב, מציב אתגר לברכיים שלנו. נסו להקפיד על תזונה נכונה שתשמור על משקלכם תקין, ואל תעשו זאת ברגע האחרון, כשהנזק כבר עומד בפתח. התמדה ועקביות הם כלי שרת בשמירה על בריאותינו ובריאות הברכיים שלנו.

זה גם הגיל, אבל גם התרגיל

בהמשך להעלאת נושא האימונים והסיכון הכרוך בהם, חשוב להדגיש כי אימון והפעלה נכונה של הברכיים היא חשובה ותורמת לחיזוקן. ככל שנתאמן בצורה יותר נכונה ומבוקרת נשמור עליהן לאורך זמן, גם כשכבר נהיה מבוגרים יותר. כשאנו רוצים לעבוד נכון עלינו לתרגל את כל השרירים המשפיעים על הברך. מתיחת שרירי התאומים, למשל, באמצעות השענת כף הרגל כנגד קיר ודחיפת הגוף קדימה, עוזרת להם לווסת את תנועות הכיפוף של הברכיים. אותו הדבר גם לגבי השריר הארבע ראשי וה"המסטרינג". ישנן גם שיטות לאמן את מפרק הברך עצמו, באמצעות מתיחות ספציפיות או תרגולים בעזרת כדור מאחורי הברך. הרשת מלאה במבחר תרגילים קלים ושימושיים לטיפול בכאבים בברך שניתן לעשות בכל מקום, ותמיד אפשר להיעזר במאמני כושר מקצועיים.

רקמות, תוספים ואנשים

בל נשכח שקיימים היום המון עזרים משלימים חיצוניים שיכולים להקל עלינו. תוספי תזונה או ויטמינים יכולים לשכך כאבים ולחזק רקמות כמו סחוס ועצם. מדרסים ותחבושות תומכות יכולות לסייע גם הן, במידה ונדרשת פיזיותראפיה ניתן להיעזר בפיזיותראפיסטים המומחים באבחון ושיקום נזקים, וישנן לא מעט דרכים טבעיות לשכך כאבים ולמנוע שחיקות ופציעות. במקרה הקיצון, ישנה אפילו אפשרות להחלפת ברך, אבל האמינו לנו שאינכם רוצים להגיע לשם, וברובם הגורף של המקרים – אין באמת סיבה.

כללית: חייה של מטופלת ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|

ניתוח לכריתת רחם שרירני באמצעות רובוט במרכז הרפואי העמק

|