"ברגע שעו"ד מאבד את הרגישות והאנושיות – אני מציעה לו להחליף מקצוע"

התמרון המוצלח בין משרדים באשדוד, אילת ועפולה, המעורבות האישית בכל תיק ("זה חלק בלתי נפרד מהמקצועיות"), התיקים שלא תיקח ותיקי המיליונים שסגרה ללקוחותיה – ושיישארו צרובים בזיכרונה לעוד זמן רב. עורכת הדין יפעת בן-אבי בראון, שפתחה לאחרונה משרד בעפולה כבר מרגישה בבית. בראיון אישי וחשוף לעמקניוז היא מספרת על הסיבות שהובילה אותה לפתוח משרד בבירת העמק, משתפת מה לימדו אותה השנים במקצוע וגם: מדוע הבית שלה נראה כמו תיבת נוח

סיפור ההצלחה של עורכת הדין יפעת בן-אבי בראון יכול להוות מקור השראה אמיתי עבור נשים ואנשים שחולמים להצליח ובגדול, בייחוד שהוא מגיע מצמיחה – במקרה שלה לאחר טרגדיה משפחתית.

חלום חייה של עורכת הדין בן- אבי בראון היה בכלל ללמוד לימודי וטרינריה, ולעבוד כרופאה וטרינרית, אבל תכניות לחוד ומציאות לחוד.

"שירתי בשירות קבע בבסיס זיקים כמ"פ טירונים", היא נזכרת, "מיד לאחר שחרורי מצה"ל תכננתי לטייל ברחבי העולם ולאחר מכן להתחיל בלימודים אקדמיים אבל מיד בתום שחרורי נפטרה במפתיע אחותי – שהייתה אז בת 28 שנים בלבד. הטרגדיה הזו הובילה אותי לביטול התוכניות ופנייה ללימודי משפטים, דבר שהיה חלום של אבי היקר".

• "האפשרות לסייע לאדם להסדיר חובותיו ולצאת לדרך חדשה, נקי מחובות מהווה עבורי סיפוק אדיר"

היא בת 40, אישה אסרטיבית ורהוטה, ונראה כי כל צעד מקצועי שלה  נשקל בצורה מדודה, מושכלת, גם זה שהוביל אותה לפתוח משרד עורכי דין פה, בעפולה בירת העמק, שלישי במספר, שמצטרף למשרדים נוספים שלה באשדוד ואילת. לצד הקריירה המשגשגת והתובענית היא מוצאת מקום מרכזי למשפחה, לבעלה עופר ולילדיה נוגה וגיא. לאחרונה סיימה את לימודי הדוקטורט שלה והיא יכולה לשאת בגאון וגאווה את התואר דוקטור למשפטים – שיצטרף ל'טייטלים' הנוספים שלה: עורכת דין, נוטריונית ומגשרת החל משנת 2008.
תחומי ההתמחות של משרדיה הם הדין האזרחי בעיקר: תביעות אזרחיות ומסחריות, הליכי חדלות פירעון ופשיטת רגל, הליכי הוצאה לפועל, צוואות וירושות, ענייני משפחה ומקרקעין לרבות פרויקטים של התחדשות עירונית.


"להתחיל ייצוג באדם שמגיע מיואש, עם חובות רבים, מוגבל ולהצליח לבטל כנגדו הליכים ולהסדיר חובות שלעיתים סוחב שנים רבות שלבסוף הלקוח מאושר רגוע וסוף סוף יכול לישון בלילה, ולקום לבוקר חדש מלא באפשרויות, זו תחושה הכי מספקת שיש"


"התחום הקרוב ביותר לליבי הוא תחום חדלות הפירעון וההוצאה לפועל", אומרת עו"ד בן-אבי בראון בראשית הראיון: "האפשרות לסייע לאדם להסדיר חובותיו ולצאת לדרך חדשה, נקי מחובות מהווה עבורי סיפוק אדיר. להתחיל ייצוג באדם שמגיע מיואש, עם חובות רבים, מוגבל ולהצליח לבטל כנגדו הליכים ולהסדיר חובות שלעיתים הוא סוחב שנים רבות, שלבסוף הלקוח מאושר רגוע וסוף סוף יכול לישון בלילה, ולקום לבוקר חדש מלא באפשרויות, זו תחושה הכי מספקת שיש".

איפה את מוצאת את החלקים המאתגרים בעבודה שלך כעורכת דין?
"העבודה שלי מאתגרת ביותר. זה כולל תמרון בין שלושה סניפים – באשדוד, אילת ועפולה, ניהול צוות של עובדים, דיונים רבים בכל יום ועדיין להקפיד להעניק יחס אישי לכל לקוח ולקוח".

הלקוחות זוכים למענה מקצועי. עו"ד בן-אבי בראון במשרדה עם הצוות שלה
הלקוחות זוכים למענה מקצועי. עו"ד בן-אבי בראון במשרדה עם הצוות שלה

איפה את פוגשת את הרגעים המתסכלים והמתגמלים בעולם המשפטי? היכן הם באים לידי ביטוי?
"כמו בכל מקצוע, במיוחד באלו שיש קשר אישי עם הלקוחות, ישנן אכזבות לעיתים. האכזבה היא מלקוחות שלא מעריכים את העבודה הקשה שנעשתה עבורם. אולם לצד לקוחות בודדים שלא, ישנם לקוחות רבים שבעי רצון מהטיפול המשפטי, שמביעים הערכתם במכתבי תודה מחממי לב. הם נותנים את ה'דרייב' והמרץ להמשיך בעשייה טובה ומקצועית".

• "גיליתי בעיר אנשים חמים ומסבירי פנים"

ההחלטה של עורכת הדין בן-אבי בראון לפתוח סניף בעפולה לא הגיעה כיד המקרה. "קודם כל אני מחוברת לעיר", היא ממהרת להבהיר, "יש לי חברים טובים מעפולה וכפי שבחרתי את שני הסניפים האחרים – החלטתי לפעול לפי תחושת הבטן והחוש העסקי ולפתוח את הסניף השלישי בעפולה. אני חושבת שאוכל לתרום רבות לתושבי עפולה והסביבה עם הניסיון העשיר והידע המשפטי שלי. אני יכולה לומר שאחרי זמן קצר גיליתי בעיר אנשים חמים ומסבירי פנים. קיבלו אותי בחום ואהבה ואני יכולה לומר שלאחר זמן קצר אני כבר מרגישה בבית".
כמו בכל סניפיה, גם בעפולה עורכת הדין בן-אבי בראון מעורבת בכל מהלך ופרט, אפילו זה הקטן ביותר, באופן ישיר. היא מגיעה לפחות פעמיים לעמק שנצבע ירוק בימים אלה ומשרדה פתוח כל יום החל מהשעה 8:30 בבוקר ומנוהל ע"י חגית משה, שלה ניסיון של 30 שנה כמנהלת משרדי עורכי דין.

מה מבדל את המשרד שלך?
"הייחודיות של המשרד שלי היא בידע והניסיון בתחומי התמחותי וכן בכוח אדם רב העומד לשירותי כך שכל לקוח מקבל יחס מקסימלי. אני גם מוצאת מקום חשוב מאוד לחלק האישי בעבודה שמנקודת ראותי הוא חלק בלתי נפרד מהמקצועיות. ברגע שעורך דין או בעל מקצוע אחר מאבד את הרגישות והאנושיות, אני מציעה לו להחליף מקצוע".


"יש תיק אותו קיבלתי מלקוח שהגיע עם חובות בסך של 18 מיליון שקלים ונסגר בסך של 72,000 שקלים בלבד. בנוסף יש תיק של חובות בסך של 24 מיליון שמתוכם 9 מיליון שקלים בדין קדימה של מס הכנסה שנמחקו באופן מלא ובסה"כ שולם סכום של 24,000 שקלים בלבד"


לתפיסתך, מדוע חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין?
חשוב להתייעץ עם עורך דין בסוגיות משפטיות כמו שחשוב לגשת לרופא בבעיות רפואיות. אין הבדל. עניינים משפטיים הם פעמים רבות דיני נפשות ויש להיעזר במומחים בתחום".

איזה תיק לא תיקחי?
"יש הרבה תיקים שלא אקח. תיק חסר סיכוי למשל. לעולם לא אקח סתם שכ"ט, אודיע על כך ללקוח ואייעץ לו לא להתקדם עם התיק. בנוסף לא אקח תיקים מלקוחות שאינם מכבדים או מדברים יפה ולא משנה כמה שוויו של התיק מבחינת שכר טרחה. כמו כן, בוודאי שלא אקח תיק בנושא שאני לא מתמחה בו".

איזה תיק מכונן בקריירה שלך לא תשכחי?
"יש המון תיקים שצרובים בזיכרוני לאורך 14 שנות עבודתי כעורכת דין. יש תיק אותו קיבלתי מלקוח שהגיע עם חובות בסך של 18 מיליון שקלים ונסגר בסך של 72,000 שקלים בלבד. בנוסף יש תיק של חובות בסך של 24 מיליון שמתוכם 9 מיליון שקלים בדין קדימה של מס הכנסה שנמחקו באופן מלא ובסה"כ שולם סכום של 24,000 שקלים בלבד. באופן כללי כל תיק בו מעורבת דירת מגורים ללקוח בהליך חדלות פירעון או פשיטת רגל שבו אנו מצליחים לעצור את מכירת דירת המגורים ולפטור את הלקוח מחובותיו מבלי שתימכר דירתו הוא הישג".

מה את חושבת על התדמית שיש למקצוע עריכת הדין בעת הנוכחית?
"התדמית בעייתית. בתקופתי לא היו הרבה עורכי דין. היום ישנם המון עורכי דין והעומס בתחום יוצר תחרות רבה שמתבטאת בשכר טרחה נמוך מאוד שגובים עורכי דין – ושמוביל להורדת רמת המקצוע ועשייתו זול מאוד. בנוסף ישנם עורכי דין רבים שלוקחים כל תיק, גם בתחומים בהם כלל לא מבינים וזאת על מנת להתפרנס בלבד וללא מחשבה שהטיפול בתיק בחוסר מקצועיות יוביל לנזק ללקוח. פעמים רבות זול עולה ביוקר".

• "סוף השבוע זה זמן משפחה נטו"

העבודה כעורכת דין מורכבת, דורשת חשיבה מחוץ לקופסא, הבנה משפטית רחבה וסט של תכונות ויכולות. אבל התובענות והאינטנסיביות שדורשת העבודה במקצוע באה לעיתים גם על חשבון המשפחה. עו"ד בן-אבי בראון מודעת לכך ובהחלטה אישית היא מנתבת בהצלחה בין הקריירה למשפחתה: "זה מתחיל בכך שסוף השבוע זה זמן משפחה נטו", היא מסבירה, "שישי שבת קדושים מבחינתי לזמן משפחה. בנוסף, אני משתדלת להגיע עד השעה שש בערב הביתה ולהיות עם בעלי והילדים. גם כשאני בבית אני ממשיכה לעבוד ולענות ללקוחות אבל בשילוב עם ענייני משפחה. העבודה היא חלק בלתי נפרד מחיי ואני אוהבת אותה. גם בעלי הוא משפטן ועובד במשרד בתחום המקרקעין כך שמדובר בעסק משפחתי לכל דבר".

מה לימדו אותך השנים בתחום?
"השנים בהן אני בתחום, שמסתכמות בכ-20 שנה שכן משנה א' ללימודי המשפטים התחלתי לעבוד כטרום מתמחה במשרדי עורכי דין לימדו אותי המון. הניסיון בטיפול בסוגיות משפטיות מורכבות, ניהול תיקים, ייצוג בבתי משפט, ניהול עסק".

איך העידן הטכנולוגי והדיגיטלי המואץ משפיע על מקצוע ועבודת עורך הדין בכלל ועליך בפרט?
"במשרדי כל התוכנות במתקדמות ביותר לרבות תוכנת חתימה מרחוק וזאת בכדי להיות מעודכנים בקדמה הטכנולוגית ולהתאים את עצמו לכל הלקוחות ולנוחיותם".

איך את מנסה לבדל את עצמך במקצוע רווי בעורכי דין?
"אני מבדילה עצמי בעיקר בהתמחות וניסיון בתחומי עיסוק המשרד. כמו כן, היחס האישי – מלבד ביחס המקצועי – מוביל לערך מוסף בתחום".

איזה מקום את מוצאת ללמידה והתחדשות?

"העבודה שלי מאתגרת ביותר", עורכת הדין יפעת בן-אבי בראון
"העבודה שלי מאתגרת ביותר", עורכת הדין יפעת בן-אבי בראון

"אני תמיד נמצאת במרוץ ללמידה. אני משתתפת בהמון השתלמויות מקצועיות. עשיתי תואר ראשון ושני במשפטים ולאחרונה קיבלתי את תואר הדוקטורט שלי במשפטים. כמו כן הרצאתי פעמים רבות במדרשה של לשכת עורכי הדין הארצית וכן אני מ"מ יו"ר חדלות פירעון בלשכת עורכי הדין".

איך השפיע נגיף הקורונה על אופי העבודה שלך ובכלל?
"העבודה במשרד לא הושפעה מנגיף הקורונה וניתן לומר שאף הייתה גדילה בכמות התיקים שנכנסו למשרד. מצד שני, בתחום המשפטי דווקא נהניתי מהסגרים כך יכולתי לבלות זמן רב עם משפחתי".

• השאלון

אם לא היית עורכת דין במה היית עוסקת?
"הייתי רופאה וטרינרית בוודאות".

דמות שמהווה עבורך מקור להשראה מהתחום או בכלל?
"הוריי היקרים. הם אלו שתומכים בי לאורך כל הדרך. בנוסף, הם בעלי חוכמת חיים וידע רב ולפני כל צעד מקצועי ועסקי שאני עושה אני מתייעצת איתם. בלי ברכתם לא עושה שום דבר".

מה אנשים לא יודעים עליך?
דבר ראשון, אני גולשת. שנית, אני מגדלת בבית ארבעה חתולים, ארבעה כלבים, שתי צ'ינצ'ילות, שני סנאים מעופפים, שני תוכים, שני חמוסים, שרקנים, אוגרים, דגים וצב. בקיצור אני כמו תיבת נוח. הדבר השלישי: אני מוכנה לסבול הכל חוץ משקרים".

החופשה האולטימטיבית והיכן?
"סרי לנקה – חופשת גלישה של שבוע. להתנתק מהכל וליהנות מהים".

 

גיוס חרדים לצה"ל – מהלך משפטי ראוי, האמנם?  

|

״לאמת יש רק צד אחד והיא יצאה לאור היום״

|