בראש השנה: כמה ק"ג רימונים, תפוחים, דגים, ובשר אכלתם החג?

משרד החקלאות פרסם את נתוני הצריכה של המאכלים הפופולריים על הישראלים בראש השנה, מהם עולה כי הישראלי הממוצע צורך כ- 19 ק"ג דגים בממוצע בשנה, כאשר לקראת החג עולה הצריכה הממוצעת של הדגים בכ-35%. עוד עולה כי הכמות הממוצעת בשנה שעברה עמדה על כ- 15.8 ק"ג תפוחים. המחשה: ויקיפדיה- צילום ג'וליה פרידריך

• כמה דגים תאכלו החג?

על פי משרד החקלאות וארגון מגדלי דגים המתבססים על נתוני הצריכה בשנת 2018,  בחודש ממוצע צורך הישראלי כ- 1.6  ק"ג דגים ומוצריהם, כאשר כרבע מכמות זו היא של דגים טריים, ואילו במהלך החודש הקודם לערב ראש השנה נוסקת הצריכה לכ- 2.1 ק"ג לנפש.
עוד עולה מהפרסומים כי הדג המוביל במכירות בתקופה הזו הוא האמנון, כ- 46% כמות המכירות של דגים (לפי נתוני מכירות של מרבית רשתות השיווק בשנת 2018), אחריו סלמון עם כ- 25%, במקום השלישי קרפיון עם כ- 4% ובמקום הרביעי דניס עם 3%

• כמה רימונים תאכלו?

על פי נתוני משרד החקלאות, בשנת 2019, הערכה היא שיבול הרימונים יעמוד על כ- 50,000 טון, הגדול ביותר שידעה מדינת ישראל עד כה!
במשך שנים רבות התרכז ענף הרימונים בעיקר בשיווק רימונים שלמים בתקופת חגי תשרי, והיקפו היה מצומצם ועמד על כ- 3,500 דונם. לפני כעשור, פותחה על ידי מינהל המחקר החקלאי ("מכון וולקני") במשרד החקלאות מכונת פריטת רימונים שאפשרה עדנה מחודשת לפרי. והגשה של גרגרי רימון מוכנים לאכילה בעקבותיה החלה תעשיה של מוצרים שונים כמו מיץ טבעי, שיכר, מוצרי יוגורט, גלידה, שמן, מוצרי קוסמטיקה ועוד. עם עליית הביקוש לפרי הרימון בארץ ובעולם ושילוב של זנים חדשים. זני הרימונים העיקריים הם: "עמק" (ורוד), "עכו" ו"שני" (אדומים) – מוקדמים לעונה, "116", "הרשקוביץ" ו"כאמל" (זנים אדומים וחמצמצים) באמצע העונה ו- ו"ונדרפול" (חמוץ-מתוק וגדול) זן אפיל (זן מאוחר), שאת פירותיו ניתן למצוא על המדפים עד סוף החורף והאביב.


צריכה המקומית של עוף טרי היא הגבוהה בעולם ועומדת על כ-64.9 ק"ג בשנה לנפש, בעוד הצריכה במדינות ה- OECD נאמדת בכ- 30.6 ק"ג בשנה, בארה"ב כ-50 ק"ג ומדינות האיחוד האירופי מדובר בכ-23.6 ק"ג עוף בשנה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ניתן לראות גידול משמעותי במכירת הרימונים ברשתות השיווק בארבעת השבועות הקודמים לערב חג. הכמות הנמכרת של רימונים בתקופה זו מהווה כ- 21% מהכמות הנמכרת במהלך השנה כולה.

• כמה תאכלו תפוחי עץ

על פי נתוני משרד החקלאות, בישראל כ- 37,000 דונם מטעי תפוחים נושאי פרי. היבול של שנת 2018 עמד על כ- 100,000 טון. הישראלי הממוצע אוכל בשנה כ- 15.8 ק"ג תפוחים. בשונה ממוצרים אחרים שהצריכה שלהם עולה לקראת החג ראש השנה, בתפוחי עץ בשנים האחרונות פער זה הולך ומצטמצם. כמות התפוחים שנצרכה במהלך ארבעת השבועות הקודמים לערב ראש השנה תשע"ז היוותה 8.15% מהכמות שנצרכה במהלך שנת 2018. מדובר בשיעור אשר כמעט זהה לחלק היחסי של חודש אחד מהשנה כולה כלומר 8.33%. בשנים האחרונות, הישראלים צורכים תפוחים באופן שווה במהלך השנה ואין פער משמעותי בצריכה לקראת ראש השנה. הזנים העיקריים הם: "זהוב" (צהוב), "סטארקינג" (אדום), "גרניסמית" (ירוק), "גאלה" (אדום-צהוב) ו-"פינק ליידי" (אדום-צהוב).

• כמה בשר תצרכו בחג?

מנתוני משרד החקלאות עולה כי הישראלי הממוצע צורך בשנה כ- 15.4 ק"ג בשר בקר (טרי וקפוא) לנפש. בשנת 2018 הישראלים צרכו 137 אלף טון בשר, 44% מהכמות הינם בשר שנשחט בישראל ו- 56% מהכמות הנם בשר מיובא. בנוסף, בחודש לקראת ראש השנה, נצפית עלייה בביקוש ובצריכה בכ- 44% בהשוואה לממוצע כמות הבשר הנמכרת ברשתות השיווק בשאר חודשי השנה.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בשנים האחרונות, נערכו שתי רפורמות לטובת הגדלת היקפי היבוא של בשר שחוט לישראל. האחת, פתיחת ייבוא בשר טרי ומצונן ממדינות נוספות באירופה לישראל, כדוגמת פולין ואירלנד. הרפורמה השנייה היא הארכת חיי המדף של  הבשר הטרי והמצונן המאפשר ייבוא ממדינות רחוקות. לאור רפורמות אלו, ניתן לראות ברשתות השיווק גידול בצריכת בשר טרי ואיכותי על חשבון בשר קפוא.
יתר על כן, בענף העוף, הצריכה המקומית של עוף טרי היא הגבוהה בעולם ועומדת על כ-64.9 ק"ג בשנה לנפש, בעוד הצריכה במדינות ה- OECD נאמדת בכ- 30.6 ק"ג בשנה, בארה"ב כ-50 ק"ג ומדינות האיחוד האירופי מדובר בכ-23.6 ק"ג עוף בשנה. הממוצע העולמי נאמד בכ- 14.2 ק"ג בלבד . כיום, בענף העוף פועלים כ- 500 מגדלים. לקראת חג ראש השנה, הצריכה עולה בכ- 19.2% (לפי ניתוח נתוני מכירות בשנת 2018).