בצל משבר הקורונה: הפסד מיידי כבד לחברות השייט בכינרת

המכה הקשה שספג ענף התיירות בארץ עקב מגיפת הקורונה מתחיל לתת אותותיו. גבי בן דורי בעלי חברת שייו בכינרת: "אנו חוששים, כי בנוסף לקשיי ההישרדות הפיננסיים של החברות, הצוותים שהוכשרו והתמקצעו יאלצו לחפש אפיקי הכנסה אחרים והענף יישאר ללא תשתית אנושית מתאימה". צילום: באדיבות הולילנד

התיירות בכינרת במצוקה בעקבות משבר הקורונה, אמנם השייט הספורטיבי אושר על ידי משרד התרבות והספורט השבוע, אך חמש חברות השייט הפרטיות הפועלות עם ספינות המטיילים הגדולות בכינרת, שאינן מורשות עדיין לשוט – מדווחות על הפסדי עתק של 20 מיליון שקלים בחודש וחצי האחרונים, בעקבות ביטול הטיסות ובעקבותיהן ביטול של תיירים וקבוצות צליינים וכן סגירת חופי הכינרת.
כזכור סגירת השמיים ב- 8.3.2020 גזרה כליה על כל שנת התיירות הצפויה לשנה זו, עם הפסדים הנאמדים כאמור, על מעל 60 מיליון שקלים לחברות השייט.
"כל העבודה הופסקה ונאלצנו להוציא את כלל עובדינו לחל"ת" אומר גבי בן דורי, הבעלים של חברת השייט 'הולילנד' בכינרת ומוסיף: "חמש חברות השייט העצמאיות בכינרת, מעסיקות מעל 150 עובדים ומפרנסות באופן עקיף מאות משפחות. אנו חוששים, כי בנוסף לקשיי ההישרדות הפיננסיים של החברות, הצוותים שהוכשרו והתמקצעו יאלצו לחפש אפיקי הכנסה אחרים והענף יישאר ללא תשתית אנושית מתאימה. בנוסף, חברות השייט נמצאות ביחסי עבודה עם נותני שירותים שונים (מסעדות, אתרים ועוד) וגם פרנסתם של אלו עומד בפני סימן שאלה גדול. פגיעת השרשרת גם באה לידי ביטוי בבעיות גבייה מסוכני נסיעות על שירותים שסיפקנו בחודשים ינואר, פברואר ומרץ" אומר בן דורי.
עונת התיירות בכינרת מחולקת לשתי תקופות עיקריות: מאמצע פברואר ועד אמצע יוני ומאמצע ספטמבר עד דצמבר. בעונות אלו מספר התיירים השט על הכינרת עומד על כ-10,000 תיירים ביום, על גבי 21 ספינות בגדלים שונים, מ- 55 נוסעים ועד 220 נוסעים.
95% מהמפליגים בספינות השייט בכינרת הנם תיירים המגיעים מרחבי העולם, אשר עבורם חוויית השייט בכינרת אינה יכולה להיות מוחלפת באטרקציה תיירותית אחרת בישראל.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


על פי נתוני התיירות, בשנת 2019, מתוך 4.5 מיליון תיירים שהגיעו למדינת ישראל, כ-2 מיליון תיירים הגיעו לאזור הכינרת ומתוכם 1.4 מיליון הפליגו בכינרת.
בתחילת שנת 2020 נרשמה מגמת עלייה בענף התיירות. כבר בחודשים ינואר ופברואר 2020 חל גידול של 20% במספר התיירים ששטו בכינרת, לעומת הפעילות בשנה קודמת והצפי של ענף התיירות לשנת 2020 היה לשנה מוצלחת וגידול בהיקף התיירים בישראל. על פי נתונים אלו נערכו חברות השייט לרכישה וחידוש של ספינות גדולות, תוך התחייבויות כספיות עצומות. ב- 2019 הוכנסו לכינרת 3 ספינות גדולות וחדישות ואחרות הוזמנו ומתוכננות להגיע מחו"ל ב- 2020-2021.
"כפי שהיינו הראשונים להיפגע, כך לצערנו נהייה האחרונים להתאושש. חברות השייט בנויות על תנועה של תיירים וזו על פי ההערכות השונות, גם כשתחזור, תהייה קטנה משמעותית ממה שהורגלנו אליה. כיום מדברים על נפח עבודה של 20% לעומת היקף העבודה בשנת 2019. המשמעות היא שגם כשתחזור התיירות, נעבוד בהפסד, משום שבאופי הפעילות של חברות השייט נפח העבודה הוא המאפשר את קיומנו. על כן, אנו צופים שהזמן שייקח לתיירות להתאושש ולהגיע לנפח הרצוי הוא תקופת זמן של 5 שנים" אומר בן דורי.