בעלי עסקים בעפולה: "אף אחד לא מתקרב לחנויות שלנו"

המצב הביטחוני משפיע באופן ישיר על בעלי עסקים בעיר, בעיקר בעקבות שני אירועי הטרור בשבוע שעבר. "לא נוכל לשרוד ככה יותר מדי זמן. הקופה שלנו ריקה בתום היום". מספר סוחרים גם הביעו טענות בנוגע למדיניות הנוקשה של עיריית עפולה בנושא הצבת סחורה מחוץ לחנות: "לא היה מזיק אם היו רגישים קצת למצבנו. גם ככה תנועת הקונים לא קיימת כלל וכלל". העירייה בתגובה: "זו החלטה עירונית אסטרטגית. העירייה החליטה שמרכז העיר ייראה כמו כל עיר מודרנית ולא כמו שוק"

מסימני המצב: השבועיים האחרונים שהיו רצופים בפיגועי טרור, שניים מהם בעפולה בשבוע החולף משפיעים באופן טבעי על כל תחומי החיים. אחד התחומים בהם מורגשת פגיעה עצומה בבירת העמק, הוא תחום המסחר שנפגע קשות בעקבות החששות של התושבים לצאת מבתיהם ותחושת חוסר הביטחון שמלווה בימים אלה תושבים רבים מעפולה אך לא רק.


תושבים רבים מקיבוצי האזור, מושבים, יישובים קהילתיים וגם כפרים ערבים מעדיפים בימים רגישים ומתוחים אלה להימנע מלהסתובב במרכז העיר, בשני השווקים הפועלים בבירת העמק, במרכזי הקניות ועוד.
בעלי עסקים מדווחים על ירידה עצומה במחזורי המכירות בשבועות האחרונים, וחלקם מדגיש כי לחנויות שבבעלותם לא נכנסים קונים במשך כל שעות היום.


א', בעלת חנות בגדים בעיר סיפרה ל"עמק ניוז", "ברור לכולנו שלא נוכל לשרוד ככה יותר מדי זמן. המצב הזה בלתי אפשרי עבורנו. אני יושבת במשך שעות בחנות חסרת מעש. אנשים פשוט מפחדים לצאת מהבתים ולחלק ניכר מהם גם אין כל רצון להתחדש בבגד חדש או מתנה חדשה לבית. גם אנחנו הסוחרים מפחדים שמחבל ייכנס לחנות ויבצע פיגוע. זו תחושה קשה ומטרידה וכולי תקווה שהשגרה תחזור למחוזותינו. הנזק הכלכלי במקרה שלנו הוא בל יתואר", סיכמה.

הרחובות והחנויות התרוקנו
הרחובות והחנויות התרוקנו

ואכן, שיטוט במרכז העיר עפולה ובאזורי מסחר שבשגרה שוקקים במשך כל ימות השבוע מצביעים על תמונה עגומה. ברחוב שדרות ארלוזרוב, הלב הפועם של העיר, שהומה בדרך כלל אנשים כמות האנשים היא מצומצמת ביותר כשאנשים מעדיפים לצאת מבתיהם, רק אם הם ממש חייבים.

 

בחנויות באזור התעשייה בעיר והשוק העירוני הישן, התמונה לא מלבבת יותר וגם שם בעלי העסקים מדברים על ירידה תלולה במכירות, "לכולם קשה פה", סיפר י', בעל חנות לממכר מזון, "אנחנו נמצאים באזור בו עובדים גם המון בני מיעוטים בעסקים ובמוסכים וזה גורם להדרה של תושבים שלא מעוניינים להסתובב במקומות רגישים.


יש מספר תושבים שחשים בטוחים ואומרים לנו שהכול בידי שמיים, אבל מספרם מועט. לי ולמספר בעלי עסקים ממרכז העיר יש טענות רבות גם לעיריית עפולה שלא מתחשבת בנו.
מספיק שנוציא כמה פריטי סחורה קטנים החוצה, במטרה לנסות ולגמור את היום עם כמה שקלים, ומיד נקבל התראה או דו"ח מפקח עירוני.


זו אטימות בעיניי. איפה הרגישות?. יש פה עסקים שביום יום נכנסים אליהם עשרות ומאות לקוחות ובימים אלה אף אחד לא מגיע אליהם. תנועת הקונים לא קיימת כלל וכלל. אנחנו מנסים להתפרנס בכל דרך ובכבוד, ולכן מנסים למשוך את עיניהם של הלקוחות עם סחורה במחירים אטרקטיביים, אבל כאמור מיד אנחנו נדרשים לפנות את הפריטים חזרה לחנות".

[dfp name="728×90" height="728" width="90"]

בעיריית עפולה התייחסו לדברים וציינו כי הם מודעים לקשיים עמם מתמודדים הסוחרים ובעלי החנויות בימים אלה. עוד הוסיפו בעירייה: "ההחלטה שלא תוצב סחורה מחוץ לחנות היא החלטה עירונית אסטרטגית. העירייה החליטה שמרכז העיר ייראה כמו כל עיר

מודרנית ולא כמו שוק. התהליך הזה התחיל בהסברה מול הסוחרים, לאחר מכן החל תהליך שכלל התראות וכעת מבוצעת אכיפה כנגד הסוחרים שלא נענו לבקשות ולהתראות שלא להציב סחורה מחוץ לחנות. לשמחתנו אנו מזהים שהסוחרים נענים לבקשה. חשוב לציין שהדרישה למניעת הצבת סחורה בסמוך לחנויות הגיעה מתושבי העיר", סיכמו בעיריית עפולה.