"בעולם המשתנה של ימינו- נדרש סט יכולות רחב מבעבר להצלחה"

אז מה באמת נדרש בכדי להצליח בעולם המשתנה? צילום: ארז ביט

במסגרת כנס כנרת השישי בחינוך, אקדמיה ופריפריה שמתקיים החל מאתמול יום שני, ובימי שלישי ורביעי הקרובים, יתקיים דיון עם מיטב חוקרי המכללה ובהם: פרופ' סיביל היילברון – דיקנית ביה"ס לחברה ורוח, ד"ר ניבה דולב – ראש המחלקה לחינוך וקהילה, ד"ר יריב איצקוביץ' – ראש המחלקה לניהול משאבי אנוש, ד"ר עידית מנוסביץ – ראש המחלקה לתקשורת ואלה בר-הון – מפתחת מודל אקדמיה בתעסוקה.
העולם משתנה בקצב מסחרר, והמציאות הופכת להיות תזזיתית, עמומה, מורכבת וחסרת וודאות מאי פעם. הקורונה היא אולי אירוע המייצג מציאות חדשה אליה נדרש להסתגל אך ללא ספק זו רק ההתחלה. קצב השינויים, עומקם ורוחבם שונים מכל תקופה אחרת שידעה האנושות כאשר השינוי הטכנולוגי הוא המזוהה ביותר עם העולם המשתנה אך הוא אינו היחיד: שינויים אקלימיים, פוליטיים וחברתיים, שינויים במבנים וקשרים קהילתיים, ואף מקצועות שנעלמים, נוצרים ובעיקר משתנים.
הצעירים של היום יוצאים משערי האקדמיה לעולם תעסוקה שונה לגמרי. התחרות גוברת, הדרישות עולות, התפקידים להם הוכשרו מתרחבים, האיזון בין עבודה לחיים מחוצה להם הופך קשה והטשטוש בין העולמות גדל. אין לדעת מה יהיה הדבר הבא שיגיע, אך דבר אחד בטוח-  על כולנו להסתגל אל השינוי ולחנך את הדור הבא על פיו.

• אז מה באמת נדרש בכדי להצליח בעולם המשתנה?

"גמישות מחשבתית ויצירתיות. אלה הם כלים שאני מאמין שיאפשרו לעובדים באשר הם להתמודד עם עולם עבודה לא ודאי".
פרופ' סיביל היילברון, דיקנית ביה"ס לחברה ורוח: " מגפת הקורונה משקפת את התלות ההדדית בין המדינות ברמה הגלובלית. ישראל חלק מהעולם הזה והסטודנטים והבוגרים שלנו חייבים להתמודד בעולם העבודה הגלובלי. לכן אני מאמינה שכישורי השפת האנגלית ויכולת להתנהל בזירה בינלאומית ורב תרבותית חשובים ביותר. אנחנו משתדלים לתת לסטודנטים הזדמנויות רבות להיחשף לעולם הגלובלי".
ד"ר יריב איצקוביץ', ראש המחלקה לניהול משאבי אנוש: "גמישות מחשבתית ויצירתיות. אלה הם כלים שאני מאמין שיאפשרו לעובדים באשר הם להתמודד עם עולם עבודה לא ודאי ובמובנים רבים לא מוגדר, בו עובדים יצטרכו להתאים את עצמם באופן מתמשך לאתגרים המשתנים".
ד"ר ניבה דולב, ראש המחלקה לחינוך וקהילה: " בעולם המשתנה של ימינו, בו הידע נגיש לכל ומשתנה אף הוא, נדרש סט יכולות רחב מבעבר להצלחה, בדגש על יכולות רכות כגון יכולת לגלות גמישות, לנהל את עולמנו הפנימי ולהיות חדור תחושת משמעות, לחשוב באופן ביקורתי ויצירתי, לתקשר באפקטיביות עם אחרים ולעבוד היטב בצוותים".
ד"ר עידית מנוסביץ, ראשת המחלקה לתקשורת: "מה שנדרש להצלחה הוא היכולת ללמוד למידה מתמדת לאורך החיים. העולם דינמי ומשתנה ולכן כדי להצליח צריך להיות מסוגלים ללמוד ולהתפתח לאורך החיים, גם אחרי לימודי התואר. כאקדמיה אנחנו פועלים לפתח בקרב הבוגרים שלנו יכולת ורצון ללמידה פעילה ועצמאית. אנחנו מעודדים את המרצים לנהל שיעורים אינטראקטיביים, בהם הסטודנטים פעילים, חושבים, שותפים מלאים לתהליך הלמידה כולל שאילת השאלות. הערך של למידה פעילה גדול לאין שיעור מלמידה פסיבית והוא המפתח להצלחה".
אלה ברהון, מפתחת מודל אקדמיה בתעסוקה: "יש שלושה מפתחות להצלחה, הראשון להבין את הערך והקול הייחודי שאנו מביאים במובן של יכולות ומיומנויות. השני הוא להיות בעלי מיומנויות שניתנות להעברה בין תפקידים, ארגונים ואפילו מקצועות. והשלישי  הוא To Take Action במובן של לגלות יוזמה, אחריות ללמוד, לחקור , להבין מה נדרש ויידרש ומה עלינו לעשות עוד ובאופן שונה וחדשני על מנת להצליח".