"בכל משבר אני מוצאת את נקודת האור שלי"

פוסט שפרסמה סיגלית שאבי, מורה באורט עפולה, שבו קראה לסייע לה במציאת תורם להשתלת כליה, הוביל לקמפיין מרגש שאותו מובילים תלמידיה בעבר ובהווה. בראיון ל"חדש בעמק" היא מספרת על מצבה המורכב ומסכן החיים, ההתגייסות שמחממת את לבה והרגע
בו החליטה לחשוף את סיפורה "הבנתי את שזה עניין של חיים או מוות". צילום: מהאלבום המשפחתי

"אני סובלת מאי ספיקת כליות גנטית חמורה שהתגלתה לפני 16 שנה. המחלה גורמת לכליות שלי לתפקד באחוזים מאוד נמוכים שהולכים ויורדים עם השנים. זה התגלה בדיוק כשחינכתי את מחזור התלמידים הראשון שלי – ולכן זה מאוד מרגש אותי שאני מקבלת כיום תמיכה מדהימה מהמחזור הזה ועד המחזורים האחרונים שחינכתי", כך מספרת סיגל שאבי, 52, אם לדין, מורה ומחנכת מזה 14 שנים באורט עפולה.

• "מי שמכיר אותי, יודע שאני מראה חוסן, חזקה, מרגישה וונדר וומן"

בעת גילוי המחלה, ההתמודדות של סיגל כללה בעיקר הקפדה על טיפול תרופתי, בלי יותר מדי השלכות נוספות. "לא נתתי לזה לעצור אותי, להיות אמא מורה ומחנכת הכי טובה שיכולתי להיות" היא אומרת, "מי שמכיר אותי, יודע שאני מראה חוסן, חזקה, מרגישה וונדר וומן. עושה הכל כדי לחיות את החיים. אני אכן חזקה ברוח ובנפש, מבחינתי אני הכי בריאה שאפשר למרות שהיום אני מתקשה בכל פעולה. עם הכל גידלתי את בני היחיד לבד, ואני גאה בכך שהיום הוא עתודאי, מהנדס, שירת כסרן בחיל האוויר, אזרח שתרם למדינה בשירות קבע בהצטיינות. הוא ממלא אותי אושר ונחת. יש לי קשר מאוד מיוחד איתו, והוא מרגש אותי כל יום מחדש בתמיכה ובחיזוק בו. אני מאוד גאה בו".

איפה התחילה ההידרדרות במצבך הרפואי?
"תמיד היה ידוע שבסוף המצב ידרדר והכליות כבר לא יעבדו. זה קרה לפני כשנתיים ובחצי השנה האחרונה אני בקצה הפיזי שלי. אני מטופלת בבי"ח בלינסון, שם יש רופאים נהדרים שנלחמים עליי ולא מוותרים, מנסים טיפולים חדשים וניסיוניים, הכל כדי שיצליחו להחזיק אותי כמה שיותר זמן עד שאקבל כליה מתרומה ואחזור לעצמי. לצערי כבר לא נשאר להם המון מה לעשות ולכן אני מחפשת תורם שיציל את חיי. אני עושה הכל כדי להמשיך לעבוד וללמד. עם זאת, אני נאלצת לעבור בדיקות וטיפולים רפואיים שמשפיעים מאוד על ההרגשה הפיזית שלי".

• "ידעתי שהתלמידים שלי יחזקו אותי"

הסטטוס הרפואי של סיגלית נכון להיום ברור וחד משמעי: היא חייבת לעבור השתלת כליה בדחיפות ולכן היא מחפשת אחר תורם. לדבריה, כל בני משפחתה נבדקו והם לא מתאימים לתרומה. בנה נולד פג ולכן למרות שמאוד רצה, לא יכול היה הוא לתרום לה את הכליה.
בשבועות האחרונים זוכה סיגלית לתמיכה חסרת תקדים מצד תלמידיה.
"אני מורה לאנגלית באורט אורן בעפולה, וחינכתי שכבות רבות של תלמידים", היא מספרת, "מאז ומתמיד חינכתי ולימדתי את תלמידיי כאילו היו ילדיי, באהבה ובמסירות. אני עושה הכל בכדי שיצטיינו ויגיעו לבגרות עם נקודת התחלה שווה- כדי שיצליחו בחיים. אני לא מוותרת על אף תלמיד ושואפת להביא כל אחד מהם להצלחה, אושר וגאווה בעצמם. לפני שבוע, פרסמתי בפייסבוק פוסט שבו הסברתי על מצבי וקראתי לעזרה במציאת תורם שיציל את חיי. ידעתי שהתלמידים שלי ישתפו ויחזקו אותי, אבל לא תיארתי לעצמי שהם ייקחו חלק אקטיבי ענק, כאילו הם ממש ילדיי. הם גייסו תלמידים לשעבר ובהווה משכבות שונות והרימו קמפיין להציל את חיי. במסגרת הקמפיין הם הדפיסו מודעות ותלו אותן ברחבי הארץ, גייסו אותי לראיונות בטלוויזיה וברדיו, עשו את הבלתי יאומן והצליחו להגדיל את המודעות לתרומת כליה והצלת חיים בצורה עצומה. אני מלאת אושר וגאווה וזה ממלא אותי בהמון תקווה. והכי חשוב, הם איתי בלב ומלווים אותי בצורה הכי טובה בעולם. התלמידים שלי הם מבחינתי הילדים השניים שלי. כמו שאין מצב שמוותרים על הילדים כך אני נלחמת על תלמידי שיגיעו להצלחה בחיים".


"במשך שנים אני נלחמת עבור חייהם של בני ותלמידיי וכעת נאלצת להילחם על חיי. יש לנו שתי כליות – אנחנו יכולים לחיות בבריאות איתנה עם כליה אחת חיים שלמים ולעשות הכל"


את זוכה לתמיכה מעמותת מתנת חיים?
"עמותת מתנת חיים הצליחה להביא ל1200 השתלות אלטרואיסטיות מאז הקמתה לפני כעשור. העמותה מלווה ועוזרת לתורמים בריאים שרוצים להציל חיים באמצעות תרומת כליה, ומאפשרת להם לעבור את התהליך בצורה הקלה ביותר שאפשר. יש להם המון ניסיון והם הרוח והגב התומכת שלי בכך התהליך".

איפה את פוגשת את הרגעים הקשים? את מוצאת את עצמך לעיתים נשברת?
"אני לא בנאדם שנשבר. בכל משבר אני מוצאת את נקודת האור שלי. מהמשבר הזה אני לומדת ומתרגשת, מהאהבה והחום שהענקתי לתלמידיי ושכיום חוזרת אליי בתמיכה אדירה. אני רואה את הצדדים היפים של המדינה והעם שלנו, שמתעניין, תומך, וחלקם אף מתגייסים ומנסים לבדוק אם הם מתאימים לתרומה. לצערי, צריך כמות מאוד גדולה של אנשים כדי למצוא התאמה".

סיגלית עם בנה דין. צילום: מהאלבום המשפחתי
סיגלית עם בנה דין

איך מתרוממת מאותם רגעי משבר?
"אני מוקפת במשפחה, חברים, בני היחיד וכן, גם בתלמידים המהממים שלי".

ממה את הכי מפחדת?
"לא אשקר, זה מפחיד להגיע למצב שבו אתה נאלץ לחשוף את חייך הפרטיים לכולם. אבל ברגע שהתגברתי על הבושה והבנתי שזה עניין של חיים או מוות, גיליתי אנשים מדהימים ותמיכה מכל מקום, והלב שלי מתרחב כל יום מחדש".

איך הציבור יכול למעשה לעזור לך?

שאלון לבדיקת התאמה לתרומה
שאלון לבדיקת התאמה לתרומה

"תרומת כליה מתורם חי יכולה להציל את החיים שלי – עזרו לי להמשיך להיות אמא, מורה, בת זוג, חברה, אחות ובת. במשך שנים אני נלחמת עבור חייהם של בני ותלמידיי וכעת נאלצת להילחם על חיי.
יש לנו שתי כליות – אנחנו יכולים לחיות בבריאות איתנה עם כליה אחת חיים שלמים ולעשות הכל (ואפילו לרוץ מרתון או טריאתלון), ולהציל נפש אחרת – עם השנייה. מכאן אני רוצה להעביר מסר ולומר תודה על כל האהבה והתמיכה שאני מקבלת".

ניתן לפנות לעמותת "מתנת חיים" ולבקש להיבדק עבור סיגלית שאבי. ליצירת קשר – 02-500-0755

כללית: חייה של מטופלת ניצלו בזכות עירנותו של הדימותן (רנטגנאי)

|

מועדון היולדות של המרכז הרפואי העמק אירח את מנהלי מרכזי הצעירים של ישובים סביב בית החולים

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|