בילוי משפחתי בחג המים: מסלולים מומלצים מסלולי טיולי ב'שביל סובב כינרת' ללא תשלום

לכבוד שבועות הוא חג המים, באיגוד ערים כינרת מציעים שלושה מסלולי טיול משפחתיים בחיק הטבע ב'שביל סובב כינרת', ליד מקורות מים וסביב הכינרת המלאה. השבילים מסומנים – ללא תשלום!
צילום דניאל וקנין

• יהודייה, מג'רסה וזאכי – מסלול טיול קסום במקורות המים- 'שביל סובב כינרת'

מסלול קסום, כולל מקורות מים, תצפיות קסומות וחוויה ייחודית על שפת הכינרת.
איך מגיעים: את הרכב יש להחנות בדרך העפר בצמוד לגשר אריק. בצד הצפון מזרחי של הגשר יורדים לעבר הכינרת ומכאן מתחיל המסלול. צועדים על השביל האדום כ- 200 מטרים ופונים שמאלה לעבר סימון שביל ירוק בצמוד לשמורת הבטחה שמקיפה את שפכי הנחלים של הירדן והגולן לכינרת.
תיאור המסלול: צועדים לכיוון מזרח כשמימין שמורה ומשמאל שטחי חקלאות בהם מגדלים מנגו עד שמגיעים לחורשת אקליפטוס, אחריה פונים שמאלה בצמוד לערוץ קצר על הדרך הירוקה בין השטחים החקלאיים, חולפים על פני סבך קנים, פונים ימינה ומגיעים לערוץ נחל זורם בעומק כ- 30 ס"מ- הזאכי. ממשיכים עוד כ- 100 מטרים קדימה ושם ממתין מקור מים נוסף- נחל יהודייה. לאחר חציית היהודייה, פונים ימינה לעבר שביל סובב כינרת, צועדים על סימון השביל כ- 500 מטר לעבר עיקול חד שמאלה ולאחר מכן ימינה, כק"מ קדימה פונים ימינה לעבר מטע תמרים ולאחר מכן הצעידה הינה לכיוון מזרח בצמוד לגבול השמורה.
צועדים בסמוך לגדר בין השמורה למטעים לעבר חורשת זיתים בה ניתן להאזין לפכפוך מי המג'רסה, שפך דליות. כאן ניתן לסיים את המסלול בפנייה שמאלה לעבר המג'רסה או לחילופין לפנות ימינה ולהמשיך בשביל סובב כינרת בצמוד למטע הזיתים, צמוד לצינור השאיבה, חולפים על פני שער בקר ופונים לפי הסימון על עמוד החשמל שמאלה. לאחר 500 מטר עוברים על פני מתקן שאיבה, צועדים כקילומטר נוסף עד למלון נופש כינר, נכנסים לבוסתן שפותח ומתוחזק על ידי קבוצות מתנדבים הפועלות בשביל סובב כינרת, בקצה הבוסתן ניצבת אנדרטת גוליבר וחוף כינר, נקודת הסיום של המסלול.
אורך המסלול: 9 ק"מ, ניתן לקצר ל-5 ק"מ ולסיים בתחילת מסלול מג'רסה. המסלול חשוף לשמש ובחלקו הליכה בתוך המים. לאורך המסלול אין היכן למלא מים. יש להצטייד בכמות מספקת של מים לשתייה שיספיקו לאורך כל הטיול.

רמת קושי: בינונית, מתאים למיטיבי לכת. חלק מהמסלול כולל צעידה בתוך המים.

מכפר נחום לטבחה-נביעת מפל -איו- בריכת הרמה-צילום איגוד ערים כינרת
מכפר נחום לטבחה. נביעת מפל, בריכת הרמה.  צילום איגוד ערים כינרת

• מכפר נחום לטבחה

מסלול לאורך רצועת חוף קסומה בצפון הכינרת, מפל נסתר שנוצר מבאר ארטזית שוצפת ותצפית מרהיבה על הכינרת.
איך מגיעים? מחנים את הרכב בחניון חוף כפר נחום 3.5 ק"מ מצומת כפר נחום מזרחה, נקודת הסיום בעין איוב. מומלץ לארגן רכב איסוף שימתין ברחבת החניה בכניסה לפילגרהאוס.
יש לנקוט משנה זהירות במעבר בכבישים.
תיאור המסלול: מתחילים בסמוך לחוף כפר נחום והולכים מערבה אל בין הכינרת למטעי המנגו והזיתים. לאחר כ- 1,000 מטר מגיעים למבנה בזלת חסר גג וממשיכים ללכת עם השביל שמוביל אל חצי אי עם תצפית מרהיבה אל הכינרת. הולכים לצד מטע הזיתים ובקצהו כבר שומעים את שצף המים הנופלים במפל הנסתר ישירות אל הכינרת, מגיעים אל עין איוב והמפל הנסתר ונהנים מתצפית ונוף עוצר נשימה. המפל השוצף הוא תוצאה של קידוח של תה"ל משנות ה-60, כחלק מהמאמץ של המוביל הארצי למניעת נביעת המעיינות המלוחים בכינרת. הבאר ארטזית, כלומר: פורצת בכוחות עצמה בלחץ המים, ללא משאבה. כיוון שנתגלה שהמים הם בעלי מליחות נמוכה, הם זורמים בחופשיות אל הכינרת. משפת הכינרת עולות מדרגות אל כביש 87. בדרך למעלה אל הכביש מבחינים משמאל במבנה עגול, "באר איוב". זוהי בעצם בריכת הרמה שנבנתה מעל עין איוב. המעיין הנובע בין קירות הבריכה ממלא אותה ומאפשר השקיית שדות סמוכים. בסיום המדרגות פונים שמאלה והולכים עוד כ- 200 מטר לרחבת החניה בכניסה לפלגרהאוס, שם יחכה הרכב במידה וחניתם ואם לא, מהמפל חוזרים חזרה לתחילת המסלול.
אורך המסלול: 2 ק"מ
רמת קושי: בינונית

• מגשר אריק לכפר נחום

מסלול בין חורשות אקליפטוסים, ערוצי נחלים, היסטוריה ומיופייה של הכינרת המלאה.|
הטיול עובר בין חורשות אקליפטוסים ועצי זית, ערוצי נחלים ומבני אבן עתיקים מהתקופה העותומאנית. לאורכו של השביל נהנים מפינות חמד מוצלות ושקטות בחיק הטבע.
איך מגיעים: מתחילים את הטיול בכביש 87, כביש צפון הכינרת. לבאים מכיוון מערב, פונים לפני גשר אריק דרומה לשפך הירדן, מחנים את הרכב בין האקליפטוסים, סמוך לנקודת הסיום של שייט הקיאקים "אבוקיאק". יש צורך ברכב נוסף שיחכה בסוף המסלול בגן לאומי כפר נחום.
תיאור המסלול: מחורשת האקליפטוס שעל הירדן צועדים מערבה בשביל סלול היטב, בתחילה על שפת הירדן ובהמשך על שפת הכינרת. הולכים מערבה כשמשמאל נופי הכינרת. כעבור כ-2 ק"מ מבחינים בערוץ נחל אור, הזורם כל השנה בזכות מעיין עין עייש, הנובע בין כביש 87 לכינרת ובסמוך מגלים את אתר תל עייש, ישוב קדום מתקופת הברזל ועד התקופה העותומאנית. לאורך השביל עוברים דרך חוף "מפרץ אמנון" היפיפה וחוף ספירית. לאחר כחצי קילומטר חוצים את נחל כורזים בשביל צר ומסיימים את המסלול בגן לאומי כפר נחום.
אורך המסלול: כ- 4.5 ק"מ. למעוניינים במסלול קצר של 2 ק"מ, ניתן להגיע עד לעיינות עייש ולהחנות את הרכב הנוסף בחוף מפרץ אמנון.
רמת קושי: קלה

'שביל סובב כינרת' הינו אחד מהפרויקטים המרכזיים של איגוד ערים כינרת, השביל חובק את הכינרת אורכו כ- 65 קילומטרים, המקיף 85% מחופי הכינרת ומאפשר מעבר חופשי לחופים באמצעות שביל טיילות, נוח ונגיש, לטיול רגלי ללא תשלום, בשביל מסומן, עם נופים ופינות חמד נסתרות.

הצעות לטיולים ומקטעים נוספים ב'שביל סובב כינרת' – באתר – www.kineret.org.il