בטירוף שלהן: "קברט עפולאי" לנשים בלבד

מוזיקה, קומדיה, סאטירה, ודיאלוגים נטולי פוליטקלי קורקט. ביום רביעי הקרוב יעלה בפעם החמישית בעפולה מופע הקברט "בואנה". ומה עם גברים? הפעם הם בחוץ. צילום: ענבל קים נהיר

האסוציאציה הראשונה שעולה עם המילה "קברט" תוביל אדם ממוצע למופע באולם אפלולי בברודווי, במועדון לילה בניחוח צרפתי חזק, או למחוזות גרמניים של המאה הקודמת- בתקופה שבין מלחמות העולם.
עם ההשפעות הללו, חמושות באג'נדות חתרניות, ביקורתיות ומרתקות יצאו מספר נשים אומניות ויוצרות, רובן חברות "תנועת תרבות" בעפולה למסע שהוביל אותן להעלות את המופע המסקרן
"בואנה", מופע קברט סאטירי ובידורי – גרסת עפולה. המופע יעלה ביום רביעי הקרוב באולם הדאבל יו גריל בר הסמוך לתחנה המרכזית בעיר. פתיחת הדלתות בשעה שמונה בערב כשבשעה תשע נשות "בואנה" יעלו לבמה. בתום המופע צפויה להיערך מסיבת "אפטר פארטי". מחיר הכניסה למופע הוא סמלי ויעמוד על 30 שקלים.

• אז תבואנה ל"בואנה"?

"בואנה" הוא פרוייקט מתוך פרויקטים רבים שמקיימת תנועת תרבות שפועלת בבירת העמק מזה כעשור. "לפני חמש שנים, החלטנו אנו הנשים בקבוצה, לייצר לעצמנו מעין התאגדות נשית, משוחחת ויוצרת תכנים ודיאלוגים שעוסקים במגדר, נשיות, במצבן של נשים בתוך התרבות השלטת – וכמובן את הביקורת שלנו על כך.
המטרה היא להחיות את זה כלפי עצמנו מחד ומאידך ליצור כלפי חוץ יצירות אומנותיות, גם לנשים בעפולה וגם לנשים בכל רחבי ישראל", אומרות ליפשיץ וברק, אמניות בתנועת תרבות בעפולה וחלק מצוות ההפקה של המופע.

לפרטים נוספים על מופע הקברט לחצ/י


מתוך המקום הזה צמח למעשה לפני כחמש שנים המופע "בואנה", קיצור של המילה "תבואנה", מלשון תבואו


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


"אנחנו מדברות על התכנים הללו ועוסקות באומנות ביום יום", אומרות ליפשיץ וברק, "השילוב של נשים שחיות ומדברות יחד על תכנים שקשורים לנשים, העיסוק שלנו כאומניות והחיים שלנו בעפולה, הובילו אותנו להעלאת המופע הזה שהוא לא עוד מופע. הוא מתאפיין בכך שהוא לנשים בלבד והמרחב המשוחרר שאנו מופיעות בו יהיה נשי בצורה טוטאלית. כל הפעולה של 'בואנה' הוא ליצור מרחב בטוח ופתוח ושמותר להעלות בו את כל הנושאים והסוגיות המעוניינות באופנים קצת אחרים. זה מתאפיין באופן שאנו מעלות את המופע. כל תהליך כתיבת המופע והפקתו, בימויו ויצירתו זה רק על ידי נשים".
המופע עוסק בסוגיות מרכזיות של נשים: מה זה אומר להיות אישה בעולם? מה קורה כשנשים נפגשות? מה המשמעויות? ובתוך זה הסתעפויות של תכנים, "במופע אנחנו מדברות על מיניות, מגדר, אחיות, גוף, מראה ומודל היופי", אומרת ליפשיץ, "במקביל אנו עוסקות במושג המשפחה, הורות, אמהות. זה בעצם חולש על כל מרכיבי החיים מכיוון שלא ניתן לדבר על מה זה אישה בלי לגעת באיזשהו אופן באותם מרכיבי חיים".

• "פמיניזם היא לא מילה גסה"

המופע יתמקד גם במקומן של הנשים בחברה פטריארכלית, ממקום של כנות, התמודדות ותיאוריות הגות, "אנו עוסקות ביחס של גברים לנשים, מה אנחנו דורשות וכן אנו רוצות להביא למופע אמירה של נשים בתוך החברה, נשים בעלות עמדה. הביקורת שלנו מוצגת ומועברת במופע ממקום סאטירי, ביטוי מוגזם, הגחכה. זה מגיע מביקורת שאפשר להזדהות איתה, להתייחס אליה, שהיא לא מנתקת או מנכרת ויותר מעלה שאלות וחומרים למחשבה.
אנו יודעות שחלק מהתכנים אינם קלים לעיכול, בכל זאת, מדובר בתכנים הרכים והמורכבים של חיינו כנשים. אך עם זאת ישנה יכולת הזדהות גבוהה ואנו מכירות בפוטנציאל המשחרר של מפגש עם המופע בעקבות סדרת המופעים שרצנו איתם בשנים האחרונות ומתגובותיהן של קהלי נשים שונות ברחבי הארץ", אומרות השתיים, "בסופו של דבר 'בואנה' זה מרחב פמיניסטי בראש ובראשונה, לקחת את המושג הזה ולתת לו מקום בעולם שהוא לא יוצר אנטי. פמיניזם זה לא רק 'אישיו' נשי אלא גם גברי. הוא עוסק ביכולת שלכל מגדר יהיה שוויון מקסימלי מבחינת היכולות והתכונות שלו.

"הביקורת שלנו מוצגת ומועברת במופע ממקום סאטירי, ביטוי מוגזם, הגחכה. זה מגיע מביקורת שאפשר להזדהות איתה, להתייחס אליה, שהיא לא מנתקת או מנכרת ויותר מעלה שאלות וחומרים למחשבה"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


בהקשר שלנו זה לתת לנשים את הלגיטימציה להגיד שהן פמיניסטיות ושזו לא מילה גסה ולדרוש את המקום שלהן בעולם להיות מי שהן. מעבר לכך כמובן לצמצם את מימדי הדיכוי והניכור של נשים בעולם ובחברה. זה תוכן מרכזי ששזור כשתי וערב לאורך כל המופע. המושג פמיניזם מוזכר במידה מצומצמת במופע, אבל בסיומו הוא מקבל חיות קונקרטית וזה מדהים איך תכנים ומושגים מקבלים לגיטימציה רק מתוך לראות מופע אומנותי – שבמסגרתו נשים מדברות על תכנים רלוונטיים – שלא תמיד מדברים עליהם. חשוב לנו גם ליצור מפגש של נשים שמדברות אחת עם השנייה, צוחקות, רוקדות והכל בפאן, כחוויה מכלולית".

• "מבחינתנו זה לא מופע, זה אירוע"

קהל היעד אותו סימנו מפיקות המופע הן צעירות מגיל 17 ועד נשים בגיל 80 פלוס שצפו במופע האחרון שעלה במרכז הארץ לאחרונה. בשנים עברו, הגיעו לצפות במופע "בואנה" שעלה בעפולה בעיקר נשים צעירות בגילאי 20 פלוס- עד חמישים- שישים.

"מבחינתנו זה לא מופע, זה אירוע", אומרות ליפשיץ וברק, "בהתחלה יהיה מינגלינג עם קייטרינג משובח, לאחר מכן המופע ובסוף מסיבה. בסופו של דבר מדובר במופע משמעותי ומושקע שאנו נודדות איתו ברחבי הארץ בגרסא המצומצמת, אך בעפולה אנחנו מביאות את הגרסא המלאה. בכל זאת, זה הבית שלנו".

במופע שיעלה בעיר בפעם החמישית, ובוורסיה שונה מבעבר, משתתפות 15 נשים, חלקן אומניות מתנועת תרבות. השנה תשתתפנה במופע גם נשים מקומיות, תושבות העיר, שעברו תהליך מגבש ויוצר בשנה האחרונה עם חברות התנועה, סביב התכנים המדוברים, ובתום תהליך הן משתתפות בקברט, "בשנה האחרונה התחברו אלינו לתהליך חבורת נשים מרגשות, שבחרו באופן פעיל להשתתף במופע, לכתוב, לשחק, לשיר וליצור אותו ביחד. כמובן שפעילות הקבוצה לא מסתכמת במופע זה. חבורת 'בואנה עפולה' תמשיך ליצור גם בעתיד כלפי נשות העיר והסביבה", סיכמה ליפשיץ.

לפרטים נוספים על מופע הקברט לחצ/י

לאירועים נוספים השבוע בלוח "מבלים בעמק"

מנגלים ורמקולים מחוץ לתחום: הפנים החדשות של הסחנה

|

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|

עצמאות בעפולה: כך ייראו חגיגות ה-76 למדינה בעיר

|