בוטלה הקמת תחנת הכח מבואות הגלבוע

באותו תא שטח יוקמו מתקנים שנועדו לשרת את מיזמי האנרגיה החלופית המקודמים בגלבוע- אגירה ומיתוג

ראש מוא"ז הגלבוע, עובד נור, התבשר אמש על ביטול כל תהליכי תכנון הקמת תחנת כוח מבוססת גז באזור תעשייה 'מבואות הגלבוע', לאחר שהוביל את ההתנגדות להקמתה.
הדיון שהתקיים במועצה הארצית לתכנון ובניה, נשא בשורה חשובה נוספת כאשר ע"פ התכנון החדש, יתקיימו באותו תא שטח (החלק הצפוני של אזור התעשייה), מתקנים שמטרתם לשרת את כל מיזמי האנרגיה החלופית המקודמים בגלבוע- אגירה ומיתוג.
כך, לצד הסרת העננה בנוגע לתחנת כוח מזהמת (המתבססת על תהליך שריפה דלק פוסילי), מכירים גורמי התכנון במדינה, במדיניות מוא"ז הגלבוע לפיתוח המשאבים החקלאיים והסביבתיים.
"אין בלתי אפשרי כשעושים את הדברים נכון, וקשה להפריז בחשיבות ההחלטה", אומר עובד נור, ראש מוא"ז הגלבוע. "המועצה הובילה בכל העוז מאבק סביבתי עיקש על איכות ובטיחות חיינו. אנחנו בוחרים לנהל את התהליכים ולא רק להגיב לאיומים. כך, הבענו התנגדות נחרצת שהתקבלה בכל וועדות התכנון, אך לא פעלנו מתוך תפיסת "נימבי", אלא לאחר שביצענו עבודת מטה יסודית המציגה חלופות ליצור חשמל תוך שימוש באנרגיה מתכלה ולא מזהמת".
בדבריו מתכוון ראש המועצה, למהלך תקדימי שהובילה המועצה לבנית מסמך מדיניות מוסכם לבחינת מיזמי האנרגיה, תוך שיתוף התושבים ולמען הישובים. הדבר נוצר על רק יוזמות רבות ומגוונות, שקודמו במקביל במרחב, ללא הגיון תכנוני והתחשבות בדעת הציבור. המועצה בראשותו של עובד נור, התחייבה כי תעשה ככל שעל ידה למנוע מפגעי בריאות וזיהום מיותרים, ובראש אותו מסמך מדיניות עמדה ההחלטה להירתם למשימה הלאומית לייצור אנרגיה מתחדשת, כשבגלבוע רואים בחיוב את אותם מיזמים סולריים המאפשרים שימור הקרקעות החקלאיות, והשבתן לחקלאות בתום הפרויקט, תוך יצירת מנוף כלכלי חשוב לישובים.
בין השאר מדובר על הקמת שדה הסולארי הפרטי הגדול בישראל! מתקן פוטו וולטאי שיוקם בגלבוע, נחשב כבר עתה כמתקן לאנרגיה מתחדשת הגדול ביותר שהוקם בצפון, והוא מתוכנן להתפרש על שטח כולל של כ-2641 דונם, ויספק עד 250 מגה-וואט, שיוזרמו לרשת הולכת החשמל הארצית. היקף פעילות השדה, תהווה מנוף כלכלי חסר תקדים עבור 11 מושבי חבל התענך, אשר באדמתם יוקם הפרויקט.
בגלבוע מצביעים בגאווה על כך שמדובר במאבק הסביבתי השני בהובלת עובד נור, בו הוא רותם מחאת תושבים לעצירת מיזם תעשייתי מזהם שעלול היה לסכן את בריאות הציבור. כזכור, בסוף שנת 2016, דחתה מוא"ז הגלבוע את בקשות ההיתר של חברת 'פרוטרום' להעתקת מפעלה מחיפה לגלבוע.