בהשקעה של כ- 125 מיליון שקל: מפעל המחזור הגדול ביותר באזור הצפון נחנך בעפולה

המפעל צפוי לקלוט מעל 40,000 טון של פסולת בחודש ולהפריד את הפסולת לסוגים שונים. צילום: ורידיס

מפעל מיון הפסולת הגדול ביותר באזור הצפון, הוקם באזור התעשייה של עפולה. המפעל הוקם על ידי תאגיד הסביבה "ורידיס אינווירונמנט" בעלות השקעה של כ- 125 מיליון שקל וזכה למענק הקמה בסך של כ- 37 מיליון שקל מהמשרד להגנת הסביבה.
המפעל צפוי לקלוט מעל 40,000 טון של פסולת בחודש ולהפריד את הפסולת לסוגים שונים – חומר אורגני, פלסטיק, קרטון ועוד. כ-45% מהפסולת הנכנסת מופרדת כחומר אורגני המועבר לייצור קומפוסט, כ-6% מהפסולת הנכנסת מופרדת לחומרי גלם ברי מיחזור (קרטון, פלסטיק ומתכות), והיתר מועבר להטמנה או השבה.
הקמת המפעל תואמת את האסטרטגיה של המשרד להגנת הסביבה לטיפול ומיחזור של פסולת על מנת לצמצם את היקפי הפסולת המועברת להטמנה ל- 20% בשנת 2030, להפוך אותה ממטרד למשאב ולהפחית את ההשפעות הסביבתיות השליליות לאורך שרשרת הטיפול בפסולת.
ורידיס החלה בהקמת המפעל בשנת 2019, והוא נחשב למפעל המיון בעל האמצעים והטכנולוגיות המתקדמים ביותר בישראל, בנוסף למפעל ה- RDF שהקימה ומפעילה ורידיס בחירייה. המפעל ממוקם בא.ת של עפולה ונבנה במבנה סגור, תוך עמידה בסטנדרטים הסביבתיים המחמירים ביותר. המפעל עתיד לקלוט פסולת מעשרות יישובים וערים באזור הצפון מחדרה ועד הגליל המזרחי, ביניהם: חדרה, הגליל התחתון, עמק יזרעאל, מעלה הגלבוע, בקע אל גרבייה ועוד ויעסיק עשרות עובדים מהאזור.
המפעל החדש הוקם בסמוך לתחנת המעבר והמיון הקיימת שהחלה לפעול בשנת 1986 והייתה תחנת המעבר הממיינת הראשונה בישראל. כאמור לפני כשנתיים החלה ורידיס בהקמתו של מפעל המיון החדש והמתקדם. במפעל החדש כ-60% מהפסולת הנכנסת תעבור הפרדה ומיון והחומרים ברי המיחזור יועברו למתקני מיחזור לפי סוג החומר המופרד.
הפסולת מופרדת לזרמים של קרטון, שקיות פלסטיק, מתכות ברזליות, מתכות אל ברזליות (אלומיניום) ומיקס פלסטיק.
ראש עיריית עפולה אבי אלקבץ אמר: ״מפעל המיחזור שאנו חונכים היום הוא חלק מהחזון של העיר עפולה להפוך לעיר ירוקה. את היסודות למפעל הזה הנחנו לפני כ15 שנים במהלכם עבר גלגולים שונים עד שהגענו לרגע המרגש הזה בו אנו חונכים היום את המפעל החדש והמדהים הזה. עיריית עפולה ותושבי עפולה שמחים להיות שותפים מלאים למיזם האדיר הזה".
מנכ"ל ורידיס אילן בן סימון: "מפעל המיון והמחזור עפולה הוא מהמובילים והחדשניים בעולם. המפעל נבנה בהשקעה משותפת של חברת ורידיס והמשרד להגנת הסביבה, בהיקף של כ- 125 מיליון שקל. כדי להבטיח את הצלחת המפעל ולוודא שהשקעת המדינה לא תרד לטמיון, עליה לעצור באופן מיידי את פעילותן של כל תחנות המעבר הפיראטיות