בהקמה: מכשול לעצירת דרדרת סלעים מעל חפציבה

המכשול מוקם לאחר שבשנים האחרונות סבלו בחפציבה מאירועי דרדרת במדרון בצדו הדרומי של הקיבוץ

בלחץ עובד נור, ראש המועצה האזורית גלבוע, ובסיכום חסר תקדים עם הקרן לשטחים פתוחים, החלו העבודות למניעת דרדרת אפשרית, בעלות הנאמדת במעל ל-5 מיליון שקל מעל קיבוץ חפציבה. קדם לכך תכנון מפורט אותו ביצעה מוא"ז הגלבוע, בשותפות עם רט"ג, אשר השטח רשום על שמה. המכשול מוקם לאחר שבשנים האחרונות סבלו בחפציבה מאירועי דרדרת במדרון בצדו הדרומי של הקיבוץ.
"שנים רבות מידי של קיפאון חסר אחריות הגיעו לסיומן, ומבשרות תקווה גדולה לתושבי חפציבה", אמר השבוע נור, "המועצה החליטה לא להתעלם מהסכנה, וסימנה זאת כבעיה שמצריכה פתרון מידי, ולא פחות מכך- איגום משאבים והפניית זרקור לצורך קידום ופיתוח".
העבודות מבוצעות עפ"י תכנית שהוכנה ע"י מומחים בתחום וכוללות הקמת גדר רשת מיוחדת לעצירת גושים בחלק התחתון של המדרון, ובמקביל, מוקמות סוללת עפר ותעלות בחלק העליון. כל העבודות נעשות תוך התחשבות בנוף הייחודי ושימור ערכי הטבע במקום, והן צפויות להסתיים עד סוף הקיץ הנוכחי.
מדובר במדרון המתחיל בראש הר ברקן (גובה של 497 מ' מעל פני הים), ומסתיים בקיבוץ חפציבה, ברום של מינוס 65 מ'.
ראוי לציון כי הקרן לשטחים פתוחים נאותה לפניית המועצה, תוך שהיא מדגישה כי "מדובר מבחינתה באירוע חד פעמי וחריג", אך היא נעתרת מתוך הבנת הסכנה שהוצגה לה ע"י ראש המועצה.
במוא"ז הגלבוע מעדכנים כי ראש המועצה יזם גם מהלך דומה, בסמוך לישוב גדעונה, שם רתמה המועצה לתכנון מקיף וביצוע את קק"ל (שהמדרון מצוי בתחומה), ובשיתוף כל הגורמים, לרבות משרדי הפנים והשיכון, מוקם מכשול ייעודי מעל היישוב.