דיאנה מעמק המעיינות: בדרך שלה

סיפורה מעורר ההשראה של טוראית דיאנה סביאטוצבסקי מעמק המעיינות מוכיח כי אין דבר העומד בפני הרצון. אחרי היסטוריה של שימוש בסמים ואלכוהול, תחושת בדידות וניכור, ואתגרים מורכבים, היא בחור לקחת את גורלה בידיה ולעזור לעצמה ובמקביל לנסות לסייע ולהעצים נערים ונערות שהיו במקומות שהיא מעדיפה לשכוח. אחרי ארבע שנות התנדבות במשטרה היא התגייסה לצה"ל ותחל בקרוב בשירות חיל הים כמש"קית תיאום ימי. ראיון. צילום דובר צה"ל

לטוראית דיאנה סביאטוצבסקי, 18.5, מעמק המעיינות היה את כל הסיבות שלא להאמין בעצמה. סביאטוצבסקי חוותה בשנות נערותה בריונות בבית הספר, היא שוטטה בחוסר מעש עם נערות ונערים ברחובות, נטלה סמים ואלכוהול, עד שגורמי הרווחה התערבו והוציאו אותה מביתה.
אך למרות הכל, סביאטוצבסקי התגייסה לצה"ל, סיימה מסלול טירונות בהצלחה בבסיס מחו"ה אלון של חיל החינוך והחליטה שלא לוותר לעצמה. "תמיד ידעתי בתוך תוכי שזה לא בסדר", סיפרה טוראי סביאטוצבסקי: "בגלל זה חשוב לי להוכיח לעצמי ולהוכיח לאחרים מה אני שווה. המשפט שלי שהפך למוטו הוא ש – 'אין דבר העומד בפני הרצון'."

• סמים ואלכוהול כדרך התמודדות

עוד בהיותה תלמידה בבית הספר עברה סביאטוצבסקי קשיי הסתגלות ובאופן יומיומי חוותה הקנטות מצד חבריה לספסל הלימודים. בסופו של יום היא מצאה את עצמה משוטטת ברחובות ומדרדרת למחוזות שליליים. לעיתים היא הייתה מסתובבת במשך ימים ולא שבה לביתה. "כבר שעליתי לכיתה ז' החברה לא ראתה אותי כחלק מכולם", נזכרת סביאטוצבסקי: "החשיבו אותי כמישהי ממעמד נמוך. זו הסיבה שהתחלתי להבריז מבית הספר באופן קבוע."

כשהגיעה אל הרחוב מצאה נערים כמוה שיכלו להזדהות עם מחשבותיה, לבטיה וקשייה. איתם היא הסתובבה והם אל גם שסיפקו לה את הסמים והאלכוהול. "הנפילות בחיים גורמות לך לחשוב שהסמים והאלכוהול הם הדרך להתמודד עם הבעיות, נשאבתי לשם ולא ראיתי מה קורה מסביב", הוא אומרת.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


באותה העת, אמה של דיאנה המתגוררת בעמק ניסתה לשנות את מסלול חייה – אך כל ניסיונותיה לדבר עימה עלו בתוהו. לא פעם הייתה סביאטוצבסקי נעלמת לימים ארוכים למרות הפצרותיה של אמה ומתאכסנת אצל בן זוגה לשעבר שהתגורר במרכז הארץ. בביתו היא הייתה שותה ומעשנת, "אף אחד לא ידע  באמת מה קורה איתי," היא מספרת: "חבר שלי היה בדיוק כמוני, היה ברור לנו שהחומר תמיד יזדמן לנו, היינו מעשנים בקבוצות ולא היה לי את הצורך לחפש או להוציא כסף".

• המעבר להוסטל לנערות בסיכון

לאחר תקופה של יותר משנה בה הייתה סביאטוצבסקי נטולת מסגרות, נכנסו לתמונה גורמי הרווחה והחליטו להוציא את דיאנה מהבית ולהעביר אותה להוסטל לנערות בסיכון בעמק המעיינות – שם היא שהתה במשך כשלוש שנים. בהוסטל היא זכתה  לליווי צמוד לנערות, שיחות שבועיות עם עובדת סוציאלית ואפשרות להיפגש לשיחות עם פסיכולוג. במקביל היא קיבלה טיפול מסור של אנשי המקצוע. "אני מאוד שמחה שהגעתי למקום הזה", היא מספרת, "אפילו אם בהתחלה היה לי קשה עם המשמעת ואם זה ש'סוגרים' במקום שבועיים ברציפות."


על אף כל הקשים בדרכה אל הגיוס, הצליחה טוראי סביאטוצבקי להתגייס ולקבל מעמד של 'חיילת בודדת חריגה'. בשלב ראשון היא עברה את טירונות 'איתן' בפלוגה הנקראת 'סער' כאמור בבסיס מחו"ה אלון של חיל החינוך.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


משך ארבע שנים, עוד בהיותה תלמידה בהוסטל, החלה סביאטוצבסקי להתנדב במשטרה, והיום היא סוגרת כבר ארבע שנות התנדבות. "הרצון להשתלב במשטרה תמיד היה חלום שלי", אומרת דיאנה, "במשטרה הציעו לי להתנדב. לי באופן אישי היה חשוב לצאת לרחובות ולאתר בני נוער במצוקה ובסיכון, בדיוק כפי שאני הייתי, ולעזור להם".

סביאטוצבסקי מסבירה שהמשטרה היוותה גורם מכריע בשינוי בחייה ובאופן שאינו משתמע לשתי פנים המערכת הצילה אותה והעניקה לה משמעות. כמו כן, סביאטוצבסקי רואה את עצמה ממשיכה בעתיד בשירות משטרה, כשהיא מתכוונת ללמוד בתום שירותה הצבאי לימודי קרימינולוגיה ולעבוד כחוקרת נוער.

• "חשוב לי להוכיח לעצמי וגם להראות למה אני מסוגלת"

לאחר שסיימה את לימודיה בהוסטל בחרה טוראי סביאטוצבקי להתגייס לצבא על אף שהייתה לה אפשרות שלא לשרת. "בפגישה שלי עם הקב"ן סיפרתי לו הכל. זה החזיר אותי אחורה והתחלתי לבכות", נזכרת דיאנה, "רציתי מאוד לתרום מעצמי והקב"ן קיבל את הרושם שלא אהיה מסוגלת להתמודד עם הלחץ הצבאי, אבל לא הסכמתי שהצבא יראה אותי ככה. חשוב היה לי גם להוכיח לעצמי, וגם למערכת, למה אני מסוגלת."
על אף כל הקשים בדרכה אל הגיוס, הצליחה טוראי סביאטוצבקי להתגייס ולקבל מעמד של 'חיילת בודדת חריגה'. בשלב ראשון היא עברה את טירונות 'איתן' בפלוגה הנקראת 'סער' כאמור בבסיס מחו"ה אלון של חיל החינוך.


טירונות 'איתן' היא טירונות מיוחדת לנערות שעברו את אותן ההתמודדויות המורכבות שעברה טוראי סביאטוצבסקי.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


טירונות 'איתן' לבנות ונערי מקא"מ (מרכז קידום אוכלוסייה מיוחדת) לבנים הוכיחה את עצמה כתוכנית שתורמת הן לנערים והן לצבא. מדובר בטירונות רגילה כפי שעוברות כל החיילות בצה"ל, אלא שהייחודיות שבטירונות זו היא שהמסגרת עוטפת ומעצימה את החיילות ומעניקה תכנים ייחודיים לאותן בנות המאפשרות להן לעבור שירות משמעותי וגם לקבל כלים להמשך דרכן גם לאחר הצבא כאזרחיות מן המניין.

טוראי סביאטוצבסקי סיימה את הקורס בהצלחה, עברה את ההשבעה, והתחברה לחבריה ומפקדיה. "הטירונות הזו עזרה לי מאוד לביטחון העצמי שלי, ועזרה לי באופן נפשי-רוחני. גיליתי שיש לי את הכוחות להשיג את המטרות שלי. גם אם היו קשיים, קבלתי מענה מהמפקדת ומהסמלת וכל מי שהיה שם."
טוראי סביאטוצבסקי תמשיך את דרכה בעתיד בצבא בחיל הים כמש"קית תיאום ימי, ועל אף כל הקשיים, שאיפותיה לתרום לצבא, להמשיך לאחר מכן במשטרה ולתרום מניסיונה מוכיחים עד כמה בכוחו של כל אדם לקחת אחריות על חייו בלא קשר לנסיבות השונות ולקבוע את גורלו.