בדרך הטבע: מתגייסים להצלת עצי הדקל

חברת "ביו בי" מקיבוץ שדה אליהו פיתחה מלכודת טבעית נגד חדקונית הדקל – להגנה על העצים בחצר הבית 

 

בשנים האחרונות שדרות דקלים הולכות ונעקרות ברחבי הארץ בשל התפשטות חדקונית הדקל. מלכודת חדשנית לשימוש ביתי מאפשרת לאנשים פרטיים שמטפחים עצי דקל וחרדים לגורלם להתגונן מפני החדקונית. המלכודת, של ביו-בי מקיבוץ שדה אליהו המתמחה בלוחמה ביולוגית, מבוססת על נוזל טבעי ולכן מאפשרת ללכוד את החדקוניות בלי לסכן בני אדם, חיות מחמד, דבורים, פרפרים ומעופפים אחרים.
המלכודת מבוססת על תפיסת החדקוניות כבר בשלב שהן מתקרבות לאזור באמצעות נוזל משיכה שגורם להן להיכנס לתוך המלכודת. את המלכודות יש להציב כ"חגורת הגנה" במרחק של כ-30 מטר מעצי הדקל כדי להרחיק את החיפושיות מהעצים.

חידקונית הדקל. גורמת נזקים עצומים לענף התמרים
חידקונית הדקל. גורמת נזקים עצומים לענף התמרים ולדקלי הנוי בחוצות הארץ

חיפושית חדקונית הדקל מסוגלת לעוף מספר קילומטרים ביום. היא נמשכת לריח של עץ נגוע כך שברגע שהחיפושיות מתחילות להתיישב על עץ, חברותיהן מגיעות תוך זמן קצר בעקבותיהן וכך הנזק הולך וגדל עד להתמוטטות העץ. לכן יש חשיבות לבלימתן כבר בשלב הראשון.

המחשה: שדרת דקלים מתים
המחשה: שדרת דקלים מתים

נזקיה של חדקונית הדקל שמתפשטת בארץ הולכים וגדלים – עצים קורסים ושדרות דקלים בנות עשרות שנים נעקרות. הצלחתן של החדקוניות בחיסול הדקל הקנרי האהוב עליהן,  גורמת להן למצוא לעצמן בית חדש באזורים וסוגי דקלים ועצי תמר שעד כה היו פחות מועדפים עליהן, כך שגם מי שטרם נפגעו חשופים לסכנה.
מעבר לנזק למראה הגינה, קריסת עץ עלולה לסכן את מי שנמצאים בגינה ואף חצרות שכנים ולהוביל לתביעות על נזקים.