בדידות בגיל השלישי: "המחלה" החדשה- מאת אתי רם

אתי רם, בטור אישי על הבדידות שמגיעה לעת זקנה, ועל איך אפשר לעזור למבוגרים שמרגישים שאין להם אף אחד?

תוחלת החיים בעשורים האחרונים עולה משמעותית והחברה הולכת ומזדקנת. ככל שאנו מתבגרים אנו סובלים מאבדות רבים , אובדן בן הזוג, מקום תעסוקה, הכנסה כלכלית , אובדן חברים, אובדן כושר גופני ועוד. כל אלה מדללים את מערך הקשרים החברתיים. לעומת האבדות של האדם הקשיש החברה מסביב עסוקה במירוץ החיים, הילדים "עוזבים את הקן" ולא גרים בסמיכות להורים בקהילה כבעבר ובאופן אובייקטיבי המעגלים החברתיים של הקשיש מצטמצמים. על-פי הגישה האבולוציונית הצורך בחברה הוא צורך טבעי של אנשים כמו הצורך במזון ושתייה, ולכן הבדידות היא סימן אזהרה המעידה על מחסור. בשיחה עם א' בת ה-73  נאמרו הדברים הבאים: "הצורך בחברה לא עוזב אותי , הבית ריק ואני מתביישת ליצור קשר, הכי קשה בסופי שבוע, אין לי קניות, פיזיותרפיה, שום תכניות, אני לגמרי לבדי."


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


תחושת הבדידות היא תחושה סובייקטיבית , כמו שאמר הרב סולוביצ'יק, יכול אתה לעמוד במקום הומה אדם ועדיין לחוש בודד ביותר", ואף במחקרים האחרונים היא מסתמנת כמגיפה של ממש שמשפיעה לא רק נפשית אלא גם פיזית על הקשיש. הנתונים על היקף התופעה בקרב גילאי 65 ומעלה אינם אחידים ונעים בין 36.5% ל- 47%, בכל אופן מדובר בחתך משמעותי שלא ניתן להתעלם ממנו. מבחינה סטטיסטית, תחושת הבדידות עולה עם הגיל, עולה בקרב מוגבלים פיזית , יותר נשים ויותר עניים סובלים מבדידות. (אם כי גם בקרב קשישים שהיו שבעי רצון מהמצב הכלכלי שלהם 25% מהם חשו בבדידות). בדידות עלולה להוביל לסבל, לפגיעה באיכות החיים של הפרט , לקשיים בריאותיים, דכאון, ואפילו במקרים קיצוניים למוות. משרדי ממשלה רבים מציעים שירותים שונים שתכליתם  – סיוע בהתמודדות עם תחושת הבדידות. משרד הרווחה והשירותים החברתיים, המשרד לשוויון חברתי, שיחת הייעוץ לקשיש בביטוח לאומי, וכמובן מיזמים של הג'וינט ועמותות שונות ברחבי הארץ. הבדידות בגיל השלישי עולה על סדר היום ומטופלת בכל העולם, בבריטניה הגדילו לעשות שבעקבות המלצה של ועדה פרלמנטרית מינו "שרה לענייני בדידות".
גם בישראל הוועדה לתוכנית אב לאומית לנושא הזקנה בראשות ח"כ טלי פליסקוב הציגה 13 נושאים לדיון והמלצות במגוון תחומי החיים בזקנה והעלתה את נושא הבדידות על סדר היום.
עמותת דור לדור חורטת על דגלה ומובילה בפעילותה השוטפת תכניות ומסגרות שנותנות מענה לקשישים בודדים. מעבר לשימור ושדרוג המערך הקיים עמותת דור לדור בשיתוף פעולה עם עיריית עפולה יוצאים לתכנית ייחודית להפגת הבדידות
"משפחה לרעותה" היא תכנית ייחודית של משפחות המאמצות לחיקם קשיש בודד. עמותת דור לדור תספק ליווי והדרכה מקצועיים למתנדבים ותייצר מסגרת חברתית אחת לחודש למפגשים קהילתיים בעלי תוכן.
מעבר לביקורי בית פרטניים ולפעילות החודשית החברתית המשותפת , תייצר העמותה פלטפורמה למפגשים נוספים , כגון: הצגות , יציאה לבתי קפה וכדומה. זה הזמן להעצים את הקהילה העפולאית, המטרה של מיזם זה הוא לתווך בין אנשים בודדים לאנשים שגרים קרוב אליהם, הרי למי מאתנו אין שכן שנמצא רוב השעות לבדו.
אנחנו רוצים שכל אדם מבוגר יידע שיש מישהו קרוב שחושב עליו ודואג לו. ביחד עם הקהילה בעפולה נצליח להעלות את תחושת השייכות.

 

הכותבת היא פיזיותרפיסטית (BPT) וגרונטולוגית (MA במדעי הזקנה)