בגלל עדשות מגע: דניאל ממרחביה כמעט איבד ראייה

דניאל ניימן בן 22 מקיבוץ מרחביה נהג להרכיב עדשות מגע. לפני כמה חודשים הוא הופנה למרכז רפואי העמק בגלל כאב ואודם בעין ואובחן שהוא סובל מזיהום חמור בקרנית הנגרם על ידי פרזיט בשם אקנתמבה. ד"ר אלדד אדלר, מומחה למחלות קרנית ורופא בכיר במחלקת העיניים במרכז הרפואי העמק הצליח להציל את ראייתו ללא השתלת קרנית

"בשל ליקוי ראייה השתמשתי בעדשות מגע חודשיות באופן קבוע. שירתי כטכנאי בחיל האוויר ושבת אחת בבסיס התעוררתי עם עין אדומה וכואבת. הפנו אותי למיון העיניים במרכז הרפואי העמק, שם אובחנתי כסובל משפשוף בקרנית, קיבלתי משחה לטיפול והזמנה לביקורת חוזרת לאחר מספר ימים. מצב העין לא השתפר ובביקורת ד"ר אלדד אדלר זיהה זיהום בשם אקנתמבה", מתאר דניאל את אבחון המחלה שלו.
ד"ר אלדד אדלר מספר "הרכבת עדשות מגע הינה גורם סיכון משמעותי לזיהומי קרנית. הן גורמות לשריטות קטנות וחוזרות בקרנית החושפות אותה לגורמים מזהמים הנמצאים בסביבה. טפיל האקנתמבה הינו טפיל שנמצא במקורות מים והוא עמיד בפני מרבית חומרי הניקוי הרגילים של עדשות מגע. הזיהום החמור בקרנית של דניאל גרם לו לראיה מטושטשת מאד, רגישות קשה לאור, דמעת, ואפילו קושי בפתיחת העין.
האפשרויות הטיפוליות שעמדו בפנינו היו  טיפול ממושך בטיפות מיוחדות כנגד הטפיל בתדירות גבוהה של עד פעם בשעה במסגרת אשפוז או השתלת קרנית דחופה.


מומלץ להשתמש במשקפי ראייה לעומת עדשות מגע וכן לשקול ניתוח לייזר לשיפור הראיה. אם בכל זאת נעזרים בעדשות מגע, כדאי להעדיף עדשות יומיות שלא מצריכות ניקוי


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


על הטיפול שהצליח להציל את הראיה בעין מספר דניאל: "ד"ר אדלר המליץ לי על טיפול שהיה מורכב ממספר סוגי טיפות. סוג טיפות מסוים לא היה ניתן להשיג בארץ והצלחנו להביא אותן מאנגליה. זה היה טיפול שארך כארבעה חודשים, רובו לא באשפוז, אבל זה עזר.
ד"ר אדלר הצליח להציל אותי עם הטיפול שלו. אני לא זקוק להשתלה, לא זקוק לשום טיפולים והעין מתפקדת היטב".
שימוש לא נכון בעדשות מגע עלול להיות מסוכן מאוד. "השימוש הלא נכון שעשיתי בעדשות המגע גרם לנזק ולסבל רב. לא הקפדתי לשטוף ידיים לפני כל הוצאה והכנסה של העדשות", סיפר דניאל.
לדברי ד"ר אדלר מומלץ להשתמש במשקפי ראייה לעומת עדשות מגע וכן לשקול ניתוח לייזר לשיפור הראיה. אם בכל זאת נעזרים בעדשות מגע, כדאי להעדיף עדשות יומיות שלא מצריכות ניקוי, ולהקפיד שלא לישון עם עדשות מגע או לרחוץ איתן בים או בבריכה. בכל מקרה של אודם או כאב בעין אצל מי שמרכיבים עדשות מגע, יש להפסיק את הרכבתן מייד ולפנות לבדיקת רופא עיניים מומחה.