בגיל 101: הוגת "חצר הגרוטאות" משדה אליהו הלכה לעולמה

מלכה האס הגתה את שיטת 'גן הגרוטאות' והעמידה דורות רבים של גננות שאימצו את שיטתה

השבוע הלכה לעולמה בשיבה טובה, בגיל 101, מלכה האס, מראשונות המורים במכללת אורנים, ממקימי קיבוץ שדה-אליהו, שבמשך שנים הכשירה גננות ומטפלות לגיל הרך, ומחקריה בנושא ציורי ילדים זכו לפרסום בארץ ובעולם. האס היא זו שהגתה את שיטת 'גן הגרוטאות' והעמידה דורות רבים של גננות שאימצו את שיטתה.
תורת החינוך הייחודית והמקורית שיצרה מלכה האס, והקשר אל חצר הגרוטאות, הייתה ועודנה אבן שואבת לסטודנטים ולגננות מכל רחבי הארץ, הבאים במשך עשרות שנים ללמוד ולהשתלם בתחום זה במכללת אורנים.
האס שנולדה בברלין עלתה לארץ בשנת 1936, כשהיא בת 15 בלבד. בשנת 1939 הגיעה לעמק בית ונמנתה עם מקימי קיבוץ שדה אליהו, שם נשארה כל ימי חייה.
בשנת 1940 יצאה ללמוד במחזור השני בסמינר הקיבוצים, והקימה גן בקיבוצה. בשנת 1960 החלה ללמד באורנים והתמידה בכך לאורך ארבעים שנה.
בקורסים אותם לימדה הנחילה לדורות של מחנכות את גישתה ההוליסטית המתייחסת לחינוך בילדות המוקדמת כמכלול חיים. גם לאחר פרישתה מהוראה במכללה, המשיכה לקיים בשדה אליהו מפגשי לימוד לגננות ומטפלות.

• להרחיב את הלימוד, הביטוי וליצור

האס המציאה את 'חצר הגרוטאות', המצאה ייחודית שאין לה אח ורע והמעוררת גם היום עניין רב בקרב העוסקים בגיל הרך בארץ ובעולם.
חצר הגרוטאות היא חצר המאפשרת לילדים לאסוף חפצים שימושיים הנמצאים בכל בית. על-ידי ארגון חפצים שונים ומגוונים בחצר הגן ניתן, לגישתה, להרחיב את הלימוד והביטוי וכן ליצור, לעבוד ולחקות את עולם המבוגרים תוך הפעלת דמיון ופיתוח יצירתי וחברתי.
האס שאבה את הידע שלה מהתנסות אישית, מספרות מקצועית מגוונת ובעיקר מספרים שעסקו בחקר התפתחות הציור בילדות המוקדמת. במקביל יצרה קשרים אישיים עם עמיתים החוקרים את הנושא בעולם.

מלכה האס
מלכה האס

בשנת 2015 העניקה לה מכללת אורנים את תואר "יקירת אורנים" על תרומתה ארוכת השנים לחינוך בגיל הרך ולהכשרת הגננות במדינת ישראל.
ולגמרי במקרה, מתקיימת בימים אלה בגלריה במכללת אורנים תערוכת היחיד של האמנית תמר אוסטרהוף 'העולם עדין לא נרדם וגם אני עדין ערה', שאחרי הכרות עם המכללה במסגרת ה'רזידנסי', בחרה ברעיון 'חצר הגרוטאות' שהגתה מלכה האס, כנושא התערוכה שלה. בעיני אוסטרהוף, פועלו של הילד בחצר הגרוטאות דומה לפעולת אמן חוקר, העסוק במלאכה של גילוי, יצירה והמצאה, פירוק והרכבה מחדש של מעשה האמנות. אוסטרהוף ביקרה בקיבוצי הסביבה וליקטה חפצים מ-42 חצרות הגרוטאות שבהם. חפצים אלה הם הבסיס לתצוגה בחלל הגלריה.