בגובה העיניים

המרכז הרפואי העמק בעפולה הוא מרכז ארצי להארכת רגליים וידיים של נמוכי קומה. באחרונה הוכנסה גישה ניתוחית חדשנית- בשילוב של "מערכת חכמה" – שמונעת כאב למטופל. ד"ר נועם בור, מנהל צוות היחידה לאורתופדיה ילדים ולהארכת גפיים, מסביר איך זה עובד ואיך עוזרים לבעלי מום מולד ומנותחים – שגובהם בדרך כלל אינו עולה על 1.20 מ'

ניתוח בגישה חדשנית להארכת ידיים ורגליים לנמוכי קומה, הוכנס באחרונה אל המערך לאורתופדיה במרכז הרפואי העמק מקבוצת הכללית. העמק הוא בין המרכזים הרפואיים הבודדים בישראל המבצעים ניתוחים מורכבים אלו להארכת ידיים ורגליים. לצוות היחידה לאורתופדיה ילדים ולהארכת גפיים, בניהולו של ד"ר נועם בור ניסיון של עשרות ניתוחים כאלה אשר הסתיימו בהצלחה.

• ניתן להאריך את הרגליים בכ- 15 סנטימטרים

"ניתוחי הארכת גפיים מיועדים לשתי קבוצות עיקריות של מטופלים", מסביר ד"ר בור, "הקבוצה הראשונה כוללת בתוכה מטופלים הסובלים מאי שוויון באורך הרגליים, כלומר רגל אחת הקצרה מהשנייה. הסיבות לכך שונות ומגוונות: מום מולד, חבלה קשה, שברים לאחר תאונות ועוד. כאשר רגל אחת קצרה מהשנייה ב 3 סנטימטרים לפחות, אנו בהחלט ממליצים לנתח את הרגל הקצרה יותר, ולמעשה להאריך אותה. הקבוצה השנייה של המנותחים כוללת בתוכה את אלו אשר נולדו נמוכי קומה, המוגדרים גם כ'גמדים', וגובהם בדרך כלל אינו עולה על 1.20 מטר. במקרה כזה מאריכים את שתי הרגליים יחדיו, באותו הניתוח. ניתן להאריך את הרגליים בכ- 15 סנטימטרים. ברבות השנים ניתן לחזור מספר פעמים על אותו ניתוח ולהוסיף גובה נוסף לאותם נמוכי קומה".

• מוט טלסקופי חכם מותח את העצמות

השיטות שהיו מקובלות עד כה להארכת גפיים כללו ניתוח שבמהלכו מחברים לרגל או ליד מתקן חיצוני שנראה כמו טבעת. "העצם הינה איבר מופלא", מסביר בהתלהבות ד"ר בור "משום שהיא יודעת למלא פגמים מעצמה, ולהתחבר כאשר היא נשברת. בניתוח הזה אנחנו למעשה שוברים את העצם שאנחנו מבקשים להאריך, ובכל יום מותחים ומגדילים את המרחק בין חלקי השבר. הפעולה הזו נעשית על ידי המטופל, דרך סיבוב ברגים מתאימים במערכת הקיבוע החיצוני. כך גורמים לעצם להתחבר באורך הרצוי. בניתוחים בגישה הישנה, המתיחה של העצמות נעשתה באמצעות מתקן מגושם ולא נוח למטופל, שמורכב מסביב לרגל. התקן זה גרם לאי נוחות רבה למטופל שנאלץ להסתובב עם זה תקופה ארוכה, לפעמים מעל לחצי שנה זה טיפול אשר היה כרוך בלא מעט כאב וסבל.


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


ד"ר בור: "בגישה החדשה שהכנסנו לאחרונה, לעומת זאת, אנו מתקינים מוט טלסקופי חכם למתיחת העצמות. המשמעות היא שאין יותר מתכות, מכשור או ברגים המחוברים מחוץ לגוף המטופל: מחדירים לתוך תעלת העצם מוט טלסקופי היודע להתארך באמצעות מערכת שליטה חיצונית המופעלת על ידי מגנט. המערכת החכמה יודעת באיזה קצב למתוח את העצמות, וכל שנותר למטופל הוא להניח את המגנט על הגפה באזור בו בוצע הניתוח וללחוץ על כפתור מתאים 3 פעמים ביום. היתרון הגדול בהשוואה לשיטה הישנה הוא שהיא איננה כואבת, היא מוסתרת בתוך הרגל וכך נמנעות דלקות אשר היו נוצרות בעבר סביב הברגים שהיו מחוברים מסביב לרגל".

צילום של רגל שנותחה בגישה החדשה. צילום: דוברות המרכז הרפואי העמק
צילום של רגל שנותחה בגישה החדשה.

באחרונה בוצע במרכז הרפואי העמק הניתוח הראשון בגישה החדשנית, על ידי צוות היחידה לאורתופדית ילדים. המנותח הוא נער בן 17 שנים, שכתוצאה מתאונת דרכים נפגעה רגל אחת שלו, והתקצרה בשלושה סנטימטרים לעומת הרגל הבריאה.
"הנער סבל מצליעה ניכרת ופגיעה באיכות החיים. אנחנו עוקבים בהתרגשות אחר ההתקדמות שלו, ועכשיו, מעל חודש מאז הניתוח הוא מרגיש מצוין, מטרת הניתוח הושגה, הרגליים שוות באורכן, וכעת נותר לנו רק לחכות להתקשות העצם".
היחידה לאורתופדית ילדים במרכז הרפואי העמק מקבוצת הכללית, פועלת בתוך המערך לאורתופדיה בהנהלתו של פרופ' נמרוד רוזן. מדובר במערך מהמובילים בארץ בחדשנות ובמקצועיות, ומתבצעים בו ניתוחים בגישות המתקדמות ביותר.

 

עברנו את פרעה, נעבור גם את זה?

|