בא לתחנה מפקד חדש

עתיר ניסיון, נחוש וממוקד מטרה: סגן טפסר עופר אדרי החל רשמית את תפקידו כמפקד תחנת הכיבוי המרחבית בעפולה לאחר שהחליף את טפסר משנה מיקי כהן. בראיון ראשון עם כניסתו לתפקיד הוא מדבר על אחריות, שיתופי פעולה, העבודה המאתגרת סביב השעון, האתגרים שניצבים לפתחו וגם על העבודה בשגרת קורונה. צילום: כבאות והצלה

ביום רביעי שעבר נערך בתחנה הכיבוי המרחבית בעפולה טקס החלפת פיקוד בתחנה בנוכחות נציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי, סגן הנציב טפסר שמעון בן נר מפקד מחוז צפון טפסר ניזאר פארס, ראשי ערים, קצינים, לוחמים, עובדים ועובדות.

לתפקיד מפקד התחנה מונה סגן טפסר עופר אדרי שיחליף בתפקיד את טפסר משנה מיקי כהן. במהלך הטקס אביו של אדרי עלה לבמה, תקע בשופר וריגש את כלל המשתתפים.

• מענה ל-89 יישובים

אדרי, בן 50, נשוי ואב ל-4 מתגורר ביקנעם. לאורך 26 השנים בהן הוא משרת במערך שרותי הכיבוי הוא שירת במגוון רחב של תפקידים ובינהם: לוחם אש, מפקד צוות, חוקר דליקות, קצין בטיחות באש, סגן מפקד משמרת ומפקד משמרת. בהמשך קודם בשרשרת הדרגות והפיקוד ושימש כרמ"ד מבצעים, וכסגן מפקד תחנה בעפולה.
בתפקידו החדש הוא יהיה אמון מלבד התחנה המרחבית בעפולה גם על תחנות המשנה ביקנעם, בית שאן, ועל מתן מענה מבצעי ומינהלי ל – 89 יישובים הכוללים ערים, מועצות אזוריות, קיבוצים, מושבים, כפרים ערביים, ישובים קהילתיים ומושבים.


סגן טפסר אדרי: "מבחינתי לשמש כמפקד תחנת כיבוי זה אומר להטמיע מדיניות ותפיסות עולם שכוללות דוגמא אישית, יושרה, הוגנות, לדאוג שבראש ובראשונה כלל לוחמי האש ועובדי התחנה ירגישו שהתחנה היא הבית הראשון שלהם"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


חלק מהשטחים באזור האחריות שלו מאופיין בשטחי ייעור נרחבים, חלקם בשטחים פתוחים כשכל תא השטח הזה מאופיין בסיכונים של מפעלי חומרים מסוכנים (חומ"ס), אזורי תעשיה מתקדמים, בסיסים צבאיים ומתקנים בטחוניים. עוד בתחום האחריות של התחנה: שלושה בתי כלא, מרכז רפואי העמק, מנחת מגידו לטייסת, מנהרות שאיבה אגורה, תוואי רכבת העמק העובר מיוקנעם ועד לבית שאן וכבישים אדומים שגבו בשנים האחרונות מחיר כבד בנפגעים ובנפש. בתא שטח בית שאן התחנה מקיימת שיתוף פעולה הדוק ויעיל עם גבול ירדן.
תחומי האחריות הרבים יובילו מן הסתם את אדרי להיות זמין עבור התחנה סביב השעון, כשלדבריו משפחתו כבר "למדה לחיות עם זה" והיא תומכת ומבינה.


סגן טפסר אדרי: "מדיניות התחנה היא לשמר ולשפר את רמת השרות שהיא מעניקה בתחום המבצעי, המינהלי ובתחום החקירות"


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


הפעילות המבצעית השוטפת ומשימות העל בתחנה המרחבית בעפולה לא זרות לסגן טפסר אדרי, בין היתר נוכח העובדה כי הוא שימש כקצין המבצעים של התחנה במשך 6 שנים. "אני מחובר לתפיסת ההפעלה המבצעית ברמה הגבוהה ביותר", הוא אומר, "פיקדתי על מאות ארועים, חלקם קשים במיוחד, ואני מכיר את תא השטח היטב – לרבות בעלי תפקידים בממשקים אישיים.

• אני מקבל תחנה מגובשת, תחנה שעובדת היטב, ושמקיימת

שת"פ מצוין עם הרשויות ועם הגופים החבירים כמו משטרת ישראל, קק"ל, רט"ג, שב"ס ומד"א. מדיניות התחנה היא לשמר ולשפר את רמת השרות שהיא מעניקה בתחום המבצעי, המינהלי ובתחום החקירות. האתגרים המרכזים של התחנה מנקודת ראותי הם העצמת תחנת עפולה באמצעים ובסד"כ לוחמי אש, עיבוי מערך מתנדבים מהמגזר, הידוק שיתופי הפעולה מול הרשויות והקהילה, ומתן שרות יעיל, מקצועי ומהיר בביקורות לעסקים.
מבחינתי לשמש כמפקד תחנת כיבוי זה אומר להטמיע מדיניות ותפיסות עולם שכוללות דוגמא אישית, יושרה, הוגנות, לדאוג שבראש ובראשונה כלל לוחמי האש ועובדי התחנה ירגישו שהתחנה היא הבית הראשון שלהם, לפעול קידום תהליכים לשת"פ מול המגזר ומול השרות הלאומי, לקדם שיתופי פעולה מול הקהילה והציבור הרחב וצמצום חסמי בירוקרטיה".

סגן טפסר עופר אדרי יחד עם אביו ונציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי, בטקס החלפת הפיקוד צילום: כבאות והצלה
סגן טפסר עופר אדרי יחד עם אביו ונציב כבאות והצלה רב טפסר דדי שמחי, בטקס החלפת הפיקוד
צילום: כבאות והצלה

עד כמה אתה מכיר את לוחמי האש וההון האנושי?

"מפקד תחנה מכיר את עובדיו כמו את כף ידו. הוא יודע מה החסרונות והיתרונות של כל אחד מהם.  בעזרת הממשקים שמפקד תחנה מנהל עם כלל בעלי התפקידים בתחנה הוא מצליח למנף את הרתימה והעשייה לרמה הגבוהה ביותר. ההון האנושי בתחנת עפולה הוא ברמה גבוהה מאוד, כשללא מעט לוחמי אש יש רקע טכני וידי זהב כך שאת רוב עשיית התחזוקה בתחנה מבצעים לוחמי האש בעצמם".

עם כניסתך לתפקיד, איזה שינוי הנך מתכוון להוביל?

"השינוי המרכזי שניתן עליו דגש בשנת העבודה 2020 הוא בתחום הבטיחות האישית של כל לוחם אש. יותר דגש על הסברות, הדרכות ופעולות נכונות למען צמצום הפגיעות הגופניות והנפשיות שפוגעות בהתנהלות המערך המבצעי".

איזה מקום אתה מוצא לחוסן הנפשי של לוחמי האש?

"לוחמי האש מתמודדים מידי יום 7\24 במתן מענה מבצעי לארועים קשים במיוחד. הם חווים חוויות קשות ומטלטלות שמלווים אותם לאורך זמן. חלק מההתמודדות והטיפול הינו באמצעות סדנאות חוסן מנטלי שמוענקות ללוחמי האש ברמת משמרת וברמה האישית – כל אחד בהתאם לצרכיו האישיים".

• נערכים לקיץ

כחלק מתפיסת עולמו, מוצא סגן טפסר אדרי גם חשיבות רבה לשיתוף הפעולה עם הרשויות: "שיתוף הפעולה עם עיריות עפולה, יקנעם, בית שאן והמועצות האזוריות עמק יזרעאל, גלבוע, מגידו, עמק המעיינות ובוסתן אל מארג' הוא מקצועי, תכליתי וארוך טווח. הוא נבנה לאורך שנים ומושתת על אמון ועל הנחת היסוד לתת את השרות הטוב ביותר לאזרח. דוגמאות לשת"פ ניתן לראות בימי קהילה משותפים, אבטחת ארועים, פתיחת שערי התחנה לביקורים, מתן שרות מהיר ואיכותי בביקורות ואכלוס, השתתפות בדיוני רשות ומתן המלצות בהיבטי כבאות ועוד".
סגן טפסר אדרי מתחיל בתפקיד החדש בעונת הקיץ, עונה רגישה ורוויה באתגרים לשרותי הכיבוי ולוחמי האש. ניסיון העבר מוביל אותו לפעול מבעוד מועד ולהגיע מוכן וערוך לכל תרחיש: "טרם פתיחת עונת הקיץ מתבצעות שלל פעולות, הכנות והיערכויות הכוללות השלמות פערי ציודים ברמה תחנתית ואישית של לוחמי האש", אומר סגן טפסר אדרי, "במקביל אנו מבצעים סיורים מקצועיים עם בעלי תפקידים מהרשות למיפוי סיכונים וטיפולם, מוכנות ומוגשות תוכניות לאישור רמה ממונה. בימי שרב או מזג אוויר חריג וקיצון מתבצעים גיוסים לעיבוי הכוחות, ונפתחות נקודות הזנקה לצמצום זמני תגובה למענה מבצעי מהיר ואיכותי. בנוסף לכך, תחנת עפולה מפעילה ומתחזקת 7 יחידות מתנדבים עצמאיות. זה המקום והזמן להכיר ולומר תודה רבה ל- 7 יחידות המתנדבים שפועלות ללא לאות ובמוטיבציה רבה במתן מענה מבצעי לשלל ארועים שנמצאים בתחום הפוליגון של כל יחידה".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


איך השפיעה ומשפיעה תקופת הקורונה על מערך הכיבוי ולוחמי האש?

"תחנת עפולה צלחה את משבר הקורונה בהצלחה ואף ממשיכה להכיל את המשבר. לוחמי האש בתחנה שמרו והקפידו על הנחיות ונהלים ולראייה לכך אף לוחם ואף עובד בתחנה לא נדבק במחלה.
במסגרת זו הוקמו בכניסה לתחנה וברחבי המתחם עמדות לטיהור וחיטוי, חולקו לכלל העובדים והלוחמים לרבות יחידות המתנדבים  ציוד הגנה וחיטוי ובכל יציאה לארוע מבצעי הלוחמים התמגנו בהתאם להוראות. התחנה נסגרה הרמטית ולא אושרו כניסות של אזרחים ואף של עובדים אשר סיימו את משמרתם. בכל פעם שרכב נדרש להיכנס למתחם התחנה הוא גם נדרש לעבור טיהור. חשוב לציין שתחנת עפולה עבדה בשת"פ הדוק עם הרשויות בהיבטי טיהור מבני ציבור ומתחמי דרייב אין לטובת הציבור הרחב".

לסיום, רבות דובר על מחסור בכוח אדם ובציוד בשרותי הכיבוי. האם תוכלו לעמוד בכל המשימות הצפויות לכם בעתיד הקרוב?

"תחנת עפולה יכולה להתמודד בהצלחה עם כל משימה וכל אתגר שמוטלים עליה. ביכולת התחנה להתמודד במספר זירות בו זמנית וביכולות שלה להתמיד ברציפות תפקודית למשך זמן רב. כמובן שישנם ארועים נרחבים וקשים הדורשים סד"כ וציוד מעבר לנמצא בתחנה ולכן ישנה מעטפת מחוזית זמינה ועוצמתית".