אתרי התיירות בעמק יזרעאל נערכים ליום שאחרי הקורונה

לאחר חודשי הסגר, התיירות בעמק מתעוררת ומתכוננת לחזרת המבקרים. צילום:ברווזים בכפר

בחודשיים-שלושה האחרונים ענף התיירות קיבל מכה אנושה עקב התפרצות נגיף הקורונה, אך אין ברירה אלא לחשוב קדימה, וכשגלגלי היציאה מהמשבר מתחילים להסתובב, זה הזמן לצאת לדרך חדשה.
מתוקף ידיעה זו אתרי התיירות בעמק עובדים בימים אלה על מתכונת הפתיחה ביום שאחרי המשבר ומכינים את עצמם לקבל תיירות פנים ברגע בו יאשרו לפתוח אותם. אז איך זה בדיוק יעבוד? הנה כמה פרטים מתוך ההיערכות למצב החדש:

• 'ברווזים בכפר' בכפר ברוך

במרכז חוויה ייחודית הכוללת מסע אל חיי הברווזים מתהליך הגירה, הבקיעה והגידול. איריס לוין, בעלת המקום מספרת כי הם ערוכים לפתיחה מחודשת בהתאם להנחיות משרד הבריאות, "יוצבו עמדות חיטוי לידיים, נחלק מסכות למבקרים, יהיה חיטוי באזורי הישיבה המשותפים, נרווח את מקומות הישיבה, ניערך להדרכה של משפחות וקבוצות קטנות יותר ובבתי ספר- נעבוד עם כל כיתה בנפרד".

עליית הגג של ג'וד בקיבוץ הסוללים

המקום מיועד ללינה וקיימת בו גם גלריה לעיצוב והלבשת הבית. ג'וד ווינמן, בעלת המקום מספרת "ראשית, פתחתי את הגלריה עם קולקציה חדשה של טקסטילים לבית. גם האורחים שיגיעו להתארח יוכלו ליהנות מהפריטים החדשים. הבית הייחודי ואני מצפים בכיליון עיניים לאורחים".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


מזרע. כפר נופש בקיבוץ

"אנו מתכוננים לפתיחה מלאה של האתר", מספרת תם עייק אבירן, מנכ"לית כפר הנופש הפסטורלי בקיבוץ מזרע. "עשינו התאמות לאור המצב החדש- שמירה על היגיינת המנקות לפני ניקיון חדר, שילוט בשטחים ציבוריים, מיגון לצוות, הקטנת זמן שהות בקבלה על ידי תוכנות מיוחדות, קיט של מסיכה ואלכוג'ל בחדרים, סלסלות של ארוחות בוקר שיוגשו לחדרים ועוד. אנו מקווים שהקהל הישראלי יגיע בהמוניו לנוח ולהירגע אצלנו אחרי התקופה המתוחה".

חנות המבקרים של חברת Lavido בנהלל

"בהתאם להנחיות, גם אנחנו פועלים בזהירות ועם רצון עז לחזור לשגרה, גם אם היא שונה ממה שהכרנו", מספרת מור ויסברוט, מנהלת רשת החנות, "בימים אלו אנו מנקים ומחטאים את החנויות וסביבתן, מארגנים מחדש ומחדדים נהלים בהתאם להנחיות. מטה החברה פועל באופן חלקי אך שוטף, כך גם המענה בשירות לקוחות ואספקת סחורות ובעיקר אנו מחכים ומצפים לכל המבקרים".

'קסם המגע' בבית לחם הגלילית

ב'קסם המגע' קיימים צימרים ואפשרות לטיפולים וספא. יורם מדן, בעל המקום מספר על ההיערכות שלהם "אנו נשים דגש והקפדה יתרה על הנחיות משרד הבריאות, ריחוק בין האורחים, ארוחת הבוקר תוגש ישירות לחדרים, אורחים יענו על שאלון בריאות, נמדוד חום ועוד".

היה היה פעם: מוצגים מראשית המאה הקודמת במוזיאון העמק
היה היה פעם: מוצגים מראשית המאה הקודמת במוזיאון העמק

מוזאון העמק ביפעת

המוזאון מספר את סיפורם של חלוצי העלייה בעמק יזרעאל . מעין אבידן, מנהלת המוזאון מספרת ש"צוות המוזיאון מכין פעילויות אינטימיות למשפחות, פינות פיקניק משפחתיות, עמדות חיטוי ואלכוג'ל, פעילות אינטראקטיבית לילדים ולמשפחות הכוללת פעילויות בשביל הפריחה המונגש. ההרשמה למוזיאון תתאפשר דרך הנייד ותאפשר חווית הזמנה קלה ונגישה. צוות מתנדבים צעירים כבר צובעים, מנקים ומחדשים את המוזיאון לכבוד המבקרים שלנו".

בית חנקין בכפר יהושע

בית חנקין  הנו מרחב מוזיאלי המשלב ישן וחדש, מורשת, טבע, אקולוגיה וגלריה לאמנות עכשווית המציגה תערוכות מתחלפות עם מיטב אמנים מרחבי הארץ. "כשתאושר פתיחת מוזיאונים על-ידי משרד הבריאות נחזור לשעות פעילות הקבועות. לטובת המבקרים יוצבו חומרי ניקוי וחיטוי, הכניסה תהיה מבוקרת לקבוצות קטנות של עד 10 מבקרים בחלל בו זמנית (עד שיתאפשר אחרת)".

סיורי הדרכה בעקבות אלכסנדר זייד

את הסיורים עורכת טלי זייד שמספרת כי "מתכונת הסיור תיעשה בקבוצות קטנות או משפחות בלבד ובכל מקרה לא יותר מ-15 אנשים בקבוצה. הסיור נעשה בחוץ, בחיק הטבע ולכן מתאים לימים אלו של שמירת מרחק חברתי".

'להציל את שיך אבריק' חדר בריחה בשדה יעקב

אמונה כפיר, בעלת המקום מספרת שהיא כבר ממתינה שיאשרו לפתוח את המקום, "אני מכינה ציוד מיגון, מסיכות, אלכוג'ל, כפפות, מגבוני חיטוי ורכישת מדחום דיגיטלי". עוד היא משתפת כי ההיערכות כנראה תכלול קבוצות של משפחות בלבד, שמירה על מרווחים בין המשחקים כדי שיהיה זמן לחטא בין משחק למשחק".

'בית בד גלילי' בבית לחם הגלילית 

"אנחנו ערוכים לחזרה לשגרה, בית הבד הוא חנות מזון ולכן אנו פתוחים גם בשעת חירום, בכפוף להנחיות" אומרת תמר גלילי, בעלת המקום. "עשינו ספר התאמות- הביקור נעשה בתאום בלבד. במידת הצורך ובהתאם להנחיות נקצה מכסות למבקרים לפי שעות קבועות. אין פינת טעימות חופשית כמו בעבר, הטעימה נעשית בכוסיות אישיות בלבד כשהמזיגה עם כפפות".


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


'משק קדשאי-כרם זיתים' במושב מרחביה

עברו למתכונת של משלוחים בלבד. כעת הם נערכים לחזור למתכונת של מכירה ישירה במשק כולל קיום אירועים מצומצמים במסגרת ההנחיות.

'אופק בשטח טיולי אופניים וג'יפים' בית לחם הגלילית

"אנחנו עובדים על הכנת מסלולים אטרקטיביים למשפחות וילדים סביב בית לחם הגלילית ונחל ציפורי . כל קבוצה תצא בנפרד ותכלול משפחות בלבד".

• "בימים אלו חשוב לתת רוח גבית לאתרי התיירות המקומיים"

מנגד, ישנם תיירנים שהודיעו כי לא יוכלו לפתוח את האתר במתכונת מצומצמת. עבור נטלי פרץ מ'הקרקס החקלאי' במושב היוגב, המצב אחר: "אנחנו מתרכזים כרגע רק בחקלאות כי עד שלא יתחילו לאפשר הגעה של לפחות 100 איש, לא נוכל לפתוח שוב את הקרקס. עוד לא הגענו לכך אבל אנחנו שמחים שאנחנו משק יצרני בנוסף לתיירותי".
גם ביקב ציפורי אומרים כי לא ברור אם ניתן יהיה לארח ביקב בעתיד הקרוב. עמוס גוירצמן, בעל היקב משתף כי הוא חושב על הקמת תשתית מקוונת ולעבור למכירה באינטרנט בלבד כרגע.
יקב עמק יזרעאל בחנתון פעלו בדיוק כך, "כרגע אנחנו עובדים רק על בסיס הזמנות טלפוניות ומשלוחים", מספרת תם אולמן, " לא תהיה קבלת אורחים וקבוצות תיירות עד להוראה חדשה".
המועצה האזורית עמק יזרעאל מקדמת בימים אלו את העסקים המקומיים תוך עידוד רכישת התוצרת המקומית.
אייל בצר, ראש המועצה אמר: "בימים אלו חשוב לתת רוח גבית לאתרי התיירות המקומיים, חשוב להיערך לקראת הבאות ומרגע הפתיחה, להצביע ברגליים- בכדי לייצב ולחזק אותם ואת הכלכלה המקומית".