אפוטרופוס: על ההסדר החוקי החדש – ייפוי כוח מתמשך

הידעתם? לא חייבים יותר למנות אפוטרופוס במקרים של אובדן עצמאות או חשש להידרדרות במצב בריאותי קוגניטיבי והכרתי. באחרונה נכנס לתוקף כלי משפטי חדש המאפשר לכל אדם לקבוע מי יטפל בענייניו אם יאבד את יכולתו לתפקד ,מכל סיבה שהיא, ובכך לתת מענה על צרכיו לעזרה, תמיכה וביצוע פעולות שונות. עו"ד ניר בן יוסף על ההסדר החדש בחוק

הסיכון של תאונה, אירוע מוחי, מחלות זקנה או כל דבר אחר שעלול לשלול מאתנו את כשירותנו הוא משהו שצריך להיערך אליו ולכן לרבים יש ביטוח סיעודי מסוג כלשהו. הביטוח אמור להבטיח לנו תמיכה, שיקום ועצמאות כלכלית בימים שבהם כבר לא נוכל לדאוג לעצמנו. ואולם, אין בו מענה לשאלה מי יטפל ברכושנו או יקבל עבורנו החלטות.
אחד החששות הכבדים ביותר הנלווים לתהליך ההזדקנות הוא לא רק אובדן הכשירות הפיזית אלא יותר מכך, אובדן הכשירות הקוגניטיבית ועמה העצמאות המשפטית. עד כה במצבים בהם נקבע שאדם אינו "כשיר משפטית" כלומר, אינו יכול לקבל החלטות עבור עצמו, בדרך כלל מונה לו אפוטרופוס שהחליף את שיקול דעתו לחלוטין, כשלאדם עצמו אין יכולת להשפיע על זהות האפוטרופוס או סמכויותיו.
תיקון 18 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, שנכנס לתוקף באחרונה, נועד לתת מענה לחוסר הוודאות הזה. התיקון יצר כלי חדש – ייפוי כוח מתמשך.

• מהו ייפוי הכוח המתמשך, מי יכול לחתום עליו ומי מוסמך לעורכו ולאשרו?

ייפוי הכוח המתמשך הוא מסמך משפטי צופה פני עתיד. האדם שחותם על ייפוי הכוח המתמשך בוחר כיום, כשהוא צלול בדעתו ומסוגל לקבל החלטות, מי יטפל בענייניו ואיך תיראה המציאות היומיומית שלו אם כושר השיפוט שלו יפגע באופן מלא או חלקי, ובכך להחליף את הצורך במינוי אפוטרופוס ע"י ביהמ"ש, דבר שחוסך טרחה, זמן ופרוצדורה ארוכה ויקרה.
להבדיל מייפוי כוח רגיל שנכנס לתוקף מידית בדרך כלל, ייפוי הכוח המתמשך נכנס לתוקף רק אם הממנה אינו יכול לקבל החלטות בעצמו או במצב בו יכולתו לבצע פעולות נפגעת משמעותית.


ייפוי הכוח המתמשך הוא כלי גמיש בו הממנה עצמו הוא שקובע את התנאים לכניסתו לתוקף (ופקיעתו) ויכול לשמש גם לתקופות של "אי כשירות זמנית" (לדוגמא במצבים של מחלות קשות, אשפוזים, מחלות נפש וכו').


[dfp name="728×90" height="728" width="90"]


כל אדם שרוצה לקבוע על ידי מי יטופלו ענייניו בעתיד יכול לחתום על ייפוי כוח מתמשך, בתנאי שהוא מבין את המשמעות והתוצאות של המסמך. האדם שנותן את ייפוי הכוח נקרא "ממנה" והאדם שמוסמך לקבל החלטות בשמו נקרא "מיופה כוח" כששניהם חייבים להיות מעל גיל 18.
האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים הסמיך בהסמכה מיוחדת שורה של עורכי דין אשר הם אלו הרשאים לערוך ולאשר ייפוי כוח מתמשכים.

• על אילו תחומים חל ייפוי הכוח המתמשך?

ייפוי הכוח המתמשך משתרע על כל תחומי החיים, החל בדרך ניהול רכושו ועסקיו של הממנה וכן בקבלת החלטות רפואיות וכל עניין אחר כשהממנה כבר אינו כשיר לקבל החלטות בשם עצמו.
ייפוי הכוח המתמשך הוא כלי גמיש בו הממנה עצמו הוא שקובע את התנאים לכניסתו לתוקף (ופקיעתו) ויכול לשמש גם לתקופות של "אי כשירות זמנית" (לדוגמא במצבים של מחלות קשות, אשפוזים, מחלות נפש וכו').
כמו הביטוח הסיעודי אותו אנו רוכשים ל"יום סגריר", כך גם הפתרון של ייפויי כוח מתמשך מתאים ונכון לאנשים אשר רוצים להבטיח לעצמם שיקיר לבם או אדם מהימן אחר לבחירתם, במקרה של אירוע תאונתי או כל אירוע מפתיע אחר (חו"ח), ינהל את עסקיהם, נכסיהם, וטיפולם הרפואי על הצד הטוב ביותר.

אין במידע המוצג במאמר זה כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים.

עו"ד ניר בן יוסף רח' הרב לוין 10, עפולה 1839010, טלפקס: 077-4610601 נייד: 050-9626602, דוא"ל: Nirbylaw@gmail.com